Reklama

Od Tarczy Wschód do wsparcia Abramsów. Saperzy świętują

Maszyna Inżynieryjno - Drogowa
Maszyna Inżynieryjno - Drogowa
Autor. OBRUM

Jak co roku 16 kwietnia obchodzimy święto Wojsk Inżynieryjnych, które choć często pomijane w dyskusji na temat rozwoju i modernizacji Sił Zbrojnych RP, są istotnym elementem naszych zdolności obronnych.

Wojska Inżynieryjne przeznaczone są do inżynieryjnego zabezpieczenia działań wszystkich rodzajów wojsk, a ze względu na specyfikę wykonywanych zadań, żołnierze służący w tego typu wojskach są wysoko wykwalifikowanymi specjalistami. W swoich działania wykorzystują oni szeroki wachlarz specjalistycznego sprzętu.

Reklama

W dzisiejszych czasach wojskowi saperzy stają także przed kolejnym wyzwaniem, gdyż w ramach tzw. „Tarczy Wschód” odpowiadają za inżynieryjne przygotowanie wschodniej granicy naszego państwa do obrony przed potencjalną agresją zbrojną z terytorium Rosji (obwodu Królewieckiego) i Białorusi. Nie można również zapominać o udziale saperów w usuwaniu skutków klęsk żywiołowych, jak choćby podczas zeszłorocznej powodzi na południu kraju.

zasieki, fortyfikacje, zapory czołgowe, ćwiczenia, poligon
Ćwiczenia w zakresie testowania elementów do budowy Tarczy Wschód
Autor. Ministerstwo Obrony Narodowej

Wykonywanie tych bardzo trudnych i skomplikowanych zadań, wymaga Wojska Inżynieryjne dysponowały nowoczesnym sprzętem, w tym ciężkim o czym powinni pamiętać decydenci odpowiedzialni za budżet oraz zakupy.

Warto pamiętać, że obecnie Wojska Inżynieryjne, potrzebują m.in. następcy gąsienicowych, transporterów pływających PTS-M, a pojazd taki leży w zasięgu możliwości rodzimego przemysłu obronnego. Potrzebny jest także inny sprzęt, który został kupiony, lecz czekamy na jego dostawy, jak np. nowe mosty szturmowe M1110.

Ćwiczenia Merkury 2005. Ciężarówka Star 266 podczas przeprawy wodnej na pokładzie gąsienicowego transportera pływającego PTS-M.
Ćwiczenia Merkury 2005. Ciężarówka Star 266 podczas przeprawy wodnej na pokładzie gąsienicowego transportera pływającego PTS-M.
Autor. Ministerstwo Obrony Narodowej / mon.gov.pl / Wikimedia Commons

Podobnie jest z innymi rozwiązaniami jak mosty pontonowe Daglezja-P oraz rodzime mosty towarzyszące Daglezja-S. Poza nielicznymi czołgami saperskimi w postaci wozów MID i MID-M potrzebne są nowe konstrukcje. Na razie wiemy jedynie o planowanym zakupie czołgów saperskich M1150, ale wozy te zapewne nie zabezpieczą całego zapotrzebowania.

Na szczęście dokonano już zakupów nowego sprzętu inżynieryjnego, choć nie przeznaczonego do działań bezpośrednio na polu walki, potrzebne są również maszyny do szybkiej budowy rowów i okopów. Jest to krok we właściwym kierunku, aczkolwiek nie można zapominać o innych rozwiązaniach opracowywanych przez rodzimy przemysł o których zakupie warto byłoby pomyśleć.

Zmodyfikowana maszyna inżynieryjno-drogowa MID-M.
Zmodyfikowana maszyna inżynieryjno-drogowa MID-M.
Autor. OBRUM

Nie pozostaje nam nic innego jak życzyć żołnierzom Wojsk Inżynieryjnych spokojnej służby, sukcesów, bezpiecznych powrotów do rodzin oraz tego, aby decydenci pamiętali także i o ich potrzebach, jeśli chodzi o modernizację techniczną Sił Zbrojnych RP.

    Reklama
    WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
    Reklama

    Komentarze

      Reklama