• Analiza
  • Wiadomości
  • Defence Premium

Europa przed wojną: motoryzacja wesprze obronę [ANALIZA]

Europa musi pilnie odbudować zdolności przemysłu obronnego nie tylko do rozwoju, ale też produkcji uzbrojenia na odpowiednią skalę. Pomocą może być cywilna branża motoryzacyjna.

Demonstrator technologii KF51-U.
KF-51 Panther
Autor. Damian Ratka / Defence24
  • Firmy europejskie coraz częściej chcą wykorzystywać potencjał sektora motoryzacyjnego w branży obronnej;
  • Podobnie było w USA przed drugą wojną światową;
  • We współczesnych warunkach wymaga to odpowiedniego wsparcia regulacyjnego ze strony państwa.

Europa, jeśli chodzi o potencjał przemysłowo-obronny boryka się dziś, po pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę z trzema zasadniczymi problemami. Po pierwsze, większość państw nadmiernie zredukowała swoje siły zbrojne, a największe cięcia przeprowadzono w domenie lądowej, w domenach powietrznej i morskiej odbywały się one w nieco mniejszym stopniu. Po drugie, niemalże do zera zredukowano rezerwy sprzętu wojskowego. Było to wielokrotnie wskazywane jako przeszkoda w udzielaniu wsparcia broniącej się Ukrainie, oczywiście wpływa też negatywnie na zdolności mobilizacyjne państw europejskich. Skutkiem tych cięć było też zmniejszenie mocy produkcyjnych przemysłu, bo ten nie mógł utrzymać tak szerokiego potencjału, jak w czasie zimnej wojny. Zachodnia Europa, między innymi dzięki zamówieniom eksportowym, zachowała potencjał do rozwoju sprzętu i dostarczania go w małych partiach, ale nie do jego produkcji masowej, wystarczającej na potrzeby armii przeznaczonych do pełnoskalowej obrony.

Sprawdzanie dostępu...
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS