Siły zbrojne
Gripeny trafią na Słowację?
Słowacka prasa podała, że władze podjęły decyzję o wprowadzeniu na uzbrojenie sił powietrznych myśliwców Gripen. Doniesieniom zaprzeczyła jednak rzecznik ministerstwa obrony Słowacji – pisze Svenska Dagbladet.
Jak podaje Svenska Dagbladet, rząd Słowacji zamierza pozyskać samoloty myśliwskie w celu zastąpienia maszyn MiG-29 w podobny sposób, jak ma to miejsce w Republice Czeskiej. Nie podjęto jednak jeszcze decyzji odnośnie wyboru nowego myśliwca, choć rozmowy są prowadzone między innymi z władzami Szwecji, właśnie w sprawie Gripenów. Przypomnijmy, że czeski rząd zdecydował o przedłużeniu leasingu 14 samolotów wielozadaniowych JAS-39C/D Gripen do 2027 roku.
Wcześniej informowano, że Słowacja może zdecydować się na wyleasingowanie sześciu Gripenów i ich użytkowanie w ścisłej współpracy z Republiką Czeską. Obecnie w słowackich siłach powietrznych eksploatowane są myśliwce MiG-29. Ich zastąpienie jest istotnym elementem planów modernizacji lotnictwa wojskowego Słowacji.
stepford
i nasi jeszcze nie zglosli checi odkupenia migów? pasowalyby do kolekcji z SU-22
JEREMI
Ciekawe czy będą to Gripeny NG czy starsze, używane ze szwedzkich magazynów. Słowacja jest małym biednym krajem. 6 sztuk rewolucji nie czyni. Nie mam zbyt dobrego zdania o Gripenie. Ale że Słowacja to kraj dość mały, to mały zasięg nie powinien być więc tu takim problemem jak u nas. Mając wsparcie Czechów jakoś tam będą sobie latać. Przy 6 sztukach czym by nie latali nie ma to większego znaczenia.
arek
Wersje będą takie same jak w Czechach. Jaki sens byłoby zakup nowej wersji gdy sąsiad będzie posiadać inną wersje. Dla Słowacji w zupełności wystarczy w tej chwili i na najbliższe lata wersja C/D. Na Mig 29 oraz Su 27/34 w zupełnosci wystarczy.
ars
Gripen NG według tego co ujawniają Szwedzi i w podawanych specyfikacjach będzie nieco lepszy/porównywalny z F-16 . Zasięg Gripena NG również będzie lepszy niż F-16. Radar, zasięg, węzły przenoszenia broni, silniki, to wszystko będzie zmienione. NG to ciekawa konstrukcja i nie należy jej utożsamiać z Gripenami A/B i C/D. To będzie już inna maszyna. Na polskie potrzeby w zupełności wystarczyłaby a i cena ma niebagatelne znaczenie a także to że Szwedzi są otwarci na przekazanie technologii. Istotnym jest także to że Gripen wystartuje i wyląduje z każdego polskiego lotniska a nie jak F-16 tylko z dwóch.
hamolet
Niby dlaczego F-16 nie może startować z innych lotnisk?
BieS
Jeden powiedział setka kopiuje bez zastanowienia.
Marcin1990
Zgadzam sie Gripen NG to bedzie ciekawa konstrukcja ale mam nadzieje ze szwedzi nie przechwala go tak jak to zrobili z Gripenem C/D . Tylko zwruc uwage na to ze F-16 wystartuje rowniez z kazdego lotniska . to ze my urzywamy jedynie dwoch nic nie znaczy . F-16 wystartuje bez problemu z lotnisk takich jak szawle na Litwie czy lotnisk w klimacie pustynnym w Izraelu pakistanie i Jordanii . To ze F-16 potrzebuje czystego pasa to klamstwo przeciwnikow F-16 . F-16 z powodzeniem startuje rowniez z DOL-i co udowodnily F-16 z USA i Korei