Reklama
  • Wiadomości

Niedługo rusza produkcja lekkich czołgów dla US Army

Koncern General Dynamics Land Systems w przyszłym miesiącu rozpocznie produkcję lekkich czołgów dla U.S. Army w ramach programu Mobile Protected Firepower, zatem pierwszego od kilku dekad pojazdu tego typu przeznaczonego dla wojsk amerykańskich.

Autor. General Dynamics Land Systems
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Prace rozpoczęte w listopadzie tego roku mają pozwolić na dostarczenie pierwszego pojazdu pod koniec roku fiskalnego 2023, co potwierdza wypowiedź gen. dyw. Glenna Deana, dyrektora programu wojskowego ds. systemów walki naziemnej dla Defense News. Pierwszy batalion (42 wozy) ma zostać dostarczony do roku fiskalnego 2025, również w tym roku ma rozpocząć się pełnoskalowa produkcja seryjna. GDLS w pierwszej transzy dostarczy 26 czołgów, ale w kontrakcie zawarto opcję na dostarczenie kolejnych 70 w początkowej cenie za łączną kwotę 1,14 mld USD. Przynajmniej 8 z 12 pojazdów użytych do testów ma zostać zmodernizowanych do standardu docelowego i przekazane wojsku.

Zobacz też

„Opinie od żołnierzy były bardzo pozytywne, a żadna z prac, które należy wykonać, nie nie ma związku z z żadnymi uwagami żołnierzy " – powiedział bryg. Gen. Geoffrey Norman, szef Zespołu Wielozadaniowego Pojazdów Bojowych Armii Nowej Generacji. „Są oni entuzjastycznie nastawieni do nowych możliwości i pragną jak najszybciej je uzyskać".

Reklama

Poprawki objęły m.in. sposób montażu dodatkowego opancerzenia pojazdu, zrezygnowano ze śrub na rzecz szybko wymiennych kołków, dzięki czemu obsługa techniczna może łatwiej uzyskać dostęp do np. elementów zawieszenia. Model poprawionej wersji został przedstawiony na wystawie AUSA 2022 w Waszyngtonie.

U.S. Army ma obecnie współpracować z GDLS w celu rozwiązania problemów z przegrzewaniem, których doświadczają pojazdy testowane w Yuma Proving Ground w Arizonie. „Systemy hydrauliczne nagrzewały się; uważamy, że to problem z przepływem powietrza. GD już opracował projekt poprawki, którą musimy zweryfikować" – powiedział Dean. Dodatkowo mają zostać przeprowadzone prace mające na celu lepsze uszczelnienie włazów.

Reklama

Obecnie prowadzone są prace nad stworzeniem dedykowanego wozu zabezpieczenia technicznego dla nowego lekkiego czołgu/wozu wsparcia ogniowego.

Zobacz też

Na program MPF zamierza się wydać około 6 mld USD, zarówno na badania, rozwój, produkcję prototypów, jak i pojazdów seryjnych. Całkowity wartość programu szacuje się na 17 mld USD, wchodzi w to utrzymanie pojazdów, budowa dedykowanej infrastruktury i szkolenie personelu. U.S. Army  planuje pozyskanie 504 takich pojazdów, które mają służyć przynajmniej 30 lat. Termin zakończenia dostaw ma przypadać na rok 2035.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Zwycięski projekt GDLS bazuje na doświadczeniach z demonstratorami technologii Griffin I i Griffin II. Pojazd ten został wyposażony w 105 mm armatę gładkolufową, z opcją wymiany na 120 mm działo wysokociśnieniowe i zarówno pod względem masy, jak i funkcji oraz uzbrojenia spełnia kryteria, które pozwalają nazwać go czołgiem. Cały pojazd ma masę 38 ton, zatem więcej niż czołg T-55, określenie "lekki" w tym wypadku jest odniesieniem do wagi obecnych czołgów podstawowych, które coraz częściej ważą ponad 60 ton. Formalnie jest to zresztą wóz wsparcia ogniowego, z nieco innymi zadaniami niż czołg podstawowy, którym w USA oczywiście pozostaje Abrams w kolejnych modyfikacjach, utrzymywany w brygadach pancernych (MPF będzie wspierać inne jednostki). Wieża to zmodyfikowane i odchudzone rozwiązanie z czołgu M1A2SEPv3, zaś podwozie jest pochodną rozwiązań wykorzystanych w bojowym wozie piechoty ASCOD 2.

Pojazd posiada więc m.in. system kierowania ogniem działający na zasadzie hunter-killer, z niezależnym przyrządem obserwacyjnym dla dowódcy, a załogę stanowią cztery osoby. Przedstawiciele producenta, koncernu GDLS podkreślają, że pojazd jest od podstaw produkowany z myślą o przyszłych modyfikacjach.

Reklama

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama