- W centrum uwagi
- Ważne
- Wiadomości
Daglezja-P zastąpi Wstęgę. Trzech chętnych na nowe mosty
Inspektorat Uzbrojenia prowadzi postępowanie na zakup nowych mostów pontonowych, w ramach programu Daglezja-P. Mosty te zastąpią stare systemy PP-64 Wstęga. Do procedury zgłosiło się trzech chętnych.

Jak poinformował Defence24.pl Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego MON, „do 15 lutego 2019 r. (wyznaczony termin) do udziału w postępowaniu przetargowym na zakup parków pontonowych zgłosiło się 3 wykonawców:
- Constructions Industrielles de la Méditerranée – CNIM;
- H. Cegielski-Poznań S.A., WB Electronics S.A. oraz CEFA SAS;
- Griffin Group S.A. Defence sp.k.”.
Na razie nie ma oficjalnych informacji na temat konkretnych typów oferowanego sprzętu. Wiadomo jednak, że firma francuska CNIM, obecna oprócz sektora obronnego także w szeregu innych branż cywilnych, w tym np. w sektorze energii jądrowej czy OZE, oferuje na rynkach mosty typu Upgraded Motorized Floating Bridge (rozwinięcie mostu PFM).

Z kolei firma CEFA (również z Francji), z którą współpracują dwie polskie firmy: państwowa H. Cegielski-Poznań, oraz prywatna WB Electronics, specjalizuje się w dostawach sprzętu dla wojsk inżynieryjnych. Ma w ofercie mosty Steel Ribbon Bridge (SRB), amfibijny system EFA oraz system Vedette F2.

Griffin Group reprezentuje natomiast na polskim rynku General Dynamics Land Systems, który promował na polskim rynku rodzinę mostów M3/IRB (Improved Ribbon Bridge). Ten system był użyty w Polsce na ćwiczeniach Anakonda 2016, przez niemiecko-brytyjski batalion saperów.
Nowe mosty mają zastąpić używane od kilkudziesięciu lat, mocno już przestarzałe parki PP-64 Wstęga. Jest to jedno z najważniejszych postępowań, realizowanych na rzecz Wojsk Inżynieryjnych. Odtwarzanie zdolności pokonywania przeszkód wodnych jest jednym z priorytetów NATO, między innymi w celu umożliwienia zabezpieczenia przerzutu wojsk na wschodnią flankę. Pozyskanie nowych mostów powinno więc zwiększyć zdolności Polski jako państwa przyjmującego (Host Nation Support – HNS).
Nowe mosty mają umożliwić przerzut pojazdów gąsienicowych w klasie do MLC 70, a więc między innymi czołgów Leopard 2A5/2PL, i wozów używanych przez wojska sojusznicze w rodzaju M1A2 Abrams. Postępowanie obejmuje dostawę siedmiu parków pontonowych w ramach zamówienia podstawowego i trzech w ramach opcji. Zakłada się, że dostawy zakończą się do 2022 roku.
Kompletny pojedynczy park pontonowy ma obejmować kolejno:
- bloki pontonowe;
- rampy najazdowe/bloki brzegowe;
- kutry/środki napędowe;
- pojazdy umożliwiające transport wszystkich elementów parku oraz niezbędnej obsługi określonej wg. wymagań producenta mostu;
- wyposażenie niezbędne do organizacji przeprawy oraz jej utrzymania;
- narzędzia oraz urządzenia umożliwiające dokonanie niezbędnych obsług, napraw bieżących oraz regulacji;
- wyposażenie niezbędne do umożliwienia poruszania się po drogach publicznych oraz do transportu kolejowego i morskiego;
- niezbędną dokumentację w zakresie eksploatacji, obsługiwania i napraw;
- wyposażenie diagnostyczne umożliwiające zlokalizowanie miejsca awarii i określenie zakresu potrzebnej naprawy;
- zestaw obsługowy (ZO).
Dodatkowo poza ukompletowaniem wchodzącym w zakres pojedynczego parku przeprawowego dostawa będzie obejmować: zestawy części zamiennych (ZCzZ) i zestawy naprawcze (ZN).
Daglezja to także kryptonim innych postępowań związanych z systemami mostowymi. Mosty towarzyszące na podwoziu kołowym MS-20 Daglezja-K, opracowane przez OBRUM Gliwice, znajdują się już w służbie. Pierwsza partia została dostarczona przez konsorcjum OBRUM i ZM Bumar-Łabędy, trwa postępowanie na dostawę kolejnej. OBRUM otrzymał pod koniec ubiegłego roku zamówienie na dostawę partii czterech mostów dla partnera wietnamskiego.
Konsorcjum PGZ, OBRUM Gliwice i ZM Bumar-Łabędy opracowuje też most szturmowy MG-20G Daglezja-G, na zmodyfikowanym podwoziu czołgu T-72.
Czytaj też: Czterech chętnych na mosty dla Leopardów
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu