- Wiadomości
Związkowcy piszą do MON ws. Caracala. "Wierzymy w przedwyborcze obietnice”
Związki zawodowe przemysłu lotniczego są zaniepokojone brakiem decyzji nowego rzadu w sprawie przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy. Ma to związek z doniesieniami o prowadzeniu negocjacji offsetowych z Airbus Helicopters - czytamy w liście Sekcji Krajowej Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” do Ministra Obrony Narodowej.
Przewodniczący Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” Roman Jakim w liście do Prezydenta, Rządu i Ministra Obrony Narodowej, odnosi się krytycznie do planów zakupu śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego. Wskazuje, że w najbliższym czasie będą podejmowane kluczowe decyzje. Zwraca uwagę, że zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami „czołowych polityków Prawa i Sprawiedliwości” decyzja o wyłonieniu śmigłowców Caracal powinna zostać unieważniona, a zamówienie skierowane do zakładów znajdujących się na terytorium Polski.
Rada Krajowa Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” zdecydowała się na przygotowanie listu otwartego, gdyż w naszej opinii mamy do czynienia z przeciąganiem procedury przetargowej. Zarówno Pan Prezydent Andrzej Duda, jak i Pani Premier Beata Szydło, a także obecny Minister Obrony Narodowej deklarowali w kampanii wyborczej, że będą dążyć do unieważnienia postępowania, w ramach którego wybrano śmigłowce Caracal. Rozstrzygnięcie tego przetargu ewidentnie faworyzowało jednego z oferentów.
W rozmowie z Defence24.pl Wiceprzewodniczący Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” Marian Kokoszka przekonuje że niepokój przedstawicieli związków zawodowych i załóg zakładów wzbudziły informacje o prowadzonych negocjacjach offsetowych. Przedstawiciele Solidarności oczekiwali, biorąc pod uwagę deklaracje prezydenta Andrzeja Dudy i premier Beaty Szydło z kampanii wyborczej, że przetarg w ramach którego wybrano ofertę śmigłowców Caracal zostanie unieważniony.
W stanowisku Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” podkreśla się też, że zakup śmigłowców w zakładach zlokalizowanych w Polsce przyczyniłby się do zapewnienia możliwości rozwoju dla tych przedsiębiorstw i wzrostu zatrudnienia. Ponadto, ulokowanie kontraktu na śmigłowce wielozadaniowe w zakładach znajdujących się na terytorium kraju miałoby wesprzeć rozwój południowo-wschodniej Polski i wyrównywanie różnic pomiędzy poszczególnymi regionami Polski. Z kolei obecna sytuacja powoduje niepokój o „firmy i miejsca pracy dla polskich pracowników”
Postulujemy rozpisanie nowego przetargu, tak aby zapewnić szanse producentom śmigłowców, którzy mają swoje zakłady w Polsce – AgustaWestland w Świdniku oraz Sikorsky w Mielcu. Decyzja o wyborze śmigłowców Caracal była szkodliwa zarówno z punktu widzenia ekonomicznego, jak i społecznego. Francuskie maszyny charakteryzują się wysokim kosztem zakupu, ale i eksploatacji. Ponadto, pozyskanie wiropłatów oferowanych przez Airbus Helicopters wiązałoby się z wyprowadzeniem poza Polskę publicznych pieniędzy, przeznaczonych dla zakup śmigłowców dla wojska
Przedstawiciele Rady Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność” w liście otwartym stwierdzili również, że decyzja resortu obrony, która nie będzie wykorzystywać potencjału zakładów ulokowanych w Polsce „spotka się z rozczarowaniem i głębokim niezadowoleniem załóg firm lotniczych”. Wyrażono jednocześnie nadzieję, że krajowy przemysł obronno-lotniczy będzie przedmiotem troski najwyższych władz Polski.
Nie chcemy spekulować, ani być nosicielami złej nowiny, ale decyzja MON, która nie będzie uwzględniała dorobku i możliwości naszych zakładów, spotka się z rozczarowaniem i głębokim niezadowoleniem załóg firm lotniczych. Wierzymy, że nasz Prezydent i Rząd pozostaną wierni przedwyborczym deklaracjom. Wierzymy, że troska o przemysł obronny i lotniczy w Polsce będzie nadrzędnym celem działania najwyższych władz Rzeczpospolitej Polskiej
Kokoszka wskazuje też na doświadczenie, jakie zdobyły zakłady Doliny Lotniczej i możliwości rozwojowe dla wschodnich regionów kraju, które płynęłyby z zakontraktowania śmigłowców wielozadaniowych od producentów, dysponujących zakładami w Polsce. Jednocześnie jest sceptyczny odnośnie zapowiedzi Airbus Helicopters dotyczących tworzenia w naszym kraju miejsc pracy, powołuje się na doświadczenia związane z wcześniejszym zakupem śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Argumenty przeciwko pozyskaniu Caracali były podnoszone wcześniej, również przez przedstawicieli obecnego rządu. Chcielibyśmy, żeby zakup śmigłowców był podstawą do rozwoju wschodnich regionów kraju, nawiązując do tradycji Centralnego Okręgu Przemysłowego. Obecnie zrzeszone w ramach Doliny Lotniczej zakłady mają już kilkanaście lat doświadczeń, a przemysł lotniczy jest bardzo ważnym źródłem innowacji, odgrywających kluczową rolę w rozwoju współczesnej gospodarki. Jednocześnie deklaracje Airbus dotyczące tworzenia nowych miejsc pracy są dla nas mało wiarygodne, gdyż mamy w pamięci przetarg na śmigłowce dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, który został wygrany przez francuski koncern, a zapowiedzi dotyczące powstania nowych miejsc zatrudnienia nie zostały wypełnione
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]