Siły zbrojne

Pierwszy śmigłowiec EC725 Caracal zmontowany w Brazylii

Fot. F.Christ/Airbus helicopters
Fot. F.Christ/Airbus helicopters

Marynarka wojenna Brazylii odebrała pierwszy śmigłowiec EC725 całkowicie zmontowany w krajowych zakładach Helibras. W ramach umowy na dostawy maszyn tego typu dla sił zbrojnych Brazylii koncern Airbus Helicopters zainwestował 160 mln euro w zakłady montażu końcowego, integracji i certyfikacji. 

Budowa centrum śmigłowcowego w Itajubá stanowiła element umowy o wartości 1,9 mld euro, dotyczącej dostawy 50 śmigłowców EC725 Caracal dla sił powietrznych, wojsk lądowych i marynarki wojennej Brazylii. Zakłady w Itajubá zarządzane są przez spółkę zależną Airbus Helicopters – Helibras. Dzięki inwestycjom w wysokości 160 milionów euro zbudowano tam linię montażu końcowego EC725, stanowiska do prób, lakiernię, urządzenia szkoleniowe oraz nowoczesne centrum inżynierskie. 

Siły zbrojne Brazylii odebrały łącznie 12 EC725, z których poprzednich 11 maszyn zostało dostarczonych z wytwórni Airbus Helicopters we Francji lub częściowo zmontowanych w zakładach Helibras w Itajubá. Po najnowszej dostawie Marynarka Wojenna Brazylii ma na stanie trzy EC725, pięć kolejnych jest eksploatowanych przez Siły Powietrzne, a cztery – przez Wojska Lądowe.

Ostatni śmigłowiec przekazany Marynarce Wojennej Brazylii został w całości zmontowany w Itajubá. Tam także zintegrowano wyposażenie misji, przeprowadzono próby w locie i dokonano jego odbioru. Docelowo każdy EC725 dostarczony siłom zbrojnym Brazylii ma w 50% składać się z komponentów krajowych.

Śmigłowiec EC725 Caracal to najnowszy model z rodziny maszyn Super Puma/Cougar rozwijanych przez koncern Eurocopter, a obecnie Airbus Helicopters. EC725 Caracal jest jednym z trzech typów śmigłowców biorących udział w polskim przetargu na 70 maszyn wielozadaniowych dla sił zbrojnych. 

(JS)

Komentarze (4)

  1. S

    Kontrakt zawarty został zdaje się w 2005, a w 2014 mamy już dostarczonych 12 helikopterów w tym jeden wyprodukowany został w Brazylii to jest osiągnięcie!!!

    1. CS

      masz jakiegos linka na ten temat o przetargu brazylii z 2005 roku?

  2. marek

    Najlepszy do zastapienia Mi8, nawet wyglada tak samo.....Black Hawk sie chowa, albo schowal za ta ekipa na zdjeciu.....pakowny to on jest- ale jako smiglowiec frontowy sie nie nada....a jako maszyna transportowa przy CH47 tez wypadnie mizenie. Wersja dla VIP - to moim zdaniem jedyna szansa. mam tez pytanie - do czego jest ten przynitowany pod kadlubem "niepasujacy" jasno szary element ? pytam powaznie, bo sie nie domyslam.

  3. copperfield

    To najlepszy gabarytowo śmigłowiec w przetargu, (no chyba że do 70 s70i kupimy kilka Ch47 lub a101 do AW149) lepszy już chyba tylko Nh90

  4. Wojtekus

    Za duzo szkla w tym smiglowcu.

    1. Patriota

      zdecydowanie za dużo ...