Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polski mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności

Autor. ARMPOL

Promy są jednym z bardziej istotnych elementów systemu tworzenia przepraw przez przeszkody wodne, co pozwala na poprawę warunków ewakuacji ludności cywilnej oraz mobilności wojsk własnych w czasie wojny. Rozwiązania tego typu są także użyteczne dla służb cywilnych takich jak straż pożarna, czy obrona cywilna w czasie kryzysu i pokoju, choćby w akcjach pomocy ludności cywilnej mierzącej się z klęskami żywiołowymi.

Artykuł sponsorowany

Mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności typu PEP.30-01, został zaprojektowany oraz wykonany przez ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp. z o.o., które specjalizuje się w produkcji kontenerów specjalnego przeznaczenia, agregatów prądotwórczych, systemów klimatyzacji a także systemów wentylacji i filtrowentylacji powietrza.

Prom PEP.30-01 w położeniu marszowym.
Prom PEP.30-01 w położeniu marszowym.
Autor. ARMPOL

Od roku 2017 firma ARMPOL biorąc pod uwagę możliwe zagrożenia związane z powodziami na terenie kraju, rozpoczęła prace zakończone opracowaniem i wykonaniem promu ewakuacyjno-przeprawowego. Projekt PEP.30-01 został dofinansowany przez NCBiR i Unię Europejską, całkowity koszt projektu wyniósł 8,435,362,58 złotych, natomiast dofinansowanie z UE wyniosło 5,693,489,70 złotych.

Prom PEP.30-01 w trakcie badań, rozłożony i przygotowywany do wodowania.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań, rozłożony i przygotowywany do wodowania.
Autor. ARMPOL

W toku prac przeanalizowano konstrukcje zagranicznych promów/mostów pontonowych, między innymi rosyjskich PMP i PP-91, amerykańskiego IRB, francuskiego PFM czy niemieckiego M3, pozwoliło to na opracowanie rodzimego rozwiązania.

W toku prac zbudowano model w skali 1:6 oraz rozpoczęto jego badania w Laboratorium Katedry Teorii i Projektowania Okrętów Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Przeprowadzono również badania modelu w Wojskowej Akademii Technicznej metodą elementów skończonych w środowisku CATIA.

Przyjęte podstawowe kryteria jakie powinien spełniać prom sprawdzono w ramach badań zakładowych w Przedsiębiorstwie Usług Wodnych w zakresie:

  • warunków wodowania;
  • linii wodnej / zanurzenia na pusto i pod obciążeniem; itd.

Przyjęte dodatkowe kryteria, które powinien spełniać prom sprawdzono w ramach badań w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w zakresie:

  • rozkładu mas na koła, osie i strony pojazdów (ciągnika i naczepy);
  • wymiarów gabarytowych pojazdów (ciągnika i naczepy); itd.

Wyniki potwierdzone są w świadectwie z badań Nr. 136/LBP/2023 Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej, tym samym w toku wszystkich przeprowadzonych badań, potwierdzono zasadność założeń konstrukcyjnych osiągniętych w ramach pracy badawczo rozwojowej.

Prom PEP.30-01 w trakcie badań z obciążeniem o masie 35 ton.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań z obciążeniem o masie 35 ton.
Autor. ARMPOL

Przyjrzyjmy się teraz bliżej konstrukcji samego promu. Na wstępie należy zaznaczyć, że prom jest konstrukcją modułową, zaprojektowaną z myślą o dalszym rozwoju. Prom może być łączony w taki sposób, aby zbudować większą jednostkę zdolną do przewożenia obiektów o większej masie i gabarytach.

Promy mogą być także łączone w celu utworzenia mostu pontonowego. Podstawowa konfiguracja promu, posiada następujące dane techniczno-eksploatacyjne:

Dane ogólne:

  • Masa całkowita promu - ok. 31000 kg;
  • Wymiary promu jako naczepy - (dł. x szer. x wys.) 14027 x 3400 x 4000 mm;
  • Wymiary promu po rozłożeniu - (dł. x szer. x wys.) 14829 x 6390 x 3624 mm;
  • Wyporność - 108 ton;
  • Zanurzenie bez obciążenia - ok. 700 mm;
  • Zanurzenie z obciążeniem 30 ton - ok. 1200 mm;
  • Prędkość pływania bez obciążenia - ok. 13 km/h;
  • Prędkość pływania z obciążeniem 30 ton- ok. 9 km/h;
  • Siła uciągu - 25 kN;
  • Moc znamionowa silników napędowych promu - 2x312 kW;
  • Pojemność zbiorników paliwa - 1600 litrów;
  • Napięcie nominalne zasilania instalacji pokładowej - 27,6±1,0 VDC.

Dane silników spalinowych:

  • Rodzaj silników - wysokoprężne z turbodoładowaniem;
  • Producent/Typ - Cummins / QSB6.7;
  • Ilość silników - 2;
  • Moc znamionowa silnika - 312 kW ;
  • Masa silnika - 650 kg;
  • Obroty mocy znamionowej - 3000 obr./min.;
  • Sposób chłodzenia - ciecz;
  • Zużycie paliwa przez silnik - ok. 80 l/h;
  • Rozruch elektryczny - 24 VDC;
  • Paliwo - olej napędowy.

Dane pędników:

  • Rodzaj pędników - strugowodne;
  • Producent /Typ - Hamilton Jet/HTX30;
  • Liczba pędników - 2;
  • Moc znamionowa pędnika - 300 kW ;
  • Masa pędnika - 360 kg;
  • Rodzaj układu sterowania - hydrauliczny zblokowany z pędnikami.

Sterowanie i zabezpieczenia:

  • Sterowanie - komputerowe z kabiny operatora;
  • Układy zabezpieczenia pracy silników i pędników - zabezpieczenia automatyczne.

Parametry eksploatacyjne:

  • Możliwość przeciążenia - do 10 % mocy znamionowej;
  • Natężenie hałasu (w odległości 7 m od promu) - nie przekracza 80 dB;
  • Zakres temperatur pracy - od -10 do +50 °C;
  • Zakres temperatur przechowywania - od -45 do +65 °C (po zdemontowaniu osprzętu komputerowego).

Prom zaprojektowany jest w ten sposób, aby ciągnąć mógł go każdy dostępny ciągnik siodłowy, obecnie w trakcie badań jako ciągnik i pojazd wsparcia, wykorzystano samochody marki Mercedes_Benz Arocs. Docelowo mogą to być pojazdy marki Jelcz, np. w wariancie dla Sił Zbrojnych RP czy służb takich jak Państwowa Straż Pożarna. Ciężarówka wsparcia, ma za zadanie przewozić sterówkę, progi najazdowe oraz barierki.

PEP.30-01 w trakcie badań, przewożąc trzy samochody.
PEP.30-01 w trakcie badań, przewożąc trzy samochody.
Autor. ARMPOL

Prom PEP.30-01 zaprojektowany został z myślą, aby pełnić nie tylko służbę w siłach zbrojnych, ale także wspierać służby cywilne, służąc między innymi do:

  • ewakuacji z terenów zalanych w trakcie powodzi ludności cywilnej oraz wszelkiego rodzaju mienia, w tym: maszyn, zwierząt, środków żywności itp., praktycznie bez ograniczeń dot. potrzebnej powierzchni i masy;
  • zabezpieczenia doraźnych przepraw przez przeszkody wodne w przypadkach uszkodzenia mostów, kładek itp.;
  • zabezpieczenia nietypowych akcji ratunkowych, np. do gaszenia palącego się mostu;
  • transportu wodnego wysokogabarytowych i wysokotonażowych obiektów w gospodarce narodowej.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań.
Prom PEP.30-01 w trakcie badań.
Autor. ARMPOL

Jak więc widać, PEP.30-01, jest bardzo ciekawą i perspektywiczną konstrukcją, która doskonale nadaje się jako następca mostów pontonowych PP-64 Wstęga oraz bardziej liczne i co najważniejsze, krajowe uzupełnienie kupowanych, francuskich mostów pontonowych PFM.

Autor. ARMPOL

ARMPOL Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Sp z o.o. otrzymało w ogólnopolskim konkursie „Lider Bezpieczeństwa Państwa” nagrodę w kategorii Innowacyjna Firma roku 2024, a także nagrodę II klasy, w kategorii Innowacyjny Produkt roku 2024 za mobilny prom ewakuacyjno-przeprawowy wysokiej nośności PEP.30-01.

Ogólnopolski konkurs „Lider Bezpieczeństwa Państwa”, organizowany jest przez Stowarzyszenie Dostawców na Rzecz Służb Mundurowych, pod patronatem Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Artykuł sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama