Reklama

Siły zbrojne

Airbus Helicopters żąda sprostowania

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Airbus Helicopters wystosował oświadczenie, w którym żąda sprostowania informacji o śmigłowcu H225M Caracal zawartych w artykule „Kto uziemił śmigłowce” tygodnika „Wprost”. Wcześniej już MON zgłosił zastrzeżenia do rzetelności tego materiału, grożąc wydawcy przekazaniem sprawy do sądu. 

Spółka Airbus Helicopters, nawiązując do artykułu autorstwa Pana Cezarego Bielakowskiego, pt.: „Kto uziemił śmigłowce” w numerze 33/2015 tygodnika „Wprost” informuje, że wszelkie tezy dotyczące rzekomego niespełniania przez śmigłowiec Caracal wymagań technicznych są nieprawdziwe. Jednocześnie informujemy, że śmigłowiec zaoferowany przez Airbus Helicopters w ramach przetargu spełnia wszystkie wymagania Ministerstwa Obrony Narodowej. Ubolewamy, że autor ani nikt z redakcji tygodnika „Wprost” nie zweryfikował informacji dotyczących śmigłowca u źródła, tj. u producenta. W związku z powyższym żądamy sprostowania nieprawdziwych informacji zawartych w ww. artykule.

Pod oświadczeniem podpisał się Mickaël Péru, dyrektor Airbus Helicopters na Europę Środkową

Wśród zarzutów wobec śmigłowca Caracal zawartych w tekście tygodnika „Wprost” znalazł się miedzy innymi brak składanej belki ogonowej, która jest wymagana w wersji dla Marynarki Wojennej RP. Jak stwierdził podczas rozmowy z dziennikarzami defence24 w Paryżu prezes koncernu Guiliam Fary, firma Airbus Helicopters posiada odpowiednie rozwiązanie i będzie ono zastosowane na maszynach dostarczanych dla polskiej marynarki w terminie wyznaczonym przez MON. 

(JS)

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (14)

  1. Tomcat

    PROBLEM JEST DOŚĆ PROSTY - KASA Wszyscy oczekiwali czegoś nowszego jak NH 90 - jednak oferenci zaoferowali to co chcieli a my musieliśmy z tego wybrać coś najlepszego. NH 90 jest wybierany przez tyle krajów, że walka o offset byłaby mało realna. Ludzie nie wybaczyli by rządzącym że wydajemy tyle kasy i nic nie ma; byłoby jak z F-16 świetny samolot ale wszyscy traktują go jak porażkę. Polakowi nie dogodzisz. Chciałby tak jak z samochodami " Niemiec płakał jak sprzedawał i tylko 170 k przebiegu" w 12 lat. :). To w końcu wojsko będzie użytkować ten śmigłowiec, a trochę ludzi w Łodzi znajdzie pracę. Uważam ze Airbus jest przyszłościowym przedsiębiorstwem, dla którego rynek Polski jest atrakcyjniejszy niż dla firm z Usa, które są w wielu obszarach "monopolistomi" na rynku uzbrojenia. Piloci F-16 sa zadowoleni z możliwości samolotu, być może tak będzie z Caracalem. A ciemna masa i tak będzie wiedziała swoje.

    1. BUBA

      "Piloci F-16 sa zadowoleni z możliwości samolotu"- Bo nie latali na niczym lepszym z pełnym dostępem systemów uzbrojenia, więc nie mają porównania. W Lotnictwie WP jest to najlepiej wyposażona i najnowsza konstrukcja, więc rozumiem ich zadowolenie. Liczy się bezpieczeństwo i konfort w pracy.

  2. shaggy

    Drogi boczku. Twoja wypowiedź świadczy jednoznacznie, że nie masz pojęcia o konstruowaniu statków powietrznych. W tym przypadku nie ma pojęcia uniwersalności, a każde rozwiązanie musi przejść skomplikowane (także biurokratycznie) procedury badań i zatwierdzania. Znakiem tego Caracal póki co nie dysponuje takim sprawdzonym w boju rozwiązaniem. Prawdopodobnie będziemy beta testerami. Pozdrawiam - konstruktor lotniczy z 15 letnim stażem.

    1. Boczek

      Drogi shaggy, żebyś wiedział jak skomplikowane są procedury budowania statków a szczególnie w reżimie offshore (okręty wojenne nie są takie skomplikowane), za głowę byś się złapał, jak byś się dowiedział będąc okrętowcem jak "niepoważne" jest to w relacji w lotnictwie i nigdy byś więcej nie wsiadł do samolotu :(. A i to buduje się z elementów standardowych istniejących na rynku, certyfikowanych i odpowiednio zaadoptowanych. Z pozdrowieniem od fachowca do fachowca, konstruktor okrętowy, z 25 letnim stażem, ostatnich 15 lat QS/QC w wielu międzynarodowych projektach w bezpośrednim wsparciu Campaign Managemet, a następnie Project Management, zajmujący się praktycznie wyłącznie prototypami (bardzo krótkie serie, od 1 do 3/4), 2011-2012 tworzenie systemu QA/QC z Managerem QS/QS z Airbus Finkenwerder, przy projekcie offshore pod DNV, który był przerażony wymaganiami których nie oczekiwał, a ja o tego czasu lataniem samolotami ;) P.S. Nie jest to naszym problem a Airbusa. Nie zwykłem zajmować się problemami i ich rozwiązywaniem zanim powstaną. Najmilej jednak wspominam projekty technicznie trudne, z trudnym klientem (tacy są Polacy - właściwie nie trudni a wymagający) i ze źle napisaną BS. Najlepsze piwo świata pije się wtedy po uzyskaniu ostatniego podpisu - szczególnie gdy projekt jest w tropikach. :))) Drogi shaggy, żeby nie było nieporozumień - ja wiem, że to nie jest spacer, ale tez żadne czary mary. Chętnie bym się podłączył do tej certyfikacji, ale to za małe zlecenie. Teraz już chyba rozumiesz dlaczego występują mi banki z nosa gdy czytam o problemach z bazowaniem H225M na naszych przyszłych Korwetach. Jeszcze raz pozdrawiam Z poważaniem Boczek

  3. firestarter

    To ja poproszę o konkrety - ile godzin ma wylatane wersja Pumy / Caracala ze składaną belką ogonową? O ile pamiętam, jednym z głównych zarzutów dla AW149, był jego prototypowy charakter / nieostrzelanie / etc. Bo jeżeli wersje dla polskiego MON będą pierwszymi Caracalami z takim rozwiązaniem, to broń nas Panie Boże - będzie stary śmigłowiec z problemami wieku dziecięcego. Wyjdzie na to, że rzeczywiście tylko SAC spełniał warunki wspólnej platformy, która jest WYPRÓBOWANA w każdej z wersji w warunkach bojowych.

    1. Boczek

      A to ty myślisz, ze Airbus tu będzie coś wielkiego konstruował. Nie wezmą porostu z półki. Ten stary śmigłowiec jest nieco nowszy od nowego NH90.

  4. Clavis

    AIRBUS może sobie żądać. Cały artykuł jest w klimacie domniemania, zatem nie ma przestępstwa bo nie było twardych stwierdzeń. Unieważnienie tej farsy jest już więcej prawdopodobne jak to, że do tego zakupu dojdzie, zatem panika na pokładzie. Kolejna rzecz - Holland - najgorszy prezydent we francuskiej historii i fakt, że następnym będzie Sarkozy, który głęboko zrewiduje stosunki z Rosją - czytaj - Mistrale popłyną do klienta, dla którego zostały zbudowane (Sarkozy wielokrotnie to komunikował). Obudźcie się ludzie - Francuzi to tchórze, patrzący TYLKO na swój interes. Siemoniakowi czkawką się odbiją te sojusze.

    1. zdzich

      A jak nie popłyną te Mistrale do rosji tylko gdzie indziej to ODSZCZEKASZ swoje teorie czy zapadniesz się pod ziemię?

    2. Boczek

      Poważnie? To czemu Francuzi już oddali pieniądze. "Holland- najgorszy prezydent we francuskiej historii i fakt, że następnym będzie Sarkozy, który głęboko zrewiduje stosunki z Rosją" Zapomniałeś jeszcze sypnąć numery lotka na weekend - a bałoby miodzio. A w świecie polityki zwykliśmy używać pisowni Hollande - tak jak ma w paszporcie. Zaraz zaraz, to jak F będzie knuła z RU to dobrze?

  5. tadek

    po przeczytaniu poniższych komentarzy widać jak MON ,SIEMONIAK i dołączył AIRBUS bronią kontraktu za każdą cenę...tych dwóch pierwszych to broni przetargu jak wolnoswci...

    1. slawbo

      Co za nienormalny kraj, tak może być tylko w Polsce! Najpierw MON wybiera śmigłowiec a potem broni tego wyboru! A producent co? oferuje swój wyrób i potem mówi, że jest najlepszy!! Ten świat zmierza ku zagładzie.

  6. TomZZ

    Obrońcy "opiniotwórczego" tygodnika Wprost na tym portalu twierdzą że "Cały artykuł jest w klimacie domniemania, zatem nie ma przestępstwa bo nie było twardych stwierdzeń". Czy w takim razie, jeśli domniemam że ktoś jest głupi, to naprawdę jest on głupi? I bez konsekwencji mogę argumentować snując dalsze domniemania?. Chciałem tylko zauważyć, że dziś nie ma już żadnej odpowiedzialności nie tylko za wypowiadane słowa, choćby były najbardziej "opiniotwórcze" , ale i za czyny, bo przecież kolejny głąb - redaktor naczelny wydał zgodę jakiemuś gryzipiórkowi na ukazanie się takich wypocin..Pozdrawiam obydwóch!

  7. jsvp

    Ktoś wreszcie zrobi porządek z tym brukowcem. A swoją drogą kto inteligentny toto czyta? Bo ja nigdy.

  8. marysia

    Najwyraźniej jest coraz bliżej unieważnienia przetargu i francuziki mają w porach brązowo. Kaska się oddala.

  9. gg

    HAh, a w i Bh taz ma rozwiązania. Ale nie ma fizycznie caracala ze składana belka ogonową. Nie ma również z rampa załadunkową.,to jakim cudem spełnia wszystkie wymagania?

    1. Boczek

      A który miał rampę? Warunek rampy był wycelowany w NH90, który nie mógł wziąć udziału w przetargu ze względów obiektywnych, zarówno jak i AW101. Airbus potraktował przetarg poważnie inaczej niż AW i nie zaoferował heli, który by odpadł w przedbiegach, ze względu niemożliwość zrealizowania terminu dostawy. Koniec dyskusji. Idąc Twoim rozumowaniem: H225M i żaden inny nie spełnia w żadnej istniejącej wersji wymogów przetargu - w żadnej. Nie uwierzysz mi, ale to prawda. Zacznijmy od rzeczy bardzo prozaicznej - n.p. na żadnej do tej pory zbudowanej maszynie nie ma napisów po polsku. Dla żadnej do tej pory zbudowanej maszyny nie ma dokumentacji po polsku - a takie są ogólne wymagania prawne w naszym kraju. No to jak oni to dostarczą - przecież nie ma? Czy powoli dostrzegasz jaki niedorzeczny jesteś, że gonisz w piętkę - abstrahując o tego, że nie masz najmniejszego pojęcia o materii. Jak Ci się w jednym miejscu pokaże, że nie masz racji, to uciekasz w inny pozorny temat. Następny będzie ZOP Abstrahując od tego, że tę beleczkę zaprojektuje mój 4 letni wnuk w nadchodzący weekend - bo to jest taka skala trudności, to czy znasz pojęcia FFBNW (Fittet For But Not With)? Oznacza to, że konstrukcyjnie jest ten element przewidziany, bo heli był z założenia projektowany również dla wersji zmarynizowanych. A że nikt do tej pory nie zamówił - so what? Artykuł z Piątku, 26 Czerwca 2015, 10:48 "Airbus przejmie PGZ? Prezes Faury o planach wobec Polski, przyszłości Caracala i śmigłowcowych nowościach" Wywiad z Prezesem Guillaume Faury. Defence24 pyta: "A co z wersją dla polskiej marynarki wojennej? Czy będzie ona posiadała składany wirnik i belkę ogonową? Jak długo zajmie Airbus Helicopters opracowanie tych rozwiązań?" GF: "Oczywiście wersja morska powstanie zgodnie z wymaganiami przetargu. Nie jest to kwestia opracowania odpowiedniego mechanizmu, ale wykorzystania posiadanych rozwiązań. Kiedy? To zależy od tego, kiedy MON będzie chciał otrzymać pierwszy śmigłowiec w tej wersji." Czujesz już, że gonisz w piętkę?

    2. gross

      w tym sęk, że nie spełnia choć w przetargu był taki wymóg. dziwne prawda?

    3. Pfko

      Rampy "miszczu" nie było w wymaganiach-żaden z oferowanych śmiglaków jej nie ma....belka składana ma być i jest takowa gotowa konstrukcyjnie - do dzisiaj nikt jej nie zamawiał więc fizycznie je nie ma.Jak będzie trzeba to będzie.Mam nadzieję że pismaki WPROST pociągną na dno to pisemko bo z prawnikami Airbusa szans nie mają.

  10. Bruk

    "wprost" - i wszystko jasne...

  11. wezyr

    a co tu się dziwić ,tu idzie gra o bardzo duże 13 baniek.Wiadomo nie od dzisiaj ,że pismaki są do wynajęcia ,a jak napiszą materiał sensacyjny to i nakład podskoczy,Niedobrze jest ,że dziennikarz może wszystko zmyślać ,a sądy niechętnie ich za to karają, bo zaraz podnosi się larum,że to tłumienie wolności słowa i atak na niezależną prasę.I biorą w tym proteście udział wszystkie tytuły na zasadzie ducha koleżeństwa.Sytuacja z prasą w Polsce jest chora.Jest to grupa zawodowa, która faktycznie może bezkarnie rzucać oskarżenia i łamać prawo zasłaniając się zasadą obrony dobra publicznego,Ciekawi mnie rozstrzygnięcie sądu.Ale wydaje mi się ,że temu konfabulantowi włos z głowy nie spadnie

    1. say69mat

      Tak się nieszczęśliwie składa, że wybór Caracala, to nie tylko kwestia ...13 baniek. To również kwestia prestiżu oraz stricte polityczna, dotycząca ambicji Francji do pełnienia aktywnej roli militarnej na naszym kontynencie. I w tym kontekście, nie wydaje mi się, że wybór opcji francuskiej, jest dla naszego kraju zbyt szczęśliwy. Należy pamiętać, że w XX wieku, dwukrotnie się przydarzyło naszej przeuroczej Mariannie, być ratowaną przez gburowatego Johna. Co gorsza, w obydwu przypadkach nasza słodka Marianna wpadała w kłopoty na własne życzenie. Stąd słodycz naszej Marianny da się opisać walorami beaujolais nouveau. Zaś efekt współżycia, można porównać do efektu, zwanego the day after/gueule de bois. Po spożyciu rzeczonego .... beaujolais nouveau. Oczywiście w dużych ilościach, bo słodkie jak porzeczkowe, u cioci na imieninach.

  12. Boczek

    "W związku z powyższym żądamy sprostowania nieprawdziwych informacji zawartych w ww. artykule." Szanowny Airbusie, proszę obstawać przy zwiastunie sprostowania na stronie tytułowej z adekwatną grafiką odpowiadającą zwiastunowi artykułu oczerniającego. Z filmowa dokumentacje odszczekiwania pod stołem i wczołgiwania się do własnej d... watażków prasowych z domniemanego Tygodnia byłbym bardzo zobowiązany - np. na Youtube. Kliki mojej całej rodziny macie państwo zagwarantowane. z poważaniem Boczek

  13. qwer

    Tego Airbas nie odpuści. Jak wydawca zapłaci, to przestanie wypisywać głupoty i paszkwile.

    1. asdf

      Tak jest!!! W Polsce sie wielu osobom w d@#pach poprzewracało. Najpierw oskarżajmy kogokolwiek o cokolwiek(może nic się nie stanie), a jak już się coś stanie, to udawajmy głupa i zasłaniajmy się wolnością słowa. Super gazetka. Mam nadzieję, tak jak qwer, że Airbus wytoczy im sprawę i dopieprzą im srogą karę. Pozdrawiam

  14. Boczek

    Juhuuu. I dobrze pismakom. Co się do tej pory z bezkarnym oczernianiem udawało, nie przejdzie z panami Adwokatami z Aibusa. I pośle się ich na socjal i będą liście w parkach jesienią grabić. Nie martwcie się. Położycie czapki na ławce w parku, będę przechodził, wrzucę złotówkę - za zdjęcie, nie za liście.

Reklama