Reklama

Siły zbrojne

ASCOD.

Następca hiszpańskich M113: umowa jeszcze w tym roku

Jak podaje serwis ArmyRecognition, Hiszpania ma zamiar podpisać umowę wykonawczą w grudniu na dostawę 394 gąsienicowych transporterów opancerzonych VAC, które to powstaną na podstawie modułowej gąsienicowej platformy ASCOD. W pojazdach zostaną umieszczone elementy wyposażenia wykorzystywane w kołowych Dragón 8x8.

Reklama

Według założeń nowy gąsienicowy transporter opancerzony ma ważyć około 34 ton i zapewniać załodze ochronę zgodną z poziomem NATO 4569. Prędkość maksymalna została określona na 74 km/h, zaś zasięg na około 450 km. Oprócz tego pojazd ma posiadać różnego typu systemy ochrony zwiększające jego odporność m.in. na ataki kinetyczne i WRE. Wspomniany zakup ma pozwolić na przyspieszenie wymiany przestarzałych pojazdów opartych o starzejące się transportery M113, które częściowo będą zastępowane przez kołowe Dragón 8x8 w różnych wariantach. Wartość kontraktu na pozyskanie 397 wozów w różnych wersjach to blisko 2 mld EUR. Za opracowanie i produkcję pojazdów będzie odpowiadać konsorcjum TESS Defense, w skład którego wejdą hiszpańskie firmy takie jak GDELS Santa Bárbara Sistemas, Escribano Mechanical & Engineering, Sapa Placencia oraz Indra. Zakłada się pozyskanie wozów w wariancie samobieżnego moździerza kal. 120 mm, transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, rakietowego niszczyciela czołgów, wozu ewakuacji medycznej oraz pojazdu zabezpieczenia technicznego.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Hiszpańskie wojska lądowe obecnie użytkują około 1200 egzemplarzy M113 w wielu wariantach, począwszy od opancerzonego wozu ewakuacji medycznej, wozów dowodzenia M577A2, kończąc na nośnikach przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW/Spike. Zakłada się ich wymianę kołowymi Dragón 8x8 (w liczbie nawet 1000 egzemplarzy) oraz właśnie pojazdami na bazie platformy ASCOD (400-600 wozów). Celem hiszpańskiego ministerstwa obrony jest zastąpienie wszystkich M113 do końca 2035 roku, stawiając zarówno na rozwiązania gąsienicowe, jak i kołowe. Obok tego hiszpańska armia wprowadza do służby wozy saperskie VCZAP Castor, bazujące na nowszej modułowej gąsienicowej platformie ASCOD 2.

Czytaj też

Pojazdy oparte o trakcję gąsienicową przyjmą nazwę VAC i możliwe, że ostatecznie do ich rodziny dołączy także pełnoprawny bojowy wóz piechoty wspierający/zastępujący dotychczas używane Pizarro. Nie tak dawno konsorcjum TESS pokazywało swoją propozycję na następcę M113 w postaci ASCOD-a wyposażonego w automatyczną, elektrohydrauliczną skrzynię biegów Sapa ACT 850, która została stworzona z myślą, o pojazdach, których masa mieści się w granicy 45 ton, zatem jak najbardziej nadających się na bojowy wóz piechoty.

Czytaj też

ASCOD.
ASCOD.
Autor. GDELS
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. Pucin:)

    WP-RP posiada dwie bardzo dobre platformy rozwojowe : UMPG-Obrum i LPG Hydro-HSW - a my (WP-RP) nadal brniemy w niewidomą Gwiazdę Śmierci - bwp Borsuk!!!!! :0

    1. Dudley

      Możesz wyjaśnić, przewagi dwóch wspomnianych platform, nad Borsukiem? Mają większą nośność, lepiej pływają, mają lepsze zawieszenie, a może lepszy stosunek mocy do masy? Może mają większą odporność balistyczną i zabierają większy desant? Może przeszły więcej bardziej wymagających testów testów, albo mają silniki i przekladnie polskiego producenta?

    2. Pucin:)

      @Dudley - zadając pytania sam odpowiedziałeś - za wyjątkiem jednego pływanie - ale jest to tylko i wyłącznie gadżet do czasu opracowania na bazie LPG Hydro (HSW) - wersji pływającej transportera podobnego do AAV7 na 12-15 żołnierzy desantu!!!! :)

  2. Chyżwar

    Biorąc pod uwagę brytyjskie doświadczenia sprzętu pancernego pochodzącego z hiszpańskiej fabryki wolałbym nie kupować.

    1. Ein

      Typowy komentarz: nie wiem, ale się wypowiem. To nie wina Hiszpanów, że Anglik mieszał w projekcie ustawicznie, nie wina Hiszpanów, że kompletnie nie liczył się z wydłużeniem terminów i kosztów ciągłych zmian, wreszcie że sam Angol zawalił kwestie dotyczące wyposażenia pojazdu (system wieżowy). Pokłosiem tego było jw. Jakoś w Hiszpanii cała rodzina pojazdów z ichniej fabryki zbiera dobre oceny, jw będą zamawiane nowe wozy i nic tutaj złego się nie dzieje. Anglicy są sami sobie winni.

  3. Krzywy

    "zasięg na około 450 KM" - zasięg mierzony w koniach mechanicznych? Ciekawe.

  4. logan

    Jak wygląda sytuacja w WP w odniesieniu do liczby BWP? Część oddaliśmy na Ukrainę, do tej pory tego nie uzupełniliśmy. Na razie podpisano tylko umowę ramową na Borsuka bez żadnej umowy wykonawczej. Próba wciśnięcia nam Reedbacka przez Koreę na szczęście się nie powiodła. Mam nadzieję, że produkcja Borsuka wreszcie ruszy i nowy szef MON nie pójdzie drogą zakupu z półki.

Reklama