- Wiadomości
Śmigłowce niemieckich specjalsów gotowe do akcji
Bundeswehra poinformowała o osiągnięciu gotowości przez pierwsze śmigłowce Airbus Helicopters H145M przeznaczone dla wojsk specjalnych (niem. Kommando Spezialkräfte – KSK). Niemcy zamówiły 15 maszyn w wersji H145M LUH SOF (Light Utility Helicopter Special Operations Forces – Lekki Śmigłowiec Wielozadaniowy Wojsk Specjalnych).
Pierwsze dwa śmigłowce H145M dostarczono Bundeswehrze w grudniu ubiegłego roku. Jednak maszyny nie trafiły wówczas do bazy lotniczej Laupheim, w której stacjonuje ich docelowa jednostka Hubschraubergeschwader 64 (64. Skrzydło Śmigłowcowe), ale do centrum szkoleniowego w Manching. Rozpoczęto tam wówczas szkolenie czterech pierwszych w Bundeswehrze pilotów maszyn typu H145M. Są to doświadczeni instruktorzy, mający wylatane tysiące godzin na maszynach Bo-105, UH-1 i CH-53.
Czytaj też: Lekkie śmigłowce Airbus dla niemieckich specjalsów
W ostatnich dniach lutego piloci zakończyli szkolenie i uzyskali uprawnienia do pilotowania śmigłowców typu H145M LUH SOF w każdych warunkach pogodowych, co otworzyło drogę do wprowadzenia maszyn do eksploatacji. Śmigłowce zostały już oficjalnie przetransferowane do Hubschraubergeschwader 64 w bazie Laupheim. Tym samym jednostka, latająca dotąd wyłącznie na śmigłowcach transportowych CH-53, wprowadziła na wyposażenie lekkie maszyny H145M. Śmigłowce te będą wykorzystywane przez Kommando Spezialkräfte. Czterej przeszkoleni w Manching instruktorzy rozpoczęli też szkolenie kolejnych pilotów dla 15 nowych maszyn, które mają być systematycznie dostarczane w latach 2016-2017.
H145M (dawniej EC645) jest wojskową wersją śmigłowca cywilnego H145 (EC145 T2), który wszedł do służby latem 2014 r. i niedawno osiągnął 10 000 godzin nalotu podczas eksploatacji. Od starszych maszyn tej rodziny (takich jak EC145) różni się przede wszystkim zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC. Dzięki temu masa startowa śmigłowca wzrosła do 3,7 tony i jest on zdolny do przenoszenia uzbrojenia oraz wyposażenia dodatkowego, w tym przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike i Spike-ER.
Czytaj też: Konferencja Śmigłowcowa: Maszyny uderzeniowe dla Polski [Relacja]
Opancerzona kabina pozwala na przewożenie dziewięciu żołnierzy z pełnym wyposażeniem i dwóch członków załogi. H145M posiada też system łączności zgodny ze standardami NATO oraz w pełni cyfrową awionikę Helionix, której systemy zobrazowania i oświetlenie dostosowano do wykorzystania noktowizorów nahełmowych.
Niemieckie wojska specjalne zdecydowały się na zakup śmigłowców H145M, ponieważ posiadają doświadczenia w eksploatacji maszyn z rodziny EC145. Wartość kontraktu, obejmującego 15 wiropłatów wraz z obsługą i wyposażeniem do misji specjalnych wynosi 194 mln euro. Dostawy mają zostać zrealizowane do połowy 2017 roku.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS