Reklama

Siły zbrojne

Hiszpanie zamawiają nowe transportery opancerzone

ASCOD.
ASCOD.
Autor. GDELS

Hiszpański rząd wyraził zgodę na zakup blisko 400 gąsienicowych transporterów opancerzonych opartych o platformę ASCOD w celu zastąpienia przestarzałych M113 i wersji specjalistycznych na nich powstałych.

Reklama

Zakup ma pozwolić na przyspieszenie wymiany przestarzałych pojazdów opartych o starzejące się transportery M113, które częściowo będą zastępowane przez kołowe Dragón 8x8 w różnych wariantach. Wartość kontraktu na pozyskanie 397 wozów w różnych wersjach to blisko 2 mld EUR. Za opracowanie i produkcję pojazdów bazujących na modułowej platformie ASCOD będzie odpowiadać konsorcjum TESS Defense, w skład którego wejdą hiszpańskie firmy takie jak GDELS Santa Bárbara Sistemas, Escribano Mechanical & Engineering, Sapa Placencia oraz Indra. Zakłada się pozyskanie wozów w wariancie samobieżnego moździerza kal. 120 mm, transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, rakietowego niszczyciela czołgów, wozu ewakuacji medycznej oraz pojazdu zabezpieczenia technicznego. Firmy te są także odpowiedzialne za produkcję Dragón 8x8, którego podzespoły mają być wykorzystane w nowym gąsienicowym pojeździe.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Hiszpańskie wojska lądowe obecnie użytkują około 1200 egzemplarzy M113 w wielu wariantach, począwszy od opancerzonego wozu ewakuacji medycznej, wozów dowodzenia M577A2, kończąc na nośnikach przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW/Spike. Zakłada się ich wymianę kołowymi Dragón 8x8 (w liczbie nawet 1000 egzemplarzy) oraz właśnie pojazdami na bazie platformy ASCOD (400-600 wozów). Celem hiszpańskiego ministerstwa obrony jest zastąpienie wszystkich M113 do końca 2035 roku, stawiając zarówno na rozwiązania gąsienicowe, jak i kołowe. Obok tego hiszpańska armia wprowadza do służby wozy saperskie VCZAP Castor, bazujące na nowszej modułowej gąsienicowej platformie ASCOD 2.

Czytaj też

Pojazdy oparte o trakcję gąsienicową przyjmą nazwę VAC i możliwe, że ostatecznie do ich rodziny dołączy także pełnoprawny bojowy wóz piechoty wspierający/zastępujący dotychczas używane Pizarro. Nie tak dawno konsorcjum TESS pokazywało swoją propozycję na następcę M113 w postaci ASCOD-a wyposażonego w automatyczną, elektrohydrauliczną skrzynię biegów Sapa ACT 850, która została stworzona z myślą, o pojazdach, których masa mieści się w granicy 45 ton, zatem jak najbardziej nadających się na bojowy wóz piechoty.

Czytaj też

ASCOD.
ASCOD.
Autor. GDELS
Reklama

Macron w Polsce, ukraińskie drony, upadek Syrii – Defence24Week 103

Komentarze (2)

  1. eee

    Mamy licence na CV 90 pod nazwa anders, z wieza z armata boforsa, jeszcze aby byla to wersja plot , z radarem I kula optyczna, Najskuteczniejszy orez plot z zapalnikiem radiowym lub zblizeniowym , tam jest armata 47 mm, mozna dodac 2 pioruny badz 2 spike lub analogi , temat jest dziwny ze nie potrafimy zrobic szybkich tanich rakiet plot I ppanc jak rbs 70, Takie proste, kupujemy hellfire, a nawet hydry z modyfikacja sa podobnie skuteczne, nie mowie ukrainskie ppk Podobnie moduly do amunicjii 155m, bomb czy moze nawet gradow, to mozna zrobic, Jeden pakiet himarsow, 800 szt gradow, A czy nikt nice probowal wydluzyc grada, z2 ztobic jeden I wypelnic lepszym paliwem, lub zwiekszyc kaliber dwukrotnie, module GPS I skrzydelka.

    1. Seb66

      Eeee. Anders nie ma NIC wspólnego z CV90. A żarcik o licencji ba CV90 jest przedni! Nikt też na całej Ziemii nie ma dzial 47mm. Albo RBS70 jako ppanc? Ciekawe co piszesz , ale wstrzymaj sie tym zdecydowanie do... "fools day"!

  2. Szwejk85/87

    Nie lubię gdybać, ale gdyby 6 lat temu zamówiono 4-6 Borsuków do badań to dzisiaj mielibyśmy seryjną produkcję. Niestety były ważniejsze wydatki, ktoś pamięta jakie ?

    1. Pucin:)

      @Szwejk85/87 - Hiszpania postawiła na - cytat "Obok tego hiszpańska armia wprowadza do służby wozy saperskie VCZAP Castor, bazujące na nowszej modułowej gąsienicowej platformie ASCOD 2." - w RP postawiono na bezużyteczny BWP-1 - jednodomenowy czytaj bezmodułowy produkt - zamiast rozwijać UMPG z Obrum. :)

    2. Pucin:)

      @Szwejk85/87 - a jeszcze cos jednego - co robią Ukraińcy - BWP 1 zbudowany jako BMP-1M z modułem bojowym Walida-D - co robią Czesi - BVP-2SKCZ Szakal!!!!!!! HA, HA, HA!!!!! A RP złomuje BWP-1 zamiast przebudowywać na ciężkie transportery piechoty vide propozycja WZM Poznań z MSPO2019 - D24 - pt. Modernizacja BWP-1 z Poznania [ANALIZA] - 19.04.2021 07:41 i budujemy bez przyszłościowy BWP Borsuk!!!!!! HA, HA, HA!!!!! :)

    3. Seb66

      Jeśli bwp1 nadaje się na transporter to raczej tylko dla WOT. Bo Jelcze to skandal! Ale uważam że bwp1 spokojnie nadał by się na podwozie np. do "przejściowej" wersji gasienicowego Poprada. Najlepiej takiej modułowej, dziś niestety nie istniejącej. Wersji w postaci autonomicznego modułu do wstawienia do środka bwp1. A z czasem taki moduł moznaby po prostu przestawić np. na LPG-Hydro, czy nawet pakę Jelcza 4x4. Bz zbednego zabudowywania. Od lat postuluję budowę sprzętu wojskowego na paletach czy w standardowych kontenereach by nie wymagał indywidualnych specjalizowanych czy specjalnych zabudów na stałe związanych z podwoziem. Mogłyby tak działać radary, systemy łączności, kontenery sanitarne, warsztatowe etc. System SKY+Ctrl od firmy APS jest tego przykładem.

Reklama