Reklama

Siły zbrojne

Szwecja modernizuje bojowe wozy CV-90

Fot. Anders Sjödén - Försvarsmakten
Fot. Anders Sjödén - Försvarsmakten

Koncern BAE Systems podpisał z rządem Szwecji kontrakt na modernizację 262 wozów bojowych CV90. Zakres prac zleconych firmie obejmuje modernizację podwozia i wież, a także podniesienie poziomu ochrony oraz system zarządzania walką (BMS). Wszystkie te działania wydłużą okres eksploatacji pojazdów. Wartość umowy oszacowano na półtora miliarda koron szwedzkich. 

Kontrakt na modernizację CV90 został przyznany firmie HB Utveckling AB, która jest spółką  joint venture BAE Systems Bofors AB (należącego do działu Weapons Systems firmy BAE Systems) oraz BAE Systems Hägglunds AB. Modernizacji będą podlegać 262 pojazdy, a więc ponad połowa spośród 509 wozów CV90 znajdujących się na uzbrojeniu szwedzkiej armii.Podczas realizacji tego programu BAE Systems będzie blisko współpracować z gestorem. Prace mają ruszyć natychmiast,  a dostawy zmodernizowanych wozów rozpoczną się w 2018 r. Koniec realizacji umowy zaplanowano na 2020 r. 

Modernizacja wozów CV-90 została zawarta w porozumieniu dotyczącym realizacji szwedzkiej polityki obronnej na lata 2016-2020, przyjętym w ubiegłym roku w Szwecji. Zmodyfikowane mają zostać również czołgi Strv 122 (lokalna odmiana Leoparda 2A5), które współdziałają z CV-90 w szwedzkiej armii. 

Czytaj też: Szwecja zwiększa wydatki wojskowe. Wzmocnienie zdolności „totalnej obrony”

Program obejmie modernizację podwozi, wież, zwiększenie stopnia ochrony wnętrza oraz system zarządzania polem walki BMS. Prezes BAE Systems Hägglunds AB w Örnsköldsvik Tommy Gustafsson-Rask stwierdził, że pojazdy CV-90 dowiodły swoich zdolności w okresie służby w siłach zbrojnych Szwecji (dla których zostały pierwotnie zaprojektowane), a po modernizacji ich rola w systemie obronnym tego kraju ulegnie zwiększeniu. 

Czytaj też: Nowe CV9030N dostarczone siłom Norwegii

CV90 to rodzina gąsienicowych wozów bojowych zaprojektowanych wspólnie przez szwedzką agencję uzbrojenia FMV, BAE Systems Hägglunds oraz dział Weapons Systems w BAE Systems. Użytkownikami pojazdów CV90 w różnych wersjach oprócz Szwecji są siły zbrojne: Norwegii, Danii, Finlandii, Estonii, Holandia i Szwajcarii. Szwedzki wariant bojowego wozu piechoty CV90 jest uzbrojony w automatyczną armatę 40 mm.

Reklama

Komentarze (4)

  1. hjkawi

    Jesli chodzi o CV-90 to pod względem uzbrojenia jest to najgorszy bwp jaki kiedykolwiek stworzono. Niech mi ktoś wskaże drugi bwp , którego głównym uzbrojeniem jest pochodząca z lat trzydziestych armata przeciwlotnicza kalibru 40mm na dodatek zasilana z magazynków. Jedynie bronią sie wersje eksportowe wyposażone w działko Bushmaster kaliber 30mm.

    1. Max Mad

      Poleciałeś, różne pojazdy mają na uzbrojeniu Ma Duce która weszła na uzbrojenie pod koniec Wielkiej Wojny a nikt nie jęczy że przez to są najgorsze jakie kiedykolwiek stworzono. L70 to nadal dobra armata, była dobra wtedy, była dobra później jest nadal dobra teraz i jedynie jej wadą jest ładowanie z pakietów 24 nabojowych. Zapomniałeś że używają też 35 mm działek. No ale przecież nie liczy się to że to L70 to nadal celna i niezawodna broń, to że kaliber pocisku przez wszystkie lata Zimnej Wojny był największy wśród "zachodnich" BWP pozwalający nawet jednym trafieniem posłać w niebyt każdy tej samej kategorii pojazd "wschodu", co z tego że w najnowszych odmianach używać może amunicji programowalnej. Cóż z tego... najgorszy bo armata ma korzenie w latach 30. Cała reszta się nie liczy.

  2. morgul

    CV90 to już starszy BWP ale przez to może być tani w pozyskaniu licencji może warto byłoby porzucić tą ideę pływalności i wybudować kilkaset sztuk na miejsce naszych BWP1 oczywiście zaprzęgając do roboty naszą "zbrojeniówkę" konstrukcja sprawdzona i udana jak widać podatna jeszcze na modernizacje nowa wieża integracja ze SPIKE optoelektronika i mamy całkiem ciekawy sprzęt którym interesują się i Bałtowie i południe ...

    1. Max Mad

      Konstrukcja sprawdzona i udana bo między innymi zaprojektowana z myślą o łatwości modernizacji i modyfikacji. Została zaoferowane Polsce całkiem niedawno razem z pełną licencją i przeniesieniem linii montażowej do Polski. Jako wisienkę na torcie dodano pełne prawa do wprowadzania własnych zmian/modernizacji.

    2. nikt2

      właśnie z powodu lobbingu cv90 upadł projekt "Anders"

  3. skn

    Nasz MON powinien zlecić opracowanie polskiej wersji Achzarita- na bazie T55, byłby najlepiej opancerzony BWP z możliwych dostępnych. Całe zaplecze jest gotowe, nawet mosty towarzyszące. Zadanie nie przerośnie naszego przemysłu a gdyby jednak -są rozwiązania ukraińskie, którzy modernizowali ten czołg dla Peru. Wtedy nawet Gepard miałby sens. Pływałyby zmodernizowane BWP1. Wszystko tanio, z gotowym zapleczem i szybko. Za 5 lat byłyby w linii. Inaczej czekamy min.10 lat -bezbronni

    1. Davien

      Achzarit nigdy nie był BWP to ciężki transporter piechoty, uzbrojony tylko w km. i obecnie już przestarzały podobnie jak BWP-1

    2. fefe

      kurde jestem ciekawy ile by kosztowało t-55 przerobione na merkave taki tank co zabiera desant , a ile to wyśnione cudo techniki co ma się zwać borsuk pewnie T-55 z 5mln a cudo ze 20-30 mln ;/ , a wymógł pływalności na szczęści już umarł i chwała mu za to , troche późno ale poszli w końcu po rozum do głowy , i jeszcze kupili by jakieś mosty bo to co mamy to troche lipa ,

  4. morgul

    oj nikt nie chciał modernizować LEO 2 w Bumarze ? może i nasze przy okazji by "trachnęli" bo o ile nam się dziś marzy standard Strv 122 to jak sobie pomyślę że te szwedzkie są już przewidziane do modernizacji to mam obawy o wartość bojową tego co jest w PL

Reklama