Reklama
  • Wiadomości

Brazylijski lotniskowiec ze szwedzkimi Gripenami

Siły morskie Brazylii bardzo poważnie analizują możliwość przeprowadzenia gruntownej modernizacji lotniskowca „Sao Paulo” (ex-francuski „Foch”), tak by z jego pokładu można było wykorzystywać szwedzkie samoloty Gripen.

Lotniskowiec „Sao Paulo”–fot. Brasilian Navy
Lotniskowiec „Sao Paulo”–fot. Brasilian Navy

Wszystko wskazuje na to, że brazylijskie plany budowy nowego lotniskowca (w ramach programu PRONAE) zostaną odsunięte w czasie ze względu na trudną sytuację finansową Brazylii. Jedynym rozwiązaniem pozostaje więc modernizacja wykorzystywanego od 2001 r. okrętu „Sao Paulo”.

Jest to jednak lotniskowiec pozostający w linii od 1963 r. wcześniej służąc jako „Foch” we francuskiej marynarce wojennej. Ponadto jest on obecnie wyposażony w samoloty pokładowe A-4 M Skyhawk które są od niego tylko o 15 lat młodsze.

Trzeba więc wymienić również lotnictwo pokładowe i wiadomo, że wtedy na okręt na pewno nie wystarczy pieniędzy. Rozpatrując modernizację lotniskowca myśli się więc o dwóch rozwiązaniach: albo o pozostawieniu obu, obecnie wykorzystywanych katapult parowych (o długości 50 m), albo o ich usunięciu i zamontowaniu skoczni (ski-jump).

Na szczęście dla Brazylijczyków szwedzka firma Saab zapowiedziała, że może ona opracować samoloty Gripen zarówno w wersji CATOBAR-do startu z katapultą i lądowania z linami hamującymi (Catapult Assisted Take Off Barrier Arrested Recovery), jak i STOBAR–krótkiego startu i lądowania z linami hamującymi (Short Take Off Barrier Arrested Recovery).

Zobacz również

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama