Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Amerykanie wybrali projektantów nowych silników dla śmigłowców

fot. M.Dura
fot. M.Dura

Dwie amerykańskie firmy wygrały kontrakty na opracowanie nowych silników dla przeszłych śmigłowców armii Stanów Zjednoczonych.

Amerykański departament obrony poinformował 22 sierpnia br., że wybrano dwie firmy, które przygotują projekt silnika turbinowego dla śmigłowców wojsk lądowych w ramach programu ITEP (Improved Turbine Engine Program).

Na wykonanie tego zadania konsorcjum zadaniowe złożone z firm Advanced Turbine Engine Co. i Honeywell and Pratt & Whitney otrzymało 154 miliony dolarów, natomiast firma GE Aviation - 102 miliony dolarów. Oba podmioty mają na wykonanie zadania dwa lata. Ostateczny producent ma zostać wybrany przez amerykańskie wojska lądowe w 2018 r.

Rywalizacja jest zacięta, ponieważ na cały program opracowania nowego silnika przeznaczono w sumie około 720 milionów dolarów. Ponadto zakłada się, że będzie on później zamontowany na ponad 3000 śmigłowcach UH-60 Black Hawk i AH-64 Apache.

Amerykańskie wojska lądowe założyły, że nowy silnik ma mieć zużycie paliwa o 25 proc. mniejsze niż obecnie, większy o 65 proc. stosunek mocy do masy oraz wydłużony o 20 proc. czas eksploatacji. Według firmy ATEC może to pozwolić na zaoszczędzenie w ciągu jednego roku nawet miliarda dolarów na paliwie i kosztach utrzymania.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. dddd

    U nas Macierewicz zleciłby to jednej państwowej firmie a ona po 2 latach zarządałaby przedłużenia kontraktu nie mówiąc o jakości silnika.

    1. Total

      W Polsce nie ma ani jednej firmy produkującej silniki spalinowe.

    2. Extern

      Co do Macierewicza to pewno prawda, ale dla równowagi politycznej aby każdej opcji się dostało po równo: Radosław Sikorski - zarządził by przemalowanie wszystkich silników używanych w śmigłowcach wojskowych na kolor bardziej popularny w społeczeństwie, po czym zlecił by przeprowadzenie badania opinii publicznej celem sprawdzenia czy wywiad jakiego udzielił telewizji na tle przemalowanego silnika wpłynie na zwiększenie jego pozycji w rankingu na najpopularniejszego polityka w PL. Bogdan Klich - wszystkie działające jeszcze w wojskowych śmigłowcach silniki przekazał by do agencji mienia wojskowego. A zaoszczędzone w ten sposób na paliwie i dalszych kosztach eksploatacji środki zwrócił by do budżetu państwa. Tomasz Siemoniak - Zarządził by rozpoczęcie fazy analityczno-koncepcyjnej oraz nowego dialogu technicznego w sprawie pozyskania nowego silnika do jednego śmigłowca, po czym by zdał urząd gdyż faza dialogu-technicznego trwała dłużej niż kadencja rządu którego był ministrem.

Reklama