Reklama

Siły zbrojne

US Army rozpocznie testy bezzałogowych czołgów saperskich

Prace nad zrobotyzowanie M1150 trwają już od kilku lat.
Prace nad zrobotyzowanie M1150 trwają już od kilku lat.
Autor. Fot. Spc. Tyler Kingsbury/ Wikipedia

US Army niedługo rozpocznie testy zrobotyzowanych czołgów saperskich M1150 Assault Breacher Vehicles, pozwoli to na określenie wymagań co do całej koncepcji użycia tego typu pojazdów w armii amerykańskiej.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Prace nad zrobotyzowaniem M1150 trwają już od jakiegoś czasu, zaś początek prac zmierzających w tym kierunku to lipiec 2020, kiedy to Departament Obrony USA rozpoczął poszukiwanie systemu zdalnego sterowania dla wspomnianego pojazdu. Próby prototypów trwać mają około 18-24 miesięcy. Wstępny przegląd projektu prototypów ma mieć miejsce w czwartym kwartale roku fiskalnego 2023, a dostawa pierwszych prototypów ma mieć miejsce w drugim kwartale roku fiskalnego 2024.

Czytaj też

"Assault Breacher Vehicle z systemem zdalnego sterowania ... jest gąsienicowym pojazdem inżynieryjnym, zaprojektowanym do neutralizacji pól minowych i pokonywania skomplikowanych przeszkód ... jest to jedno z największych zagrożeń dla naszych żołnierzy na dzisiejszym polu walki", bryg. Gen. Luke Peterson, oficer wykonawczy programu wojskowego ds. wsparcia bojowego i wsparcia służb bojowych, powiedział w wywiadzie dla serwisu Defense News.

Reklama

Opracowywanie koncepcji zrobotyzowanych M1150 Assault Breacher Vehicles miało miejsce w maju 2019 na terenie bazy lotniczej Yakima w stanie Waszyngton. Wtedy to podczas ćwiczenia Joint Warfighting Assessment dwa M1150 kontrolowane przez jednostkę US Marine Corps pokonały przeszkody terenowe, będąc sterowanymi z jednego pojazdu dowodzenia.

Czytaj też

M1150 Assault Breacher Vehicles to czołg saperski bazujący na podwoziu czołgu M1 Abrams przeznaczony do wykonywania przejść w polach minowych dla innych ciężkich wozów bojowych oraz oczyszczanie dróg z min, improwizowanych ładunków wybuchowych, a także usuwanie przeszkód naturalnych i sztucznych. Wozy te występują w dwóch wersjach i operują w parach, w których jeden pojazd wyposażony jest w lemiesz, a drugi w trał przeciwminowy. Każdy wóz jest dodatkowo wyposażony w zamontowany na stropie wieży system wystrzeliwanych linowych ładunków wybuchowych, które mają za zadanie detonować w bezpiecznej odległości wykryte pola minowe.

Autor. Staff Sgt. Gregory Stevens/ Wikipedia
Reklama
Reklama

Komentarze