Reklama

Siły zbrojne

Wielka Brytania: Ajax na zakręcie. Podzieli los Warriora? [KOMENTARZ]

Fot. Andrew Linnett/MOD
Fot. Andrew Linnett/MOD

Brytyjski rząd oficjalnie podjął decyzję o wyznaczeniu jednego z wysokich urzędników resortu obrony jako odpowiedzialnego za dokonanie przeglądu obecnego stanu realizacji programu nowej rodziny gąsienicowych wozów bojowych Ajax. Ma on za zadanie doprowadzić feralny program do pomyślnego końca lub podjąć decyzję o jego finalnym zamknięciu - pisze Defense News.

Wspomnianą osobą jest obecny dyrektor ds. realizacji projektów w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii David Marsh, który może pochwalić się aż 30-letnim doświadczeniem w zakresie kierowania licznymi przedsięwzięciami zbrojeniowymi. Obecnie jego głównym zadaniem w programie Ajax ma być "opracowanie solidnego planu odzyskania i zresetowania go, a następnie zapewnienie jego rentowności i dostaw". Jednocześnie jednak zaznaczono, że w przypadku zaistnienia takiej konieczności możliwe jest jego anulowanie.

O zaistnieniu poważnych problemów technicznych związanych z prototypami Ajaxa brytyjski resort obrony oficjalnie poinformował czerwcu br.. Już pod koniec 2019 roku nieoficjalnie donoszono jednak o nadmiernym hałasie i wibracjach generowanych przez te pojazdy. Problemy te zgłaszali biorący udział w badaniach i testach żołnierze, a następnie potwierdziły je również służby medyczne. Wykryte wady miały powodować długotrwałe problemy zdrowotne, takie jak obrzęk stawów oraz szumy uszne. W związku z tym wdrożono liczne obostrzenia w zakresie dalszych prób, co dodatkowo przesuwa harmonogram już mocno opóźnionego programu, a także uniemożliwia nawet osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej.

Co warte podkreślenia rozwój Ajaxa pochłonął już 3,2 mld funtów, a przez konieczność wyeliminowania kolejnych problemów i powstania w związku z tym następnych opóźnień koszty mogą dodatkowo wzrosnąć do łącznie nawet 5,5 mld funtów... Program ten o nazwie Future Rapid Effect Systems (FRES) jest prowadzony od 2014 roku. Na mocy zawartego wtedy kontraktu o łącznej wartości ok. 4,5 mld GBP zrealizowane miały zostać kompleksowe prace badawczo-rozwojowe, a następnie produkcja seryjna i dostawy w latach 2017-2024. Jako bazę pod Ajaxa wybrano podwozie bojowego wozu piechoty ASCOD oferowane przez lokalną spółkę General Dynamics Land Systems UK.

Docelowo British Army planowała pozyskać 589 egzemplarzy tych pojazdów, w tym w 6 różnych wersjach specjalistycznych, a wśród nichbojowy wóz rozpoznawczy Ajax (245 egzemplarzy, z czego 198 w wersji rozpoznawczo-bojowej i 47 w wersji naprowadzania i kierowania ogniem), wóz dowodzenia Athena (112 egzemplarzy), wóz nadzoru rozpoznania i transporter opancerzony Ares (93 egzemplarze), wozów rozpoznania technicznego Argus (51 egzemplarzy), wóz pomocy technicznej Apollo (50 egzemplarzy) i wóz zabezpieczenia technicznego Atlas (38 egzemplarzy). Co warte podkreślenia aż trzy z sześciu wersji tych wozów oraz blisko 1/4 liczby całości reprezentują różne warianty specjalistyczne służące do polowych napraw i ewakuacji uszkodzonych pojazdów.

Nierozwiązane dotąd problemy z Ajaxem, który w zamierzeniu miał być jednym z głównych elementów siły uderzeniowej  British Army stanowią kolejny cios dla programu jej modernizacji technicznej. Jeszcze w marcu br. brytyjski resort obrony podjął decyzję o anulowaniu programu Warrior Capability Sustainment Programme (WCSP), którego celem było zmodernizowanie obecnie eksploatowanych bojowych wozów piechoty FV510 Warrior 1 do standardu Warrior 2. Obecnie w służbie liniowej znajduje się 767 egzemplarzy tych wozów, które mają zostać całkowicie wycofane ze służby liniowej w ciągu najbliższych lat. Powstałą w wyniku tego lukę mają uzupełnić dozbrojone kołowe transportery opancerzone Boxer oraz właśnie wspomniane Ajaxy.

Decyzja o anulowaniu modernizacji Warriorów była spowodowana również ciągłymi problemami z realizacją tego programu pomimo wydania już ponad połowy przyznanego budżetu  w wysokości 800 mln funtów i dziesięciu lat jego realizacji. W tym czasie zanotował on siedmioletnie opóźnienie, a jego termin realizacji przesunięto z 2017 na 2024 rok. Wstępne plany brytyjskiego resortu mówiły o modernizacji 380 wozów ale ostatecznie liczba ta z powodu cięć budżetowych, miała zostać zmniejszona do 265 egzemplarzy. 

Pojazdy te miały wykorzystywać ten sam system wieżowy co bojowy wóz rozpoznawczy Ajax. Mowa konkretnie o załogowej wieży opracowanej przez Lockheed Martin UK, której uzbrojenie stanowi armata automatyczna CTAI CT40 kal. 40 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Wspomniana armata wykorzystuje nowoczesną i zaawansowaną amunicję teleskopową, której próby trwały stosunkowo długo i pomimo ich pomyślnego zakończenia jest uznawana za dość kosztowną.

Na końcu warto wspomnieć jednak, że ostatnie lata przyniosły też pewne sukcesy w zakresie modernizacji brytyjskiej armii. W związku z problemami z samodzielną realizacją kluczowych programów przez rodzimą zbrojeniówkę nawiązano w tym celu szeroką kooperację z niemieckim przemysłem zbrojeniowym. Efektem tego jest zakup 500 egzemplarzy niemieckich kołowych transporterów opancerzonych Boxer oraz modernizacji 148 egzemplarzy czołgów podstawowych Challenger 2 do standardu Challenger 3. Za ich realizację w najbliższych latach odpowiadać będzie konsorcjum Artec GmbH (joint venture KMW i Rheinmetall) oraz niemiecki koncern Rheinmetall. 

image
Reklama
Reklama

Komentarze (18)

  1. Paweł69

    7 lat opóźnienia a wy się podniecacie opóźnieniami przy Leopardach ;)) Opóźnienia to drugie imię obecnych czasów, dotyka każdego państwa od USA przez Rosję czy UK. Ciekawe czy Borsuk nie ma wibracji ;)) Albo czy bwpy nie są "za glosne"

  2. Bajakarr

    A my w Polsce sami skonstruowaliśmy Borsuka - i nikogo uszy nie bolą XD

    1. Olać innych robić swoje

    2. Oll

      Jasne. Co prawda z importowanych czesci ale to niewazne. Borsuk jest nasz polski swiety najlepdzy na swiecie i juz ma dwa ptototypy.

  3. Borsuk, nie siedź w norze!

    Panie Zając, zorganizuj Pan kolejną przejażdżkę Borsukiem po poligonie. Niech Angole zobaczą, że można kilkanaście razy taniej i jednocześnie lepiej. Tylko niech filmik nie będzie zbyt długi, bo nie można ich psychicznie całkiem wykończyć.

    1. Edda

      Skad wiesz ze lepiej?????? Przysnilo ci sie????? Znasz wyniki testow????? Nie?????

  4. Levi

    Moze kupili by Borsuki?

    1. Sternik

      Pływają. W sam raz do forsowania Kanału Angielskiego :-)

    2. Oll

      Te niedopracowane dwa prototypy???

  5. Fanklub Daviena i GB

    Tak się wychodzi na współpracy z USA... :D

    1. Davien

      No popatrz funku, Ajax bazuje na Hiszpańskim ASCOD-zie:))

  6. Viktor

    Decyzje labour party odbijają się czkawkąno ale 76 mln gdp pozyskne poszło na przegrane wybory

  7. asdf

    jestem pewny ze taki "nieudany" Ajax swietnie sprawdzilby sie w WP

    1. Olaf

      To sobie go kup.

  8. Kipo

    Zbrójmy się! Nie przypisuję Wielkiej Brytani żadnych intencji (złych lub dobrych), ale oni zwyczajnie nie będą w stanie udzielić nam żadnej pomocy. Nawet jakby bardzo chcieli. Mogą wysłać flotę w rejony arktyczne, ale co to nam pomoże.

    1. dropik

      przecież nasze władze partyjno-rządowe to w UK widziały głównego sojusznika w Europie... o panie jakie to wszystko miałkie bylo...

    2. kaczkodan

      Co w tym dziwnego? Naszym strategicznym przeciwnikiem są Francja i Niemcy (i jednocześnie największymi partnerami - nie ma w tym nic dziwnego), nie Rosja. Wbrew lunatykom którzy już widzą otwarty konflikt Rosja-NATO. Jesteśmy lennem niemieckim i to nasza gwarancja bezpieczeństwa. Wystarczy minimalna korekta polityki wschodniej i może się okazać, że nie mamy żadnego konfliktu interesów z Rosją.

  9. Sternik

    Kto bogatemu zabroni? Lubią wydawać kasę to ją wydają a za chwile będą dzwonić do Niemców po Pumy.

  10. pablito

    Jeżeli Borsuk okazałby się udanym projektem to można by wejść we współpracę z Brytolami. Transfer technologii i produkcja w UK na potrzeby własne oraz nasze. Mam nadzieję że ktoś ma pomysł na to jak przyśpieszyć proces produkcji, bo 50 wozów rocznie to taki trochę żart jest...

    1. Trzcinq

      Jaki żart? A ty myślisz że zakupy w USA to grosze? To uwalenie na lata i uzależnienie od nich a wiemy jak lubią szantażowac lub wprowadzać sankcje dla tych którzy ich nie słuchają. Jedyna Turcja się nie dała

    2. Davien

      NO popatrz a wy Rosjanie na słuszne sankcje USA na Rosję i Turcję jedyne co potraficie to załosnie płakac ustami Zacharowej:))

    3. JSM

      Coś za tym stoi. Aż takimi bezmózgami to oni nie są.

  11. Stary Grzyb

    I pomyśleć, że "Centurion" to był brytyjski projekt i realizacja - pierwszy, i wyśmienity, MBT na świecie.

    1. xXx

      No, to już od dawna nie jest ta sama "Wielka" Brytania co kiedyś. By nie było tak śmiesznie, to w innych krajach ten rozkład też postępuje, np. w Niemczech od dłuższego czasu większość starych inżynierów i projektantów przechodzi na emeryturę i nie ma kto ich zastąpić. Z niemieckimi produktami też już powoli, ale konsekwentnie jest coraz gorzej (słynna afera z fałszowaniem norm spalin, to tylko wierzchołek góry lodowej).

  12. dropik

    Dobra Angole, znajcie pańską łaskę, damy wam borska, zapłacicie jak mawiał mr Trump , trochę drożej, ale bedziecie zadowoleni ;)

    1. asdf

      nie ma szans. plywajacy cudak nawet nie wystartuje w przetargu jeszcze doszloby do wiarygodnych testow porownawczych i wszyscy dowiedzieliby sie jaki jest "dobry"

    2. dropik

      taki żarcik, realnie na prawdę jaki jesteś (borsuku) nie wie nikt ;) do exportu to mu jeszcze daleko . Faktem jest niektórzy brytyjscy komentatorzy przekomarzali się , że może brać od Polaków.

    3. Transformers

      Całkiem udany *cudak* który łączy w sobie cechy mobilności siły ognia i pancerza z możliwością pokonywania przeszkód wodnych z marszu. W razie potrzeby zakłada dodatkową zbroję. Sam żeś cudak

  13. Szarik

    Brytole wybrzydzają na kiepskiego i źle skonstruowanego AJAXA ale zamiast go poprawić naprawdę chcą z niego zrezygnować. Brytole zauważyli wysoką jakość BOXERÓW i obecnie chcieliby zamienić nieudane AJAXY na LYNXY KF 41!

    1. bobo

      Tak już kiedyś było. Gdy zauważyli, że Challenger 1 odstaje od Abramsów, Leopardów i Leclerków po prostu z niego zrezygnowali i zbudowali Chalengera 2.

    2. dropik

      jak poprawić coś co było na pierwowzorze ajaxa? nie widziały gały co brały ?

    3. dropik

      Chalengera 2 również od nich odstawał uzbrojeniem , opancerzeniem i napędem ;)

  14. Dociekliwy

    Wina PiSu! Tylko nasi decydenci są nieudolni, wszystko robią za długo i za drogo!

    1. asdf

      brytyjczycy przynajmniej nie ida w zaparte i udaja ze wszystko jest cacy i maja najlepszy BWP na swiecie tylko zli dziennikarze sie uwiezli, spisek marsjanski.

    2. stary człowiek i może

      Oczywiście, ze wina PISu, bo zapomniałeś dodać o 4 bln długu a wojsko tylko obietnice i propagandę dostało. Gdzie są pieniądze. Pamiętam komunę i wierzyłem, że moje dzieci są bezpieczne, a tui masz Nowy Ład

    3. Extern

      Tak sobie myślę że to może dlatego bo problemy Ajaxa są realne i spowodowane nie usuwalnymi wadami technicznymi jakie wyszły w trakcie oficjalnych testów akceptacyjnych. A nie po internetowej histerii nakręconej jednym wyraźnie tendencyjnym artykułem napisanym przez prywatną osobę która trochę pobawiła się wczesną wersję Ajaxa.

  15. Rain Harper

    I nagle nasze siermiężne pancerne remonty zaczynają dobrze wyglądać, na tle spalenia 15 miliardów złotych przez Brytoli

    1. rED

      Fakt

  16. gegroza

    Dziki kraj !

  17. asd

    No proszę, a uważają się za ubernation...

  18. Trutu tutu

    Jak widać wpompowanie kasy we własny przemysł nie załatwia tematu, trzeba mieć kompetencje i je utrzymywać. Pobożne życzenia nie załatwiają tematu. Wielka Brytania i jej przemysł zbrojeniowy a nasz to dwa światy.... Dlatego też kupujemy z półki, a powoli rozwijać własne możliwości i budować kompetencji przy udziale podmiotów zagranicznych...

Reklama