Reklama

Siły zbrojne

Kto zajmie się serwisem Mi-2?

Fot. DGRSZ
Fot. DGRSZ

3 Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła przetarg na serwisowanie śmigłowców Mi-2. Wykonawca realizował je będzie w latach 2019÷2022. 

Jak informuje wojsko, przedmiotem zamówienia jest świadczenie w latach 2019÷2022 na rzecz jednostek wojskowych Sił Zbrojnych RP usług dotyczących serwisowania śmigłowców Mi-2. Będzie to dokładnie wykonywanie napraw (usprawnień), prac obsługowych (obsługiwań), modyfikacji, realizacji biuletynów technicznych oraz udzielanie pomocy technicznej (wsparcie inżynierskie), w tym dostawy oraz wymiany technicznych środków materiałowych (tśm) niezbędnych do usprawnienia sprzętu w ramach wykonywanych usług. Baza podkreśla jednak, że serwisowanie nie będzie obejmować silników lotniczych GTD-350 wszystkich wersji oraz przekładni WR-2. 

Na liście warunków udzielenia zamówienia na realizację usług znajdziemy m.in. dokładne okresy gwarancji oraz wymóg, by potencjalny wykonawca w okresie ostatnich 5 lat co najmniej raz zrealizował usługę serwisowania statków powietrznych eksploatowanych w Siłach Zbrojnych RP, o wartości nie mniejszej niż 80 tys. złotych. 

Na razie 3 RBLog wskazuje jedynie, że całkowita wartość zamówienia wyniesie na pewno ponad 443 tys. euro. Rozpoczęcie świadczenia usług planuje się już na 18 stycznia br., a zakończenie na 31 grudnia 2022 roku. Dlatego też zamówienie realizowane jest w ramach procedury ograniczonej przyspieszonej. Jak podkreśla 3 RBLog w ogłoszeniu, pośpiech wynika z "pilnej potrzeby udzielenia zamówienia wynikającej z ważnego interesu Zamawiającego polegającego na zabezpieczeniu potrzeb jednostek wojskowych w zakresie serwisowania śmigłowców Mi-2", a także pisma Szefa Szefostwa Techniki Lotniczej IWsp SZ – Głównego Inżyniera WL z grudnia 2018 roku, który także podkreślał pilną potrzebę w tym zakresie. Terminy przewidziane dla trybu przetargu skrócone więc zostaną do 10 dni. Na składanie ofert podmioty mają więc czas do 17 stycznia br. 

Za powyższym przemawia specyficzny charakter przedmiotu zamówienia tj. wykonanie usprawnień i prac przygotowawczych do przedłużenia resursu. Ponadto, serwisowanie przedmiotowych śmigłowców jest niezbędne do zabezpieczenia szkolenia lotniczego jednostek Sił Zbrojnych RP. W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe aspekty oraz rozpoczynający się rok budżetowy 2019 (grudzień roku przedplanowego), zastosowanie pełnych terminów dla ww. trybu stanowiłoby duże zagrożenie dla realizacji założonych celów oraz duże utrudnienia w eksploatacji sprzętu techniki lotniczej w jednostkach wojskowych Sił Zbrojnych RP.

Fragment ogłoszenia 3 Regionalnej Bazy Logistycznej

Kryteria udzielenia zamówienia to oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem dodatkowych czynników ocenianych przez 3 RBLog, czyli sumy wartości roboczogodzin na poszczególne lata realizacji usługi.

Reklama

Komentarze (43)

  1. bender

    A to dobre: rozliczmy poprzedników za decyzje ministrów Antoniego i Mariusza. Powiedziałbym, że komiczne, gdyby nie to, że straszne... merytoryczny wiesławie.

  2. wieslaw

    Z tych wpisów widać, ze większość z was to dyletanci szczególnie w tej dziedzinie Jasno trzeba powiedzieć Czas na rozliczenie ówczesnych decydentów karnie a nie politycznie za wcześniejsze decyzje które rozmontowały polski przemyśl w tym zbrojeniowy To nie był przypadek czy gafa, to było świadome działanie decydentów, którzy wykonywali polecenia swoich mocodawców Zamiecenie tej sprawy pod dywan powoduje, ze nadal mamy krętów nie tylko w MON i to tolerujemy Wystarczy spojrzeć na mapę i stwierdzić, ze Polska jest zawsze krajem frontowym i na tyle dużym, ze musi mięć własny przemyśl zbrojeniowy niezależny od obcych decyzji 1939 rok pokazał, ze na traktatowych sojuszników nie możemy liczyć Obecnie, dopóki USA mają w tym interes, będą Polskę wspierać, a z interesami bywa Roźnie, zależnie choćby od opcji politycznych. Tylko Polski Rząd może reaktywować przemyśl zbrojny i z pomocą zagranicznych licencji produkować nowoczesny sprzęt, technicznie adekwatny do nowoczesnego sprzętu wojskowego naszych państw frontowych Tak jak Turcja to zrobiła, a teraz wszyscy chcą mięć ja za partnera politycznego i wojskowego Zacznijmy wypowiadać sie merytorycznie, a nie obrzucać sie epitetami czy gołosłowem

  3. Piotr

    ..."spróbuj po nawet najintensywniejszym szkoleniu na mi2 wystartować dowolnym, współczesnym typem śmigłowca wykorzystywanym przez naszych zachodnich sojuszników z NATO" ... widać, że masz bardzo wysublimowane pojęcie nt. lotnictwa :D . Tak, po krótkim instruktarzu poleci, jeśli wiedzialbyś na czym polega latanie śmigłowcem to nie pisałabyś takich bzdur.

  4. Kssjwj

    Mi-2 można przewozić 500+

  5. -CB-

    @Piotr - jaka maszyna szkolna? Przecież Mi-2 jest normalnie (o ile można to uznać w ogóle za normalność) wykorzystywany w jednostkach lotniczych chociażby w wersjach ratowniczych, stawiania zasłon dymnych czy uzbrojonych śmigłowców wsparcia... One już naprawdę wymagają jak najszybszej wymiany.

  6. asdf

    To raczej ktos z Museum Lotnictwa w Krakowie powinien sie wypowiedziec.

  7. say69mat

    @Piotr ... spróbuj po nawet najintensywniejszym szkoleniu na mi2 wystartować dowolnym, współczesnym typem śmigłowca wykorzystywanym przez naszych zachodnich sojuszników z NATO. Good Luck ;)))

  8. 23lata

    A one nie są jeszcze na gwarancji??

  9. opel

    @Popo...tak masz rację. W Polsce musimy produkować wszystko, nie mamy ani kasy, ani kadry ani fabryk za to mamy wielkie EGO i przekonanie o naszej wyjątkowości. Brak realnego myślenia, brak jakiejkolwiek wizji za to żyjemy w jakiejś urojonej rzeczywistości. Nas nie stać na zakup 4 porządnych śmigłowców dla MW a ty tu wypisujesz brednie o wywaleniu miliardów złotych na zakup licencji i budowę fabryki.....no naprawdę pogratulować....

  10. edsa

    @Piotr....no i dobrze że nie poleci bo mamy XXI wiek, czas na nowe umiejętności i nową wiedzę. Czy nam się to podoba czy nie trzeba iść z duchem postępu. Po drugie nie poleci bo nikt o zdrowych zmysłach nie uzytkuje już takich prymitywnych śmigłowców. Trudno to zrozumieć prawda?

  11. edsa

    @JAS....człowieku czy ty wiesz w ogóle o czym piszesz? co ma piernik do woiatraka że wyprodkukowano 5500 tych śmigłowców? to są już stare graty, przedpotopowa niebezpieczna konstrukcja, słabe silniki, awionika na poziomie kamienia łupanego. TE ŚMIGŁOWCE NADAJĄ SIĘ DO MUZEUM a ich remont i utrzymywanie w sprawności to wywalanie milionów w błoto. Idąc twoim tokiem rozumowania najlepszym czołgiem dla Polski byłby T34 lub Sherman, dlaczego? bo to sprawdzone konstrukcje wyprodukowane w setkach tysięcy sztuk. Co prawda podobie jak MI2 nie nadają się do niczego w XXI wieku ale to w Polsce nie ma znaczenia bo decyzje podejmują dyletanci szastając publiczną kasą na prawo i lewo.

  12. say69mat

    Czy ktokolwiek o zdrowych zmysłach w MON przeprowadził analizę kosztów utrzymywania śmigłowców Mi2 w linii??? W odniesieniu do kosztów zakupu oraz wprowadzenia do linii nowych maszyn??? Biorąc pod uwagę, ewentualną przydatność bojową tych wiekowych śmigłowców. Ponieważ utrzymywanie w linii tych wiekowych śmigłowców składa na dysponentów odpowiedzialność za ewentualne straty bojowe lub wypadkowe załóg rzeczonych maszyn. Chyba, że utrzymywanie w linii Mi2 ma znaczenie jako element przemyślnej operacji z zakresu psyops. Odwołującej się do wzbudzania wzruszeń i pozytywnych emocji w szeregach potencjalnego przeciwnika.

  13. Skup złomu

    Świetne komentarze nic dodać.

  14. jas

    Tyle słów krytyki, a jest to jeden z najpopularniejszych śmigłowców na świecie. Wyprodukowano ok. 5500 sztuk i całkiem sporo jeszcze lata./ Stosunkowo mało awaryjny i wielu przypadkach spełnia swą rolę. Oczywiście zawsze można te same zadania wykonywać nowymi śmigłowcami i można na to wydać setki milinów tylko po co? Oczywiście powoli trzeba myśleć o następcy ale to co jest do czasu wymiany trzeba utrzymać.

  15. Loco

    PIS mydli oczy defiladą a nasza armia ??..strach latać!! Strach pływać!! I żołnierze z hipermarketów!! Dajcie mi broń a sam się obronie !!Żenada

  16. Gts

    Akurat tej klasy smiglowce eferuja wszyscy liczacy sie na swiecie producenci (Bell 429, Leonardo AW109, Airbus H135), takze wzorem poprzednich wpisow tez sie zastanawiam ile ten zlom ma byc jeszcze w wojsku trzymany zamiast zastapiony masowo przez taka konstrukcje np produkowana w Polsce, co przy 300 sztukach ma juz znaczenie i jest mozliwe.

  17. Piotr

    Mi-2 to maszyna szkolna, ma służyć do szkolenia pilotów i spełnia swoje zadanie. Nie posiada systemu FADEC co powoduje, że pilot musi dobierać parametry pracy silnika i podzespołów manualnie a to skłania do myślenia, mamy świetną kadrę pilotów śmigłowcowych co przekłada się na znikomą ilość katastrof śmigłowców w lotnictwie wojskowym jak i w cywilnym gdyż sporo pilotów szkolonych w wojsku lata np. w LPR. Inną prawdą jest fakt, że pilot szkolony na Mi-2 bez problemu wsiądzie do każdego innego nowoczesnego śmigłowca i poleci nim, natomiast pilot szkolony na nowoczesnej maszynie z FADEC-iem nie będzie w stanie polecieć Mi-2.

  18. Karol

    Konserwator zabytków

  19. clash

    Kto zajmie się serwisem Mi-2? Odp: Muzeum Wojska Polskiego

  20. Kol

    Wstyd tym latać - serio.

  21. MyPolacy

    Sprzedać je jakiemuś krajowi w Afryce, Azji i wyprodukować nowe SW 3 lub inne...

  22. Popo

    Robiliśmy je na licencji. Ponad 5tyś sztuk. A teraz? Nie ma polskiego przemysłu lotniczego. W ramach offsetu albo za psi grosz przejęto fabryki i anulowano zamówienia. Może kupić od Turcji plany helikoptera i postawić fabrykę . W dłuższej perspektywie bilans wyjdzie pewnie na zero.

  23. Szacun

    Piloci Mi-2 to bohaterowie. Natychmiast przyznałbym im wszystkim medale "za ofiarność i odwagę".

  24. MI6

    Może muzeum lotnictwa?

  25. woit

    Taa. Ani Świdnik ani Mielec,niepolskie, nic dobrego nam nie przyniosą. Myślę, że jednak przydał by się rodzimy zakład lotniczy, z apolitycznym zarządzaniem, nie koniecznie do pudrowania trupów. Pozdrawiam.

Reklama