Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Porozumienie Bell Helicopter i WZL-1. Wsparcie dla Vipera

Fot. cpl. Preston Reed (USMC)
Fot. cpl. Preston Reed (USMC)

Bell Helicopter podpisał porozumienie o współpracy (MOU) z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 S.A. (WZL-1), należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej w sprawie współpracy przy wsparciu eksploatacji śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper, oferowanych Siłom Zbrojnym RP

Celem porozumienia jest zdefiniowanie obszarów współpracy przy serwisowaniu i obsłudze technicznej wojskowych śmigłowców Bell Helicopter w Polsce, jeśli koncern ten zostanie wybrany jako dostawca śmigłowca uderzeniowego w ramach programu Kruk. Bell Helicopter oferuje Siłom Zbrojnym RP AH-1Z Viper jako potencjalnego następcę Mi-24. Spółka deklaruje chęć podjęcia współpracy  z polskim przemysłem zbrojeniowym przy produkcji, montażu, utrzymaniu i serwisowaniu śmigłowca, który proponuje.

Czytaj więcej:Bell pokazuje produkcję Vipera od kuchni [Relacja]

AH-1Z Viper to śmigłowiec wykorzystywany obecnie przez Piechotę Morską USA. Został opracowany z uwzględnieniem doktryny lotnictwa US Marine Corps, która zakłada prowadzenie operacji z dala od stałych baz i warsztatów, przy ograniczonym zabezpieczeniu logistycznym. Śmigłowiec ma 85 proc. wspólnych części z produkowanym przez Bell Helicopter wielozadaniowym UH-1Y Venom, który również jest używany przez US Marine Corps.

Spółka WZL-1 specjalizuje się w obsłudze technicznej, remontach, przeglądach i modyfikacjach zarówno wojskowych, jak i cywilnych statków powietrznych, takich jak śmigłowce rodziny Mi (w tym Mi-24, które ma zastąpić Kruk, czy Mi-8/17), a także samoloty TS-11 „Iskra”.

WZL-1 to spółka wyznaczona do pełnienia roli centrum serwisowo-naprawczego nowego śmigłowca wielozadaniowego i uderzeniowego przeznaczonego dla polskich Sił Zbrojnych w ramach zakupów MON RP.

 

Reklama
Reklama

Komentarze (19)

  1. Birdy

    You Tube - Program Kruk czyli nowe śmigłowce bojowe (Komentarz),opisane smiglowce, ktore moga ew byc na wyposazeniu WP,opisane uzbrojenie,belki,waga i in,polecam

  2. zap

    A moze kupic rosyjski mi 28 albo aligatora przez iran?

    1. No No Cat

      A części zamienne będą nam klepali ręcznie w Kalkucie.

  3. Arek

    A ja uważam iż powinniśmy kupić 33 i pół sztuki, ni mniej ni więcej!

    1. No No Cat

      Jako offset dwa A10 Warthog z kompletem opon do wyścigów ulicznych.

  4. Lewy

    Hmmmm. Lepiej 200 Viperow jak 100 Apache. To jest zrozumiały argument pod względem materialnym. Ale tu wchodzi jeszcze jeden faktor. Maszyna sama nie lata. Viper jest tańszy ale Apache odporniejszy. A wiec większa ilośc maszyn czy mniejsza ilośc zabitych pilotów których nie da sie tak szybko zastąpić. Dodatkowe maszyny w razie konfliktu mogą byc dostarczone ale z pilotami wyglada ta sprawa jednak inaczej. Chyba ze mamy tajna szybka linje produkcyjna pilotów :)

    1. No No Cat

      Szwajcarzy wzorem. Upraszczając ... istnieją dywizjony wyposażone w maszyny starszej generacji na których trenują rezerwiści. Wyciągnąć z pustyni zakonserwowane maszyny i szkolić rezerwy, zarówno załogę pokładową jak i obsługę techniczną i logistyczną.

    2. vvv

      uh-1z jest znacznie gorszy niz ah-64e pod kazdym wzgledem oraz jest w porownywalnej cenie

    3. No No Cat

      Problem w tym, że CFE pozwala Polsce posiadać tylko 130 śmigłowców bojowych. Trzeba więc kupić masowo coś taniego i małego co z natury nie przypomina śmigłowca szturmowego, a może od biedy stanowić jego namiastkę po przezbrojeniu - takie coś jak Bo105 z rurami kominowymi od piecyka.

  5. Antonio

    Czego byśmy nie kupili, to i tak wszystko będzie lepsze od tego co mamy. Kupić te śmigłowce bez offsetów tylko serwis załatwić i niech służą 30 lat.Czasu nie marnować i budować swój śmigłowiec.

    1. No No Cat

      Kolega pewnie nie słyszał o Flarisach ?

  6. Gall Anonim

    Przy okazji warto zwrócić uwagę na jeden poważny argument za AH-1Z VIPER. Ta maszyna jako jedyna z pośród czwórki konkurentów może przenosić pociski powietrze-powietrze bez zmniejszania ilości uzbrojenia do zwalczania celów lądowych (bo ma do tego specjalne prowadnice na końcach skrzydeł). Na dodatek są to "rasowe" rakiety do walki powietrznej, a nie tak jak u konkurentów zaadaptowane rakiety z przenośnych zestawów plot Stinger.

    1. No No Cat

      Nie ufam takim rozwiązaniom. Pierwszy krok do samostrącenia w czasie "Szalonego Iwana". Już lepiej opracować w ich miejsce boostery, które pozwolą na Rocket-Assisted Take-Off - jak w C130.

  7. Typ79

    I bardzo dobrze. Świdniki/Mielce nie nasze już:( Oby tylko ta opcja wygrała. To dobra maszyna a cena i offset chyba nie najgorsze. Amerykanie przy Apache wiele by nam nie zaproponowali zresztą to droższa maszyna (również w eksploatacji) a pieniędzy jak się tu dowiedzieliśmy- Brakuje. Tiger -Thanks- na samym początku a T129?> to chyba jedyny konkurent dla Vipera z tego samego względu co maszyna Bella.

    1. No No Cat

      Niestety T-129, to inna klasa śmigłowca gdyż ma koła.

  8. Obywatel

    Kupienie jej jest dla mnie pozbawione najmniejszego sensu w Europejskim teatrze działań tzn. Łatwa mozliwosc zestrzelenia nawet najmniej zawansowany system Manpads Strzała 2m łatwo go zestrzeli skad mam te informacie na YouTube mozecie zobaczyc jak go sie łatwo zestrzeliwuje Kurdowie vs Turcja I Nie piscie ze to stara wersia cobry bo w Europie prucz Albani nikt Nie uzywa tak primitywnych systemow jak Kurdowie.

    1. Junger

      Wedle dostępnych w sieci informacji zestrzelono Ah-1W SuperCobra, którą zakontraktowano w 1983r., czyli prezentuje poziom techniczny I pol. lat 80'. W 2017r. zostanie wprowadzony na vipery DIRCM.

    2. No No Cat

      Idąc tym tropem, to łatwiej będzie wsypać cukier do zbiorników paliwa. Sam spadnie.

    3. No No Cat

      Przecież wystarczy mieć Kurdów po swojej stronie. Problem z głowy.

  9. maxxx

    Nie wiem czy dobrze mówię ale to chyba ten śmigłowiec który widać planuje kupić Polska został przepołowiony na pół przez prymitywny, naramienny system przeciwlotniczy jeszcze made in CCCP Igła przez Kurdów którzy zestrzelili turecki śmigłowiec.

    1. efe

      To była cobra z lat 80'. Swoją drogą nie wiem czy jakikolwiek śmigłowiec po trafieniu przez MANPADS nie ulegnie zniszczeniu. A nie wiadomo jak skuteczne są środki ochrony przed atakiem tymi środkami. Dlatego tylu przeciwników kupna śmiglaków szturmowych.

    2. No No Cat

      Średniowieczna kusza jest w stanie przebić nawet najnowszą kamizelkę kuloodporną.

    3. vvv

      a zobacz jaki to byl model bo to nie byl uh1z i po trafieniu manpadsa w belke ogonowa kazdy smiglak spanie.

  10. Lewy

    Ja uważam ze wygląda ochydnie, ale pod względem technicznym jest najbardziej zaawansowany. Tylko opancerzenie w porównaniu do Apache daje do życzenia

    1. No No Cat

      Ma też swój urok :D Co do opancerzenia. Jak jak coś będzie miało łupnąć w śmigłowiec, to łupnie tak, że nawet najlepsze osłony balistyczne nie pomogą. W załodze śmigłowca oraz zmyślności systemów walki defensywnej cała nadzieja.

  11. wt

    Wybór powinien nastąpić pomiędzy ATAK-iem a COBRĄ. Większe perspektywy wydaje się, że daje jednak ATAK - wiadomo, zakłady w Świdniku. Ważne by nie kupić mniej niż 30 egzemplarzy. Liczba 32 sztuk - na początek - wydaje się być optymalna.

  12. dalilo

    czyli wychodzi na to ze wezmiemy vipera zamiast apacza czy tigera ? jesli tak to imo slabo.

    1. No No Cat

      Mnie też się nie podoba kolor na jaki malują Vipery. Takie szare i bezbarwne są przez to. Ale, wiesz, nie martw się, przemalujemy na zieleń butelkową, taką jak mają Apache i Tigery :P

  13. Sylwek

    Zastanawiam sie czy ok 30 do 40 śmigłowców uderzeniowych to wgl jest wymóg naszej doktryny obronnej.. na cały kraj to troche za mało a w walce nie rozwiną skrzydeł zestrzelone szybko nawet nieskomplikowanymi systemami.. no fakt ze na defiladach będą wyglądać super

    1. xyz407

      Na początek 32, ale docelowo przydałoby się ich 100.

    2. No No Cat

      Od czegoś trzeba zacząć.

  14. Rumcajs

    Buuu to już wszystko jasne bierzemy BH i Vp obydwa klepane w Mielcu a na otarcie łez za karaczana łódz dostanie wymianę oleju i pompowanie kółek w vipers.

  15. Jack Bauer

    Zważywszy na nasze ograniczenia budżetowe (i potrzeby w innych kategoriach uzbrojenia) oraz możliwości rosyjskiej obrony przeciwlotniczej znaczenie przewagi technicznej AH-64 nad AH-1 jest coraz mniej istotne. Uzbrojenie jest zbliżone, więc kluczowa staje się taktyka użycia śmigłowców szturmowych w WP. Co z tego, że sprawimy sobie raptem 16, może 24 Apache, jeżeli w pełnoskalowym konflikcie już po kilku dniach zostanie połowa. Jak dobrze pójdzie. Wybierając tańsze Vipery będzie można pomyśleć o zakupie 32-36 maszyn, które będą się mogły pojawiać w większej liczbie miejsc na polu walki i nie tak szybko się wykruszą. Inna sprawa to zakupy środków bojowych o jak największym zasięgu, zwiększających szanse w starciu z obroną przeciwlotniczą.

  16. Jack Bauer

    Zważywszy na nasze ograniczenia budżetowe (i potrzeby w innych kategoriach uzbrojenia) oraz możliwości rosyjskiej obrony przeciwlotniczej znaczenie przewagi technicznej AH-64 nad AH-1 jest coraz mniej istotne. Uzbrojenie jest zbliżone, więc kluczowa staje się taktyka użycia śmigłowców szturmowych w WP. Co z tego, że sprawimy sobie raptem 16, może 24 Apache, jeżeli w pełnoskalowym konflikcie już po kilku dniach zostanie połowa. Jak dobrze pójdzie. Wybierając tańsze Vipery będzie można pomyśleć o zakupie 32-36 maszyn, które będą się mogły pojawiać w większej liczbie miejsc na polu walki i nie tak szybko się wykruszą. Inna sprawa to zakupy środków bojowych o jak największym zasięgu, zwiększających szanse w starciu z obroną przeciwlotniczą.

  17. Skin&Bones

    Może się nie znam ale w moich oczach ta maszyna wygląda najlepiej z wszystkich zaproponowanych w programie kruk.

    1. Szczypas

      Apache wygląda lepiej od viperow ale są dużo droższe w zakupie i eksploatacji. Wiec pytanie czy lepiej mieć 100 apaczy czy w tej cenie 200 viperow.

    2. Directol

      Jak i najlepiej zaproponowana tak i najlepsza pod względem Jakość - Cena a to jest bardzo ważne. Ten śmigłowiec można nawet naprawiać na pustyni i to jest ważne bo w przypadku jakiegokolwiek konfliktu to jest ważne że w bazie polowej można naprawić śmigłowiec a nie trzeba go wysyłać to fabryki/zakładów naprawczych

    3. kombajn

      Równie dobrze można by zmodernizować awionikę w Mi-24. AH-1Z Viper to zmodernizowana Cobra która weszła do służby w 1962 roku! A współpracować może z UH-1Y Venom czyli zmodernizowanym Huey w służbie od 1957. Nam jest potrzebny nowoczesny helikopter a nie zmodernizowany stary grat ze zmienioną nazwą. Przypominam że Apache powstał żeby zastąpić Cobre. Według mnie najrozsądniej będzie kupić Włosko-Tureckie Mangusty. Po pierwsze są one najtańsze i będzie można zakupić więcej helikopterów. Po drugie producent ma w Polsce fabrykę więc będzie można zażądać produkcji w kraju, a po trzecie i bodaj najważniejsze Turcy dają nam możliwość rozwoju Polskiego przemysłu przez samodzielną produkcje wyposażenia i uzbrojenia do zakupionych helikopterów.

  18. dobry

    Wydaje mi się, że to byłby dobry wybór...wołałbym za tą samą cenę większą ilość Viperów niż mniejszą Apachy

  19. mc

    No i Caracal "zaorany" - jeśli kupimy AH-1Z Viper (a mamy pilną potrzebę posiadania śmigłowca uderzeniowego), nikt nie będzie w Łodzi po Francuzach "płakał". A śmigłowce transportowe pewnie z Mielca...