Siły zbrojne

„Mądrala” wrócił do służby po renowacji [FOTO]

Fot. Paul Shirk/USAF
Fot. Paul Shirk/USAF

Jak podało biuro prasowe bazy sił powietrznych Tinker, zakończył się proces renowacji bombowca B-52H „Wise Guy”. Maszyna była poddana kompleksowej obsłudze technicznej, a po roku prac powróciła do czynnej służby.

Rok temu, w kwietniu, z Arizony do Centrum Logistyki Lotniczej w Oklahoma City przyleciał bombowiec Boeing B-52H „Stratofortress” o numerze bocznym 60-0034, w celu przeprowadzenia przeglądu i napraw po długotrwałym okresie spoczynku. Został on poddany trzyetapowemu procesowi regeneracji, której ostatnia część zwana PDM (Programmed Depot Maintenance – okresowy przegląd generalny) polegała między innymi na przeglądzie instalacji elektrycznej i pozbyciu się usterek podwozia.

Cały proces renowacji podsumował dowódca Centrum:

Wszyscy ludzie z różnych jednostek pracujący nad B-52 pracowali jak jeden zespół, którego celem było przywrócenie gotowości (bombowca – przyp. red.) (...) Używając „sztuki tego, co możliwe”, w tym czasie walcząc z globalną pandemią, udało się im to osiągnąć. Nie potrafię wyrazić, jak bardzo jestem dumny z pracy, którą wykonali i nie mogę się doczekać, kiedy znów zobaczę zdjęcia „Mądrali” w rękach naszych załóg latających na misjach operacyjnych.

gen. bryg. Jeff King, dowódca Centrum Logistyki Lotniczej w Oklahoma City

Cała operacja była możliwa dzięki wysiłkowi wielu jednostek, w tym specjalistów z Centrum Zarządzania Cyklem Życia Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, które było odpowiedzialne za wsparcie logistyczne i inżynieryjne, 76. Ekspedycyjnej Eskadry Obsługi Technicznej odpowiedzialnej za sprowadzenie samolotu z Arizony, a natomiast drobiazgowy proces odnowienia samolotu przed wylotem do bazy Tinker przeprowadziła 309. Grupa Konserwacji i Regeneracji Lotniczej. Następnie w Oklahomie 76. Grupa Obsługi Napędów zajęła się naprawą silników, 565. Eskadra Obsługi Statków Powietrznych była odpowiedzialna za regenerację poszycia, a 10. Eskadra Prób Powietrznych przeprowadzała testy bezpieczeństwa.

Powyższe starania zakończyły się 10 marca br., po czym powrócił on do służby w 5. Skrzydle Bombowym, stacjonującym w Minot Air Force Base w Dakocie Północnej. „Wise Guy” dzięki wytężonej pracy techników Centrum Logistyki Lotniczej dołączył do uprzednio wyremontowanego B-52 „Ghost Rider”, który był pierwszym zregenerowanym bombowcem. Obecnie liczba czynnych B-52H określa się na 76 sztuki i zostaną one w służbie amerykańskiego lotnictwa strategicznego do 2050 roku, przy czym wcześniej będą stopniowo zastępowane przez produkowane obecnie bombowce B-21. Northrop Grumman planuje je wdrożyć w połowie 2022 roku.

Kacper Bakuła

Reklama
Reklama
image
Fot. Paul Shirk/USAF
image
Fot. Paul Shirk/USAF
image
Fot. Paul Shirk/USAF
image
Fot. Paul Shirk/USAF

Komentarze