Słowacki "Bóg wojny" jedzie na Łotwę

7 grudnia 2020, 13:40
IMG_5195-1
Zuzana 2. Fot. KONŠTRUKTA-DEFENCE
Reklama

Jak poinformowały słowackie siły zbrojne, na Łotwę wysłane zostały kołowe armatohaubice samobieżne Zuzana. Obecnie trwa program zastępowania tych systemów i wprowadzania do służby liniowej nowych Zuzan 2, które zostały zakupione dwa lata temu. Oba wspomniane systemy artyleryjskie są kalibru 155 mm, zgodnego ze standardami NATO.

Dołączą one do wielonarodowej grupy bojowej Sił Odpowiedzi NATO, które rotacyjne stacjonują na Łotwie w ramach wzmocnienia wschodniej flanki Sojuszu Północnoatlantyckiego. Wspomniane armatohaubice wchodzą w skład dwóch baterii artylerii lufowej batalionu artylerii samobieżnej z Michalovców ze wschodniej Słowacji.

Batalion ten jest częścią 2 Brygady Zmechanizowanej z Preszowa. W skład pododdziałów artylerii słowackich wojska lądowych wchodzi także batalion rakietowy z Rożniawy, który składa się z trzech baterii wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych RM-70/85 Modular i wchodzi w skład 1 Brygady Zmechanizowanej z Topolczanów.

W kwietniu 2018 roku słowackie siły zbrojne podpisały umowę ze słowacką spółką KONŠTRUKTA-DEFENCE (wchodzącą w skład Grupy DMD) na dostawy 25 egzemplarzy kołowych armatohaubic samobieżnych Zuzana 2 kalibru 155 mm. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2018-2021, a wszystkie systemy mają być fabrycznie nowe. Łączna wartość tego kontraktu wynosi ok. 175 mln euro, z czego 151,7 mln euro zostanie przeznaczonych na sam zakup wraz z pakietem szkoleniowym i wsparcia, z 19,32 mln euro na zakup amunicji kal. 155 mm.

Zuzana 2 to zmodernizowana wersja słowackiej kołowej armatohaubicy samobieżnej Zuzana (która z kolei stanowi modernizację czechosłowackiego systemu DANA vz. 77) zaprojektowana i produkowana przez słowacką spółkę KONŠTRUKTA-DEFENCE. W porównaniu do poprzedniej wersji Zuzana 2 została uzbrojona w nową, dłuższą lufę o długości 52 kalibrów (wcześniej 45 kalibrów) i wyposażona w nową opancerzoną kabinę. Dodatkowo wieża dysponuje pełnym obrotem w zakresie 360 stopni (wcześniej tylko 60 stopni), a dzięki automatyzacji liczba członków załogi została zmniejszona z 4 do 3.

Obecnie systemy Zuzana 1 są wciąż eksploatowane - i jak widać używane również w działaniach NATO, stanowiących poważne wzmocnienie dla grupy batalionowej, w skład której obok dowodzących Kanadyjczyków i Słowaków (kompania na BVP-2) wchodzą również m.in. Polacy na PT-91 Twardy. Warto wspomnieć, że Słowacja dysponuje też wyrzutniami rakietowymi RM-70/85 Modular, które na początku obecnego wieku przeszły modernizację pozwalającą im odpalać pociski kalibru 227 mm (zamiennie z dotychczasowymi 122 mm).

Bratysława w przeszłości posiadała pociski M26 z głowicami kasetowymi kalibru 227 mm, ale te zostały wycofane z eksploatacji z uwagi na podpisanie konwencji o zakazie stosowania amunicji kasetowej. Teoretycznie jednak, po odpowiednim dostosowaniu, z systemów Modular można by odpalać pociski 227 mm dysponujące innymi głowicami, jak chociażby typu GLSDB.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 32
Reklama
Piotr ze Szwecji
wtorek, 8 grudnia 2020, 11:34

Nie jestem zwolennikiem FMS. Oczywiście, że taniej kupić Zuzannę 2 w FMS niż nigdy gotowego Kryla. Najlepiej byłoby kupić od Słowaków i Czechów licencję rozwojową na Zuzannę 2 i produkować ją w HSW/Jelczu w miejsce tego nieszczęsnego Kryla. Niech ten prawdziwy polski Kryl będzie popisem inżynierów HSW na podstawie Zuzanny 2, a nie tym bublem na podstawie Jelcza do eksportu do Afryki, który stoi tam w HSW.

jowisz10op
wtorek, 8 grudnia 2020, 02:46

więc ZUZANNA 2 jedna armatohaubica na oko kosztuje 26 699 200 zł a gąsienicowy KRAB 38 333 333 zł i chcemy pozyskać 500 KRABÓW a może lepiej mieć 200 KRABÓW i 300 tańszych ZUZZANA 2.

w
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 22:15

a my ???Analizy do anlaziz .... EEeeehhhhh

Marek
wtorek, 8 grudnia 2020, 10:17

A my mamy Kraby i będzie ich coraz więcej.

Olgino
wtorek, 8 grudnia 2020, 09:12

Ale co wy? W Polsce wymaimy Goździki na Kraby, Słowacy mogą tylko o tym pomoarzyć

BUBA
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 17:16

A Polskiej wspanialej mysli technicznej nikt niechce ..... Kraby to taki cod techniki ...

Olgino
wtorek, 8 grudnia 2020, 09:12

O komuś oferowaliśmy?

ryba
wtorek, 8 grudnia 2020, 07:17

przecieżto nie polska myśl techniczna ale angielsko koreańska a my płavimy licencje i dla tego nie opłaa sie u nas kupić , podobna sytuacja jest z rośkiem.

B72
wtorek, 8 grudnia 2020, 05:07

Lepsze od kazdego odpowiednika zza wschodniej granicy .

Irytujący
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 16:11

Nam też przydała by się ta armatohaubica żeby zastąpić chociaż połowę Dan wz.77 .

Marek
wtorek, 8 grudnia 2020, 10:19

By się nie przydała. Kryl będzie tańszy. Nawet po dodaniu tacki z "magazynkiem" i dosyłacza.

rydwan
wtorek, 8 grudnia 2020, 07:18

a po co skoro donośnośćtakiej to max 20 km

wiesław nowak
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 16:10

Koszt nowej haubicy Zuzanna 2 to ca 6 milionów euro, to jest ca 26 milionów zł za szt Czy to dużo, warto zapamiętać cenę i jej parametry Słowacy potrafią skutecznie modernizować, a my szczególnie polski MON i zakłady zbrojeniowe, ciągle idą pod górkę Czy to celowe działanie, czy niemoc myśli decyzyjnej i technicznej

mc.
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 19:47

KRABY są chyba o ok. 10 mln droższe (kontrakt dotyczył 96 haubic KRAB, 12 WDSz, 32 WD, 24 WA i 4 WRU - kosztował 4,5 mld pln), ale reprezentują inny poziom działania. Tym niemniej albo powinniśmy zmodernizować nasze Dany do takiego poziomu (podobno się nie opłaca), albo wspólnie ze Słowacją i/lub Czechami poprawić Kryla. Powinniśmy z nimi współpracować i nie udawać że potrafimy sami wszystko zrobić.

Stefan
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 22:09

To nie jest kwestia tego czy potrafimy, czy nie. Tylko zmieniły się wytyczne do Kryla. Nowy ma być gotowy na 2022. gorzej bo kasa na produkcje przewidziana jest po 2030. A biorąc pod uwagę, ze Kryl ma kosztować 30% ceny Kraba robi się to jeszcze dziwniejsze.

mc.
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 23:23

30% ceny Kraba ? To niemożliwe. Masz "to samo" działo, zamek, silnik dużej mocy, odpowiednio mocne podwozie, półautomat ładowania działa, siłowniki hydrauliczne ("opór"), kabina też musi posiadać jakąś odporność balistyczną... To niemożliwe (30% ceny Kraba).

x
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 22:49

to jest kwestia, czy chcemy...

Dr House
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 15:08

Słowacy biją nas na głowę. Opracowali swoją w 100% słowacką armatohaołbicę to nie to co my Krab składak.

Pol
wtorek, 8 grudnia 2020, 11:15

Lepszy składak jak coś co pamięta ZSRR

aaa
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 20:44

Zuzana to też niestety składak. Kto teraz nie robi składaków? I kto nas jeszcze bije na głowę?

Kot
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 18:19

Podwozie i system kierowania ogniem nie jest chyba słowackie? Chyba że coś przeoczyłem.

efreartetrtsdfg
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 17:01

A, podwozie to nie jest czasem Czeska Tatra?

123
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 15:02

Nie nie można z RM70 Modular odpalać rakiet z głowicami GLSDB - system kierowania ogniem na to nie pozwala

Frank
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 14:59

Kiedy PGZ coś sprzeda za granicę?

Ads
wtorek, 8 grudnia 2020, 11:15

Pewnie nigdy

rtv
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 20:36

Skoro z artykułu wyczytałeś, ze Słowacy sprzedali Łotyszom Dany, to powinieneś też wyczytać, ze Polacy sprzedali PT-91 Twardy

MNX
wtorek, 8 grudnia 2020, 09:30

Sprzedaliśmy trochę do Malezji wieki temu i na tym koniec i o dziwo dla Malezji zrobiliśmy lepszą modernizację niż dla naszego wojska :) Hit eksportowy buahahahahaha

Zastanawiający się
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 14:53

A może to jest najlepsza następczyni Dany, zamiast odkrywanie Ameryku od nowa w postaci Kryla?

Fifty-fifty
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 22:34

Tak długo, jak długo wbrew swoim obietnicom PiS będzie forsował udział WP w ekspedycjach "pax Americana" Kryl ma rację bytu. Jak zaprzestaniemy nic nie przynoszacych nam "najazdów" to wtedy np. wymiana luf na 155mm i remonty Dan w kierunku Zuzan staną się sensowne - w perspektywie dalszego utrzymania w linii naszych ok 110 sztuk.

endrju
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 21:42

Oczywiście, że tak.

Marek
wtorek, 8 grudnia 2020, 10:25

Oczywiście, że nie.

ryba
wtorek, 8 grudnia 2020, 07:24

oczywiście ze nie ,jest dwa razy droższa od kryla i cięższa mniej zwrotnai trudniejsza do zastąpienia w razie zniszczenia .Kryl jest lekki ,mało skomplikowany łatwy do zastapienia ,bardzo mobilny , co czyni go groznym przeciwnikiem.

Tweets Defence24