Reklama

Siły zbrojne

Gripeny trafią na Słowację?

Fot. Airwolfhound/flickr/CC-BY-SA 2.0.
Fot. Airwolfhound/flickr/CC-BY-SA 2.0.

Słowacka prasa podała, że władze podjęły decyzję o wprowadzeniu na uzbrojenie sił powietrznych myśliwców Gripen. Doniesieniom zaprzeczyła jednak rzecznik ministerstwa obrony Słowacji – pisze Svenska Dagbladet.

Jak podaje Svenska Dagbladet, rząd Słowacji zamierza pozyskać samoloty myśliwskie w celu zastąpienia maszyn MiG-29 w podobny sposób, jak ma to miejsce w Republice Czeskiej. Nie podjęto jednak jeszcze decyzji odnośnie wyboru nowego myśliwca, choć rozmowy są prowadzone między innymi z władzami Szwecji, właśnie w sprawie Gripenów. Przypomnijmy, że czeski rząd zdecydował o przedłużeniu leasingu 14 samolotów wielozadaniowych JAS-39C/D Gripen do 2027 roku.

Wcześniej informowano, że Słowacja może zdecydować się na wyleasingowanie sześciu Gripenów i ich użytkowanie w ścisłej współpracy z Republiką Czeską. Obecnie w słowackich siłach powietrznych eksploatowane są myśliwce MiG-29. Ich zastąpienie jest istotnym elementem planów modernizacji lotnictwa wojskowego Słowacji.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. stepford

    i nasi jeszcze nie zglosli checi odkupenia migów? pasowalyby do kolekcji z SU-22

  2. JEREMI

    Ciekawe czy będą to Gripeny NG czy starsze, używane ze szwedzkich magazynów. Słowacja jest małym biednym krajem. 6 sztuk rewolucji nie czyni. Nie mam zbyt dobrego zdania o Gripenie. Ale że Słowacja to kraj dość mały, to mały zasięg nie powinien być więc tu takim problemem jak u nas. Mając wsparcie Czechów jakoś tam będą sobie latać. Przy 6 sztukach czym by nie latali nie ma to większego znaczenia.

    1. arek

      Wersje będą takie same jak w Czechach. Jaki sens byłoby zakup nowej wersji gdy sąsiad będzie posiadać inną wersje. Dla Słowacji w zupełności wystarczy w tej chwili i na najbliższe lata wersja C/D. Na Mig 29 oraz Su 27/34 w zupełnosci wystarczy.

  3. ars

    Gripen NG według tego co ujawniają Szwedzi i w podawanych specyfikacjach będzie nieco lepszy/porównywalny z F-16 . Zasięg Gripena NG również będzie lepszy niż F-16. Radar, zasięg, węzły przenoszenia broni, silniki, to wszystko będzie zmienione. NG to ciekawa konstrukcja i nie należy jej utożsamiać z Gripenami A/B i C/D. To będzie już inna maszyna. Na polskie potrzeby w zupełności wystarczyłaby a i cena ma niebagatelne znaczenie a także to że Szwedzi są otwarci na przekazanie technologii. Istotnym jest także to że Gripen wystartuje i wyląduje z każdego polskiego lotniska a nie jak F-16 tylko z dwóch.

    1. hamolet

      Niby dlaczego F-16 nie może startować z innych lotnisk?

    2. BieS

      Jeden powiedział setka kopiuje bez zastanowienia.

    3. Marcin1990

      Zgadzam sie Gripen NG to bedzie ciekawa konstrukcja ale mam nadzieje ze szwedzi nie przechwala go tak jak to zrobili z Gripenem C/D . Tylko zwruc uwage na to ze F-16 wystartuje rowniez z kazdego lotniska . to ze my urzywamy jedynie dwoch nic nie znaczy . F-16 wystartuje bez problemu z lotnisk takich jak szawle na Litwie czy lotnisk w klimacie pustynnym w Izraelu pakistanie i Jordanii . To ze F-16 potrzebuje czystego pasa to klamstwo przeciwnikow F-16 . F-16 z powodzeniem startuje rowniez z DOL-i co udowodnily F-16 z USA i Korei