- Wiadomości
Próby morskie nowego rosyjskiego lodołamacza o napędzie jądrowym
12 grudnia ze Stoczni Bałtyckiej w Sankt Petersburgu w pierwsze próby morskie wyszedł atomowy lodołamacz Arktika prototypowa jednostka proj. 22220. Stocznia ta ma zbudować łącznie sześć lodołamaczy tego typu, które służyć będą na rosyjskich akwenach arktycznych.

Testy jednostki realizowane są na wodach Zatoki Fińskiej, będą trwały cztery dni. W ich trakcie sprawdzone zostanie, z wykorzystaniem rezerwowych generatorów wysokoprężnych, funkcjonowanie elektrycznego układu napędowego lodołamacza. Badana ma być praca urządzeń energetycznych, systemu balastowego oraz innych systemów ogólnookrętowych. Testowane będą również mechanizmy pokładowe, urządzenia kotwiczne, cumownicze oraz łodziowe. Co zrozumiałe sprawdzane będzie również działanie systemów komunikacji i nawigacji.
Lodołamacze proj. 22220 mają 33 540 t wyporności i wymiary 173,3x33x10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwolą im na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego wystarczy na eksploatację przez okres 7 lat, zaś załoga liczyć będzie 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.

Stępkę pod budowę pierwszego z nich — Arktiki — położono 5 listopada 2011 r., statek ten zwodowano 16 czerwca 2016 r., a do służby ma wejść w maju przyszłego roku. Jego użytkownikiem będzie przedsiębiorstwo Atomflot odpowiedzialne za eksploatację rosyjskich cywilnych jednostek z napędem jądrowym.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS