Reklama

Siły zbrojne

VCZAP Castor (zdjęcie poglądowe).

Hiszpańskie wozy saperskie gotowe do odbioru

Na terenie zakładów GDELS Santa Bárbara Sistemas podczas wizyty hiszpańskiej minister obrony Margarity Robles pokazano kilka egzemplarzy pojazdów saperskich VCZAP Cator oraz kołowych transporterów opancerzonych VCR 8x8 Dragon, które obecnie oczekują na testy odbiorcze.

Reklama

Hiszpańska armia obecnie jest na początku wymiany swojej olbrzymiej floty transporterów opancerzonych M113 i bazujących na nich pojazdów. Według założeń ich zastępowanie ma przebiegać poprzez wdrożenie do wojska pojazdów gąsienicowych z rodziny ASCOD/ASCOD 2 (np. wspomniany wóz saperski Castor) oraz po części kołowych transporterów opancerzonych rodziny VCR 8x8 Dragon. W przypadku Castorów wozy te przechodziły w ostatnich miesiącach wiele testów poligonowych w celu sprawdzenia ich osiągów i zgodności z wymaganiami rodzimych Sił Zbrojnych.

Reklama

Pojazdy zademonstrowane podczas wizyty hiszpańskiej minister mają już być gotowe do testów odbiorczych, po których (jeżeli zostaną pozytywnie ocenione) trafią do hiszpańskich wojsk lądowych. Obecnie zakłady GDELS Santa Bárbara Sistemas przygotowują się do produkcji gąsienicowych transporterów opancerzonych bazujących na produkowanej u nich platformie ASCOD, który ma posiadać część podzespołów pochodzących ze wspomnianych VCR 8x8 Dragon.

VCZAP Castor to pojazd saperski bazujący na uniwersalnej gąsienicowej platformie ASCOD 2 opracowany przez GDELS Santa Barbara. Jednostkę napędową stanowi wysokoprężny, turbodoładowany silnik MTU 8V 199 TE20 o mocy 720 KM, produkowany przez hiszpańską Navantia Motores. Pojazd posiada BMS, system nawigacji satelitarnej GPS oraz system zarządzania informacją LINCE. Załoga chroniona jest przez pancerz kompozytowy, zawierający m.in. panele ceramiczne o dwóch poziomach ochrony w zależności od potrzeb zamawiającego. Do samoobrony wozy służy wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm umieszczony w bezzałogowym module bojowym Mini Samson od koncernu Rafael.

Reklama

Czytaj też

Wóz saperski Castor (zdjęcie poglądowe).
Wóz saperski Castor (zdjęcie poglądowe).
Autor. GDELS-SBS

VCR 8x8 Dragon to hiszpański kołowy transporter opancerzony bazujący na rodzinie wozów Piranha V, produkowany przez koncern GDELS na terenie zakładów Santa Bárbara Sistemas. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny MTU 6V-199 TE21 lub Scania DC-13 o mocy 550 KM każdy, pozwalające na rozpędzenie wozu do 105 km/h przy zasięgu operacyjnym na poziomie 550 km. Według producenta kadłub zapewnia ochronę z każdej strony przed amunicją przeciwpancerną kal. 14,5 mm, zaś w przypadku przodu kadłuba zapewniona ma być ochrona przed większością typów amunicji kal. 30 mm. Poza tym pojazd może otrzymać opancerzenie dodatkowe zwiększające jego odporność np. na głowice kumulacyjne.

W przypadku wariantu bojowego wozu piechoty, uzbrojenie główne zostało umieszczone w bezzałogowym systemie wieżowym Guardian 30 i jest nim armata automatyczna Orbital ATK Mk44S Bushmaster II/S kal. 30 mm. Posiada ona zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR/LR2.

Czytaj też

VCR 8 x8 Dragon
VCR 8 x8 Dragon
Autor. Plasan/GDELS
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. KAR

    Hiszpanie tą wersje silnika MTU produkują u siebie. Może nam kiedyś ktoś sprzeda licencje na produkcję jakiegoś typu silnika w kraju.

  2. trantitla

    Cierkawe, że hiszpański ASCOD nie ma problemów z wibracjami, jak brytyjski ASCOD. Jaka jest tego przyczyna? Inna wieża? Inny pancerz dodatkowy i zwiększenie masy?

    1. Wuc Naczelny

      Silne lobby tłumiące wibracje....

Reklama