Reklama
  • Wiadomości

PL-01 Concept - nowy pojazd modułowy z Łabęd

Prezentacja wozu wsparcia bezpośredniego PL-01 uświetniła 45. rocznicę powstania Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych OBRUM w Gliwicach. Rodzina modułowych wozów, jaką zwiastuje Concept PL-01, ma być pierwszym pokoleniem polskich pojazdów, które prosto z rzeczywistości wirtualnej trafią na wyposażenie sił zbrojnych.

  • Przyszłość i przeszłość Łabęd. PL-01 Concept obok czołgu T-55 - fot. J. Sabak
    Przyszłość i przeszłość Łabęd. PL-01 Concept obok czołgu T-55 - fot. J. Sabak
  • PL-01 Concept i T-55 przed halą poligonu doświadczalnego. - fot. J. Sabak
    PL-01 Concept i T-55 przed halą poligonu doświadczalnego. - fot. J. Sabak
  • Hamowanie PL-01 Concept. - fot. J. Sabak
    Hamowanie PL-01 Concept. - fot. J. Sabak
  • PL-01 Concept -fot. J. Sabak
    PL-01 Concept -fot. J. Sabak
  • PL-01 Concept - fot. J. Sabak
    PL-01 Concept - fot. J. Sabak
  • PL-01 Concept -fot. J. Sabak
    PL-01 Concept -fot. J. Sabak
  • Wizualizacja pojazdu M-UV. -fot. J. Sabak
    Wizualizacja pojazdu M-UV. -fot. J. Sabak

Wóz wsparcia bezpośredniego PL-01 Concept miał swoja premierę na kieleckim salonie MSPO i wzbudził tam duże zainteresowanie. Bazujący na podwoziu wozu gąsienicowego BAE System CV-90 to zarys jednego z możliwych wariantów modułowego systemu pojazdów gąsienicowych. Ale jednocześnie coś więcej niż tylko makieta.

Andrzej Szortyka, prezes zarządu OBRUM i Bumaru-Łabędy podkreśla, że wóz w takim kształcie nie pojawi się na uzbrojeniu Wojska Polskiego. Posłuży jedynie do badań pewnych założeń konstrukcyjnych, z których tylko część zostanie użyta w ostatecznej konstrukcji. - Może to nastąpić za 4 – 5 lat, bo tak jest cykl projektowy w zakresie przygotowania prototypu i przetestowania go - mówił prezes Szortyka. 

Kluczowe dla ostatecznego kształtu będą wymagania MON, które są obecnie ustalane w procesie dialogu technicznego. Niezbędne są też fundusze. W najbliższych dniach OBRUM wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie projektu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

Pojazd ma być wyposażony w wiele zaawansowanych technicznie rozwiązań. Takich jak bezzałogowa wieża z automatycznie ładowaną armatą kalibru do 120mm i sprzężonym karabinem maszynowym 7,62 mm. Dodatkowe uzbrojenie jest instalowane w Zdalnie Sterownym Module Uzbrojenia i stanowi je zwykle maszynowy karabin przeciwlotniczy kalibru 12,7 mm. Można zastąpić go innym uzbrojeniem, dostosowanym do wykonywanych zadań, na przykład 40 mm granatnikiem automatycznym. 

Całość będzie osadzono na modułowym kadłubie z silnikiem z przodu i pancerną kapsułą załogi z tyłu. Jak podkreślają przedstawiciele OBRUM, takie rozwiązanie zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa załodze i ułatwia adaptację podwozia dla innych pojazdów. Wysoką mobilność zapewni zastosowanie nowoczesnej jednostki napędowej o mocy 950KM, umożliwiając osiągnięcie prędkości 70 km/h i zasięg 500km. 

Ochrona pojazdu to zarówno złożony z modułów kompozytowy pancerz ceramiczno-aramidowy, jak i system wykrywania i zwalczania nadlatujących pocisków. Futurystycznie wyglądająca bryła PL-01 Concept to również ważny element tego systemu. Specjalny kształt, powłoka pochłaniająca fale radarowe i systemy obniżające emisję ciepła mają za zadanie utrudnić wykrycie pojazdu przez termiczne i radarowe systemy przeciwnika. 

Modułowa budowa, systemy pasywnej i aktywnej obrony, oraz różnorodne możliwości uzbrojenia zapewniają tej konstrukcji dużą uniwersalność i możliwości rozwoju. Mają one utorować koncepcji prezentowanej przez pojazd PL-01 Concept drogę również na zagraniczne rynki. - Mamy ambicję, aby nasz pojazd stał się elementem wyposażenia sił zbrojnych innych krajów NATO. Nie tylko Polski. Byłby to ogromny sukces i duże wyróżnienie – mówi Andrzej Szortyka.

Jednak Concept PL-01 to nie jedyny ambitny projekt ośrodka OBRUM. Podejmowane są działania związane z wykorzystaniem 3D Cave. Ten wirtualny system zobrazowania i projektowania został wykorzystany przy tworzeniu pojazdu PL-01. Podobnie powstaje kolejny pojazd, którego koncepcję zaprezentowano podczas uroczystości z okazji 45 lat Obrum. Jest to nowoczesny pojazd inżynieryjno-saperski M-UV, przeznaczony zarówno do zadań wojskowych jak i cywilnych oraz posiadający opcję pracy bezzałogowej.

W planach OBRUM jest również stworzenie przy ośrodku  centrum treningowego i symulacyjnego, oraz prace nad zaawansowanymi symulatorami. Będą one przeznaczone zarówno do zastosowań wojskowych jak i komercyjnych.

OBRUM nie jest nie tylko firmą inżynierską, która zajmuje się mechaniką –powiedział podczas uroczystości w auli Politechniki Krzysztof Krystowski, prezes Polskiego Holdingu Obronnego - Na naszych oczach zamieniło się w firmę, która rzeczywiście jest innowacyjna, opartą o informatykę, o elektronikę, o wielkie umiejętności inżynierów. OBRUM zaczyna dziś biec w czołówce tego wyścigu światowego, o to, kto będzie przewodził innowacjom. O to, kto będzie bardziej konkurencyjny.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama