• sponsorowane
  • Analiza
  • Wiadomości

Polski mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności

Promy są kluczowym elementem systemu tworzenia przepraw przez przeszkody wodne. Wydatnie poprawiają warunki ewakuacji ludności cywilnej oraz mobilność wojsk w czasie wojny.

Autor. ARMPOL

Artykuł sponsorowany

Rozwiązania tego typu są także użyteczne dla służb cywilnych takich jak straż pożarna czy obrona cywilna. Dotyczy to zarówno czasów kryzysu, jak i pokoju, choćby w akcjach pomocy ludności cywilnej mierzącej się z klęskami żywiołowymi.

Reklama

Mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności typu PEP.30-01 został zaprojektowany oraz wykonany przez ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp. z o.o. Firma specjalizuje się w produkcji kontenerów specjalnego przeznaczenia, agregatów prądotwórczych, układów klimatyzacji, a także systemów wentylacji i filtrowentylacji powietrza.

Prom w czasie prób.

Od 2017 roku firma ARMPOL, biorąc pod uwagę możliwe zagrożenia związane z powodziami na terenie kraju, rozpoczęła prace zakończone opracowaniem i wykonaniem promu ewakuacyjno-przeprawowego. Projekt PEP.30-01 został dofinansowany przez NCBiR i Unię Europejską. Całkowity koszt programu wyniósł niespełna 8,5 mln złotych, natomiast dofinansowanie z UE wyniosło prawie 5,7 mln.

Prom PEP.30-01 w położeniu marszowym.
Prom PEP.30-01 w położeniu marszowym.
Autor. ARMPOL

W toku prac przeanalizowano konstrukcje zagranicznych promów i mostów pontonowych, między innymi rosyjskich PMP i PP-91, amerykańskiego IRB, francuskiego PFM czy niemieckiego M3. Stanowiło to dogodny punkt wyjścia do opracowania rodzimego rozwiązania.

Zbudowano model w skali 1:6 oraz rozpoczęto jego badania w Laboratorium Katedry Teorii i Projektowania Okrętów Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Przeprowadzono również badania modelu w Wojskowej Akademii Technicznej metodą elementów skończonych w środowisku CATIA.

Prom PEP.30-01 w trakcie badań, rozłożony i przygotowywany do wodowania.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań, rozłożony i przygotowywany do wodowania.
Autor. ARMPOL

Podstawowe kryteria, które powinien spełniać prom, sprawdzono w ramach badań zakładowych w Przedsiębiorstwie Usług Wodnych w zakresie:

  • warunków wodowania;
  • linii wodnej i zanurzenia na pusto oraz pod obciążeniem.

Dodatkowe kryteria sprawdzono w ramach badań w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w zakresie:

  • rozkładu mas na koła, osie i strony pojazdów (ciągnika i naczepy);
  • wymiarów gabarytowych pojazdów (ciągnika i naczepy).

Wyniki potwierdzone są w świadectwie z badań nr 136/LBP/2023 Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej. Tym samym w toku wszystkich przeprowadzonych badań potwierdzono zasadność założeń konstrukcyjnych osiągniętych w ramach pracy badawczo-rozwojowej.

Prom PEP.30-01 w trakcie badań z obciążeniem o masie 35 ton.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań z obciążeniem o masie 35 ton.
Autor. ARMPOL

Przyjrzyjmy się teraz bliżej konstrukcji samego promu. Na wstępie należy zaznaczyć, że jest konstrukcją modułową, zaprojektowaną z myślą o dalszym rozwoju. Prom może być łączony w taki sposób, aby zbudować większą jednostkę zdolną do przewożenia obiektów o wyższej masie i gabarytach.

Promy mogą być także łączone w celu utworzenia mostu pontonowego. Poniżej przedstawiamy dane techniczno-eksploatacyjne podstawowej konfiguracji.

Dane ogólne:

  • Masa całkowita promu - ok. 31000 kg;
  • Wymiary promu jako naczepy - (dł. x szer. x wys.) 14027 x 3400 x 4000 mm;
  • Wymiary promu po rozłożeniu - (dł. x szer. x wys.) 14829 x 6390 x 3624 mm;
  • Wyporność - 108 ton;
  • Zanurzenie bez obciążenia - ok. 700 mm;
  • Zanurzenie z obciążeniem 30 ton - ok. 1200 mm;
  • Prędkość pływania bez obciążenia - ok. 13 km/h;
  • Prędkość pływania z obciążeniem 30 ton - ok. 9 km/h;
  • Siła uciągu - 25 kN;
  • Moc znamionowa silników napędowych promu - 2x312 kW;
  • Pojemność zbiorników paliwa - 1600 litrów;
  • Napięcie nominalne zasilania instalacji pokładowej - 27,6±1,0 VDC.

Dane silników spalinowych:

  • Rodzaj silników - wysokoprężne z turbodoładowaniem;
  • Producent i typ - Cummins QSB 6.7;
  • Liczba silników - 2;
  • Moc znamionowa silnika - 312 kW;
  • Masa silnika - 650 kg;
  • Obroty mocy znamionowej - 3000 obr./min.;
  • Sposób chłodzenia - ciecz;
  • Zużycie paliwa przez silnik - ok. 80 l/h;
  • Rozruch elektryczny - 24 VDC;
  • Paliwo - olej napędowy.
Reklama

Dane pędników:

  • Rodzaj pędników - strugowodne;
  • Producent i typ - Hamilton Jet/HTX30;
  • Liczba pędników - 2;
  • Moc znamionowa pędnika - 300 kW;
  • Masa pędnika - 360 kg;
  • Rodzaj układu sterowania - hydrauliczny zblokowany z pędnikami.

Sterowanie i zabezpieczenia:

  • Sterowanie - komputerowe z kabiny operatora;
  • Układy zabezpieczenia pracy silników i pędników - zabezpieczenia automatyczne.

Parametry eksploatacyjne:

  • Możliwość przeciążenia - do 10% mocy znamionowej;
  • Natężenie hałasu (w odległości 7 m od promu) - nie przekracza 80 dB;
  • Zakres temperatur pracy - od -10 do +50° C;
  • Zakres temperatur przechowywania - od -45 do +65 °C (po zdemontowaniu osprzętu komputerowego).

Prom zaprojektowano w taki sposób, aby mógł holować go każdy dostępny ciągnik siodłowy. W trakcie badań jako ciągniki oraz pojazdy wsparcia wykorzystano samochody marki Mercedes-Benz Arocs. Docelowo mogą to być pojazdy marki Jelcz, np. w wariancie dla Sił Zbrojnych RP czy służb takich jak Państwowa Straż Pożarna. Ciężarówka wsparcia ma za zadanie przewozić sterówkę, progi najazdowe oraz barierki.

PEP.30-01 w trakcie badań, przewożąc trzy samochody.
PEP.30-01 w trakcie badań, przewożąc trzy samochody.
Autor. ARMPOL

Prom PEP.30-01 zaprojektowany został z myślą o tym, aby pełnić nie tylko służbę w siłach zbrojnych, ale także wspierać służby cywilne, służąc między innymi do:

  • ewakuacji z terenów zalanych w trakcie powodzi ludności cywilnej oraz wszelkiego rodzaju mienia, w tym: maszyn, zwierząt, środków żywności itp., praktycznie bez ograniczeń dot. potrzebnej powierzchni i masy;
  • zabezpieczenia doraźnych przepraw przez przeszkody wodne w przypadkach uszkodzenia mostów, kładek itp.;
  • zabezpieczenia nietypowych akcji ratunkowych, np. do gaszenia palącego się mostu;
  • transportu wodnego wysokogabarytowych i wysokotonażowych obiektów w gospodarce narodowej.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań.
Autor. ARMPOL

PEP.30-01, jest interesującą i perspektywiczną konstrukcją, która doskonale nadaje się jako następca mostów pontonowych PP-64 Wstęga. Może też stanowić liczne i, co najważniejsze, krajowe uzupełnienie francuskich mostów pontonowych PFM pozyskiwanych na potrzeby Sił Zbrojnych RP.

ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp z o.o. otrzymało w ogólnopolskim konkursie „Lider Bezpieczeństwa Państwa” nagrodę w kategorii „Innowacyjna Firma roku 2024”, a także nagrodę II klasy w kategorii „Innowacyjny Produkt roku 2024” za mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności PEP.30-01.

Autor. ARMPOL

Ogólnopolski konkurs „Lider Bezpieczeństwa Państwa” jest organizowany przez Stowarzyszenie Dostawców na Rzecz Służb Mundurowych pod patronatem Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Artykuł sponsorowany

Reklama
Reklama