- Wiadomości
Nowy pancerz dla VBCI. Kołowy BWP, czyli korzyści z hybrydy
Francuskie ministerstwo obrony zakończyło badania kwalifikacyjne nowej wersji transportera VBCI o maksymalnej masie 32 ton, dostosowanej do montażu dodatkowego opancerzenia w celu zwiększenia stopnia ochrony wnętrza.
Według komunikatu agencji DGA testy poligonowe trwały 18 miesięcy i zakończyły się 24 września 2014 roku. Ich zakres objął sprawdzenie mobilności zmodernizowanego transportera, także w warunkach górskich, zimowych czy zbliżonych do pustynnych. Dopuszczalna masa całkowita wcześniejszych wariantów wozów VBCI wynosiła 29 ton.
Zmodernizowane transportery zostaną dostarczone francuskiej armii w 2015 roku. Zwiększenie masy maksymalnej umożliwi zastosowanie dodatkowego opancerzenia, pozwalającego na podwyższenie stopnia ochrony przed skutkami wybuchów min i improwizowanych ładunków wybuchowych oraz przed ostrzałem z broni przeciwpancernej.
Kołowe transportery opancerzone VBCI w układzie 8x8 są wprowadzane na wyposażenie sił zbrojnych Francji, przede wszystkim w celu zastąpienia gąsienicowych bojowych wozów piechoty AMX-10P. W założeniu mają one być zdolne do współdziałania z czołgami podstawowymi AMX Leclerc, pozostającymi na wyposażeniu wojsk pancernych Francji. Podstawowe uzbrojenie wozów VBCI stanowi armata kalibru 25 mm. Były one używane bojowo w Afganistanie, Mali, Libanie i Republice Środkowoafrykańskiej. Pojazdy VBCI są integrowane z francuskim systemem „żołnierza przyszłości” FELIN.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]