Słowacja kupi nowy BWP. Kluczowy koszt-efekt

26 marca 2021, 14:08
156792
Fot. MO Słowacji
Reklama

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej, rozpoczęto procedurę pozyskania nowych bojowych wozów piechoty, które zastąpi obecnie eksploatowane bojowe wozy piechoty BVP-1 i BVP-2, które stanowią obecnie podstawowe uzbrojenie słowackich poddziałów zmechanizowanych.

Głównymi kryteriami wyboru w tym programie mają być na pierwszym miejscu wymagania techniczne zdefiniowane przez słowacką armię, a także zaraz potem maksymalne zaangażowanie spółek rodzimego przemysłu zbrojeniowego w produkcję (połączonej zapewne z transferem technologii) oraz dalszych rozwój docelowo pozyskanej konstrukcji. Minister Obrony Republiki Słowackiej Jaroslav Nad' dodał też, że duży nacisk zostanie położony na rzeczywisty stosunek jakości do ceny nowego BWP. Pierwszym krokiem na drodze do wyboru następcy BVP-1/BVP-2 ma być wstępna selekcja dostępnych na rynku i oferowanych wozów tego typu.

Słowacki resort obrony w najbliższych miesiącach ma przeprowadzić negocjacje z potencjalnymi oferentami połączone z prezentacją ich konstrukcji proponowanych w tym programie. Pierwszą z nich, która właśnie została poddana wstępnym próbom przez słowackich żołnierzy jest bojowy wóz piechoty KF41 Lynx oferowany przez niemiecki koncern Rheinmetall Defence. Dynamiczny i statyczny pokaz tego wozu na słowackim poligonie mieli okazję zobaczyć m.in. wspomniany minister obrony Jaroslav Nad', sekretarz stanu Marian Majer, szef Sztabu Generalnego gen. Daniel Zmeko, a także przedstawiciele krajowego przemysłu obronnego. W czasie tej demonstracji omówiono także przemysłową część niemieckiej oferty w zakresie współpracy kooperacji w produkcji i dostawach tych wozów z lokalnym przemysłem, a także zdolności produkcyjnych państwowej spółki DMD Holding.

Pojazdy pancerne powinny w przyszłości być w centrum zainteresowania ciężkiej brygady zmechanizowanej, której budowa jest jednym z podstawowych zobowiązań sojuszników w zakresie ulepszania naszych sił zbrojnych. Do tego, jak i innych zobowiązań podchodzimy z pełną odpowiedzialnością - naszym celem jest wybór i zakup w pełni odpowiedniej, nowoczesnej i niezawodnej technologii dla Sił Zbrojnych Republiki Słowackiej przy aktywnym udziale słowackich firm w tym procesie

- Minister Obrony Republiki Słowackiej Jaroslav Naď 
image
Reklama 

W ubiegłych latach słowacki resort obrony zdecydował się na modernizację partii próbnej 35 egzemplarzy bojowych wozów piechoty BVP-1 i rozpoznawczych BPzV Svatava (znanych w Polsce szerzej pod nazwą BWR-1S) odpowiednio do standardu BVP-M i BPsVI. Główny nacisk położono na zwiększenie ich zdolności bojowych oraz dostosowanie do warunków współczesnego pola walki, a co za tym idzie poprawę siły ognia oraz świadomości sytuacyjnej. Z tego powodu głównym jej elementem jest bezzałogowy system wieżowy Turra-30 z zupełnie nowym uzbrojeniem w postaci armaty automatycznej kal. 30 mm sprzężonej z karabinem maszynowym oraz podwójną wyrzutnią ppk, a w przypadku wersji rozpoznawczej także rozszerzonym zestawem sensorów optoelektronicznych.

Na uzbrojeniu słowackich wojsk lądowych obecnie znajduje się trzy różne typy wozów bojowych lokalnej produkcji na podstawie sowieckich licencji na BMP-1/BMP-2. Wśród nich można wymienić: 69 egzemplarzy bojowych wozów piechoty BVP-1 (ponad 200 w rezerwie magazynowej), 91 bojowych wozów piechoty BVP-2, 60 gąsienicowych transporterów opancerzonych OT-90 (BVP-1 z wieżyczką z BTR-60/BRDM-2), a także 18 zmodernizowanych bojowych wozów rozpoznawczych BPsVI oraz 17 zmodernizowanych BVP-1 do standardu BVP-M. Dodatkowo planowano pozyskać kilkadziesiąt egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych z rodziny Patria AMV jednak zakup ten jak na razie nie został zrealizowany. Rozpoczęcie programu pozyskania następcy BVP-1/BVP-2 może z kolei zahamować program ich modernizacji do standardu BVP-M.

Co ciekawe, Słowacja jest uczestnikiem projektu stałej współpracy strukturalnej PESCO, dotyczącego pojazdów opancerzonych, w tym między innymi bojowego wozu piechoty. Program jest koordynowany przez Włochy, a obok Bratysławy uczestniczy w nim także Grecja (Węgry, Czechy i Hiszpania mają rolę obserwatorów). 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 34
Reklama
Tak-to-to
sobota, 27 marca 2021, 09:41

Pisanie o oferowaniu im Borsuka dowodzi niedojrzałosci komentujących. Borsuka nie ma, o tyle, że nie jest produkowany i nie ma też opracowanej dla niego technologii wytwarzania. Zatem jeśli Słowacy chcą kupić gotowy, dopracowany wóz, co dla mnie wynika wprost z założeń obecnego rozpoznania rynku, to Borsuka nie da się wobec oczekiwań Słowacji zaproponować. Co innego gdyby szukali wozu na przyszłość, to możnaby im zaoferować szeroką współpracę, ale to już byłaby inna opowieść, zupełnie inna bajka.

Dropik
sobota, 27 marca 2021, 08:06

Szkoda, że borsuk powstał jako pojazd pływający, bo dzięki niższej cenie mógłby być hitem w demoludach. W aktualnej wersji nie spełnia wymagań Czechów i Słowaków. Zostali nam więc Rumuni i Bułgarzy . Po prolemach rumunow z ich kto moze spojrza na nasz produkt inaczej, tyle ,ze o kupnie bwp u nich nie slychac

Andrettoni
sobota, 27 marca 2021, 12:00

Mają takie wymagania jakie chcą mieć. Gdyby im zależało na nas, to dodali by wymaganie pływalności i nikt w NATO by go nie spełniał poza nami. Jak nie zależy im to żadnego przetargu nie wygramy.

Cello
sobota, 27 marca 2021, 09:49

Nie szkoda bo w naszych warunkach potrzebujemy lżejszego pływającego BWP i taki powstaje jako Borsuk. Po wprowadzeniu Borsuka do linii będzie na pewno rozważana (a może nawet już coś w konstrukcji przewidziano w tym kierunku) kwestia stworzenia ciężkiej (nie pływającej) wersji Borsuka, kolejnym etapem będzie stworzenie wersji specjalistycznych np. medycznej, dowodzenia itp.

dropik
niedziela, 28 marca 2021, 13:53

nie , my potrzebujemy bwp odpornego na ostrzał artyleryjski (nie znaczy ,że ma wytrzymać trafienie ze 152mm) . borsuk mógl spokojnie ważyć te 32-36.

Roshedo
piątek, 26 marca 2021, 23:55

Borsuka im zaoferować z offsetem. Warto zdobyć ten rynek- może być dobrym punktem wyjścia na inne kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

mc.
piątek, 26 marca 2021, 23:26

Już kiedyś Słowacja proponowała "barter". My kupujemy Zuzanny 2, oni kupują za równowartość Rosomaki (bez wież). Pani Kopacz pomysł się nie spodobał, uznała że "wojny nie będzie".

kmdr
piątek, 26 marca 2021, 19:17

Kupią niemiecki.

KUKUŁKA
piątek, 26 marca 2021, 17:55

Spokojnie ... Słowacja ukierunkowana jest na produkt zrobiony we współpracy z Czechami a mianowicie na rewitalizację swoich BWP do opcji BWP Szakal z moderką włoską

sprycuś
piątek, 26 marca 2021, 17:28

Naszego Borsuka ,o ile program zakończy się powodzeniem , i WP zacznie go kupować na wyposażenie ,będziemy mogli zaoferować na eksport za jakieś 10 lat .Wtedy już nikt nie będzie potrzebował nowych wozów, bo już wszyscy kupią wcześniej i będą mieli

Dropik
niedziela, 28 marca 2021, 13:56

bzdura. mozna produkować dowolna ilość, chętnych do pomocy w produkcji znajdzie się bez problemu. jednak należy pamietać ,że kiedyś ta produkcja się skonczy a zakład pozostanie i musi miec co robić albo zwalniać

dim
piątek, 26 marca 2021, 17:03

Hmm... to co napisałem przed chwilą... przeglądam jeszcze, szukając info najbardziej aktualnych... - otóż w owym programie PRODUKCJI euro-korwety, dofinansowanym z PESCO, uczestniczą Grecja, Włochy, Francja, Hiszpania, a jako obserwator przygląda się i rozważa udział Portugalia. Natomiast Polska, najwyraźniej jako kraj bardzo samodzielny i doświadczony w konstrukcji Fregat (patrz: Gawron ?), w ogóle nie jest w tym programie ani nawet obserwatorem. Niech zgadnę i obym się mylił, jasno to deklaruję - chcę się pomylić ! Ale za taką wspólną budowę fregat nie ma od kogo przyjąć prowizji. No nie ma od kogo ! Podczas gdy prowizyjne dobre chęci ważnych firm niemieckich, czy amerykańskich są dobrze znane, choćby dzięki wielu dochodzeniom parlamentarnym czy kryminalnym. Czyli nie zbudujemy Miecznika w programie PESCO ! Tak jest, prowokuję. Ale czynię to właśnie aby zawczasu uniemożliwić działania w złej woli i na szkodę. Jest europejski program i winniśmy przyłączyć się doń.

dim
piątek, 26 marca 2021, 16:52

PESCO... jest Słowacja... a nie ma Polski... Polska kraja bogaaaata, po co jej euro-pieniądze ? Ale w związku z tym zrelacjonuję Państwu inną ciekawostkę, też związaną z programem PESCO i jednocześnie związaną z polskimi... hmm... "planami" zakupu czy częściowo samodzielnej budowy okrętów. Otóż Grecja (stąd wiem) jest OCZYWIŚCIE w programie nowej euro-korwety patrolowej, dużej, podchodzącej już pod fregatę... - i cóż pisze o tym biznesowa grecka "biblia" czyli strona capital ? Ano pisze, cytuję w przekładzie możliwie wiernym: Realizacja tego programu nastąpi po roku 2025, ponieważ (PONIEWAŻ ! Ponieważ !) wcześniej zaszkodziłaby firmom Naval Group oraz Fincantieri w ich planowanym eksporcie własnych, gotowych już projektów. Wnioski wyciągajcie sami.

vc Hert
piątek, 26 marca 2021, 15:27

Trzeba zapakować Borsuka na lawetę i zawieźć na Słowację na prezentację. Gdyby doszło do "zdublowania" część produkcji, to raz byłyby zapasowe źródła części zamiennych, a dwa można by więcej i szybciej wprowadzić do linii.

LMed
sobota, 27 marca 2021, 08:39

Bądź poważny.

kj1981
sobota, 27 marca 2021, 05:11

A po co Słowakom pływający, słabo opancerzony (co wynika z wymogu pływalności) BWP?

dropik
niedziela, 28 marca 2021, 14:12

Ciężki bwp też nie musi się u nich sprawdzić. to kraj górzysty . Mają dużo malych rzek , na których mosty nie mają odpowiedniej nośności.

biały
sobota, 27 marca 2021, 13:54

słowacja to w dużej mierze teren górzysty więc lżejszy pojazd jest na plus , dodatkowo podejrzewam że nośność ich mostów jest taka sama jak w Polsce , bo obowiązywała tam taka sama polityka jak u nas , a lynx nie chce mi się sprawdzać ale to około 50 ton

Monkey
piątek, 26 marca 2021, 22:40

vc Hert: Borsuk dalej na próbach, ale na pewno ekipa konstruktorów zyskałaby więcej doświadczenia, jeśliby go porównano z juz istniejącymi konstrukcjami. Ale kto by tam u nas myślał o promowaniu własnego produktu w tym całym PGZ, jak kroi się kontrakt dla naszych sił zbrojnych? Jak za poprzedniego ustroju, państwo (czyli podatnicy) da (dadzą)... Z drugiej strony, jeśli Slowacja nie wymaga pływalności, to już jest dużo mniej szans na zwycięstwo, trzeba by było przekonstruować trochę nasz BWP. Ale w sumie więcej przemawia za tym, żeby spróbować i chociaż pokazać sie na świecie.

Adi
piątek, 26 marca 2021, 20:12

Po co? Jest zbyt słabo opancerzony w porównaniu do konkurencji.

czarno to widzę
piątek, 26 marca 2021, 20:10

Nie zrozumiałeś prostego tekstu - Słowacy są zainteresowani produkcją u siebie prawdziwego BWP, a nie opancerzonej motorówki.

vc Hert
sobota, 27 marca 2021, 12:06

A co z projektami opancerzenia Borsuka w dodatkowe osłony balistyczne i ASOP, oraz z pracami nad ciężkim BWP o którym mówił zarząd HSW ? Prace rozwojowe i badawcze można by prowadzić wspólnie ze Słowakami. Nie wystarczy stworzyć jeden łańcuch dostawców. Borsuk może być konkurencyjnym produktem ale trzeba dbać o optymalizację kosztów. Jeśli jedyni dostawcy podzespołów do HSW nie będą czuli oddechu konkurencji, to będziemy płacić za ten BWP jak za Pumę. Po za tym cykl życia produktu, to ma być 30-40 lat.

TrzcinQ
sobota, 27 marca 2021, 07:55

To prawda jednak ciekaw jestem kto im da produkcje. I sam jesteś motorówka

Autor
piątek, 26 marca 2021, 17:44

Dokładnie. Ale znając zapał naszych Do walki o rynek zbrojeniowy, to pewnie oni czekają aż ktoś wykona ukłon w ich stronę i poprosi o możliwość kupna Borsuka

ja1
piątek, 26 marca 2021, 16:53

Nie wiem czemu to przypisać, ale polskiego sprzętu nikt nie chce. Jeżli się mylę poprawcie, nie ma co wspominać o sprzęcie darowanym (jeżeli taki ktoś wziął)

piątek, 26 marca 2021, 15:27

Zadanie mają ułatwione bo borsuk czy jak mu tam odpada z marszu

piątek, 26 marca 2021, 21:41

Kwestia skali. Sobie nie zrobią, choć usiłowali zainteresować swoim badziewiem innych.

TrzcinQ
piątek, 26 marca 2021, 19:31

Borsuk odpada bo jeszcze go nie ma. Myślenie nie boli spróbuj a zatem na pewno nie ułatwia to im zadania. Lynx. CV90. Marder? ASCOD. Ciekawe czy zaoferują im to czego oczekują.

ja naturlich
piątek, 26 marca 2021, 17:44

rozumiem że jedyny co nie odpada z marszu to doskonały Lynx :)

sobota, 27 marca 2021, 12:29

Prawdopodobnie...akurat Niemcy to poważniejszy partner do rozmów niż ci z nad Wisły

Bursztyn
piątek, 26 marca 2021, 15:23

Lynx 7 mln euro sztuka

Hektor
sobota, 27 marca 2021, 10:37

Czyli około 32,5 mln złotych. Oficjalnie rząd twierdzi (czyli na pewno podaje wartości zaniżone), że jeden dzień tzw. lockdownu kosztuje budżet 1 300 000 000 złotych. To teraz policz sobie ile bwp-ów można by kupić za te pieniądze.

TrzcinQ
sobota, 27 marca 2021, 07:56

Oj myślę że Troszkę jednak więcej

KPPL
piątek, 26 marca 2021, 20:30

A Borsuki będą po ok. 5,5 mln Euro.

Tweets Defence24