Siły zbrojne
Daglezja-P zastąpi Wstęgę. Trzech chętnych na nowe mosty
![Most PP-64 Wstęga. Fot. ppor. Radosław Gruźlewski szer. Marcin Czerczak, szer. Grzegorz Chochowski](https://cdn.defence24.pl/2017/11/21/800x450px/lK8My242bMLLIxzgDT7gYSUaGgymGqNYQVPvPoh9.8doy.jpg)
Inspektorat Uzbrojenia prowadzi postępowanie na zakup nowych mostów pontonowych, w ramach programu Daglezja-P. Mosty te zastąpią stare systemy PP-64 Wstęga. Do procedury zgłosiło się trzech chętnych.
Jak poinformował Defence24.pl Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego MON, „do 15 lutego 2019 r. (wyznaczony termin) do udziału w postępowaniu przetargowym na zakup parków pontonowych zgłosiło się 3 wykonawców:
- Constructions Industrielles de la Méditerranée – CNIM;
- H. Cegielski-Poznań S.A., WB Electronics S.A. oraz CEFA SAS;
- Griffin Group S.A. Defence sp.k.”.
Na razie nie ma oficjalnych informacji na temat konkretnych typów oferowanego sprzętu. Wiadomo jednak, że firma francuska CNIM, obecna oprócz sektora obronnego także w szeregu innych branż cywilnych, w tym np. w sektorze energii jądrowej czy OZE, oferuje na rynkach mosty typu Upgraded Motorized Floating Bridge (rozwinięcie mostu PFM).
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-03-14/poctwr_PFM2.jpg)
Z kolei firma CEFA (również z Francji), z którą współpracują dwie polskie firmy: państwowa H. Cegielski-Poznań, oraz prywatna WB Electronics, specjalizuje się w dostawach sprzętu dla wojsk inżynieryjnych. Ma w ofercie mosty Steel Ribbon Bridge (SRB), amfibijny system EFA oraz system Vedette F2.
![image](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2019-03-14/poctml_SRB.png)
Griffin Group reprezentuje natomiast na polskim rynku General Dynamics Land Systems, który promował na polskim rynku rodzinę mostów M3/IRB (Improved Ribbon Bridge). Ten system był użyty w Polsce na ćwiczeniach Anakonda 2016, przez niemiecko-brytyjski batalion saperów.
Nowe mosty mają zastąpić używane od kilkudziesięciu lat, mocno już przestarzałe parki PP-64 Wstęga. Jest to jedno z najważniejszych postępowań, realizowanych na rzecz Wojsk Inżynieryjnych. Odtwarzanie zdolności pokonywania przeszkód wodnych jest jednym z priorytetów NATO, między innymi w celu umożliwienia zabezpieczenia przerzutu wojsk na wschodnią flankę. Pozyskanie nowych mostów powinno więc zwiększyć zdolności Polski jako państwa przyjmującego (Host Nation Support – HNS).
Nowe mosty mają umożliwić przerzut pojazdów gąsienicowych w klasie do MLC 70, a więc między innymi czołgów Leopard 2A5/2PL, i wozów używanych przez wojska sojusznicze w rodzaju M1A2 Abrams. Postępowanie obejmuje dostawę siedmiu parków pontonowych w ramach zamówienia podstawowego i trzech w ramach opcji. Zakłada się, że dostawy zakończą się do 2022 roku.
Kompletny pojedynczy park pontonowy ma obejmować kolejno:
- bloki pontonowe;
- rampy najazdowe/bloki brzegowe;
- kutry/środki napędowe;
- pojazdy umożliwiające transport wszystkich elementów parku oraz niezbędnej obsługi określonej wg. wymagań producenta mostu;
- wyposażenie niezbędne do organizacji przeprawy oraz jej utrzymania;
- narzędzia oraz urządzenia umożliwiające dokonanie niezbędnych obsług, napraw bieżących oraz regulacji;
- wyposażenie niezbędne do umożliwienia poruszania się po drogach publicznych oraz do transportu kolejowego i morskiego;
- niezbędną dokumentację w zakresie eksploatacji, obsługiwania i napraw;
- wyposażenie diagnostyczne umożliwiające zlokalizowanie miejsca awarii i określenie zakresu potrzebnej naprawy;
- zestaw obsługowy (ZO).
Dodatkowo poza ukompletowaniem wchodzącym w zakres pojedynczego parku przeprawowego dostawa będzie obejmować: zestawy części zamiennych (ZCzZ) i zestawy naprawcze (ZN).
Daglezja to także kryptonim innych postępowań związanych z systemami mostowymi. Mosty towarzyszące na podwoziu kołowym MS-20 Daglezja-K, opracowane przez OBRUM Gliwice, znajdują się już w służbie. Pierwsza partia została dostarczona przez konsorcjum OBRUM i ZM Bumar-Łabędy, trwa postępowanie na dostawę kolejnej. OBRUM otrzymał pod koniec ubiegłego roku zamówienie na dostawę partii czterech mostów dla partnera wietnamskiego.
Konsorcjum PGZ, OBRUM Gliwice i ZM Bumar-Łabędy opracowuje też most szturmowy MG-20G Daglezja-G, na zmodyfikowanym podwoziu czołgu T-72.
Czytaj też: Czterech chętnych na mosty dla Leopardów
Harry 2
"Konsorcjum PGZ, OBRUM Gliwice i ZM Bumar-Łabędy opracowuje też most szturmowy MG-20G Daglezja-G, na zmodyfikowanym podwoziu czołgu T-72." I trwa to już lata świetlne.
Kóń
Bo zarządza nimi specjalista od biegów długodystansowych.
Michnik
M3 to najciekawsze rozwiązanie. Brałbym to!!!! Daje największe możliwości i jest bardzo uniwersalny i wielozadaniowy. Jeden pojazd zamiast kilku potrzebnych do przewozu kutrów, pływaków itp. Szybki montaż. Same plusy. Pewnie i cena niższa w porównaniu z pozostałymi ofertami. Minus to pewnie zakup z półki.
kuchart
O wiele lepszy jest Samur , tylko że to Turecka ''konstrukcja''.
andy
tak pakujmy całą kasę za granicę i w jakieś ciężarówki i mosty , a nie w realne wzmocnienie i rozwój naszego sprzętu ... - za chwilę okaże się że mamy mosty takie i owakie a nie ma czołgów które mogłyby po nich jeździć - a skoro już pakujemy taką kasę w mosty to po co opracowywać latami świetlnymi pływający sprzęt ...
Gość
Bumar tak się rwie do roboty maja teraz niezłą ekipę i na pewno by zaprojektowali most podobny do M3. Z projektem i realizacją na pewno sobie poradzą ,przecież to nie rakieta kosmiczna.
AndyP
A czy w wymaganiach jest to by pojazdy były polskie? Czy też dostaniemy kolejny typoszereg pojazdów do obsługi i zabezpieczenia logistycznego???
Kto
@Harry2 To nie jest takie proste zbudować most czy czołg tak w 5 minut jakby się wszystkim wydawało
mikiiii
Tylko po co wrzucać kasę w polskich pośredników, nie lepiej napisać bezpośrednio do producentów a nie napychać kieszenie lokalnym kacykom
realista
Nie dziwi mnie iż od kilkunastu lat nasze wojska inż. nie zbudowały żadnej porządnej przeprawy. Kompromitacje jakie miały miejsce tylko potwierdzają tezę o upadku umiejętności budowania tego co jest, co powinno być normą. Jestem ciekaw czy w kwestii oceny z wojskowego punktu widzenia przydatności mostów wypowiedzieli się dowódcy czy może znowu za kilka souvenirów typu lodówki, dziesięć kolorowych telewizorów + dwie hulajnogi politycy wcisną żołnierzowi sprzęt "bojowo" sprawdzony przez waleczną i zawsze zwycięską armię Francuską.?. Która włazi jak nie tymi to innymi drzwiami z szajsem( patrz: Caracale, Scorpeny)
Aaa
A co z mostem z OBRUM mieli robić prototyp
Gość
Najbardziej podoba się mi system M3.