Turecki system przeciwlotniczy na znanym nośniku

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Na stoisku firmy Excalibur International podczas targów IDET 2025 pokazany został model tureckiej produkcji systemu przeciwlotniczego Korkut. Został on osadzony na podwoziu czeskiego samochodu ciężarowego Tatra Force 6x6.
Odbywające się w Brnie targi IDET 2025 owocowały w różnego typy rozwiązania mogące eliminować środki napadu powietrznego. Mowa tutaj zarówno o zestawach stricte do tego przeznaczonych, jak i rozwiązaniach uniwersalnych (jednak dostosowanych do eliminacji np. dronów). Wśród przykładów można tutaj podać pojazd Wolf AD, słowacką wieżę bezzałogową Turra 30 V10, czy kołowy transporter opancerzony Pandur II z najnowszą odmianą izraelskiej wieży UT30 Mk3.
Ciekawostką w tej kategorii był model pokazany na stoisku Excalibur International tureckiego artyleryjskiego systemu przeciwlotniczego Korkut posadowionego na czeskim samochodzie ciężarowym Tatra Force 6x6. Z racji na wybrany tutaj nośnik pojazd miałby bardzo dobre właściwości terenowe oraz miał większe możliwości przemieszczania się względem np. rozwiązań na bazie ciężarówek 8x8 (jak np. francuski RAPIDFire osadzony na podwoziu Tatry T-815-7/Force). Jednostkę napędową może stanowić silnik od takich firm jak Deutz, Cummins, Caterpillar czy ten rodzimy w postaci Tatry T3C-928-90 o mocy 400-406 KM.
🇨🇿#IDET: A model of the Turkish Korkut self-propelled anti-air system on the Excalibur International stand.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) May 30, 2025
The Korkut is based on the Tatra Force 6x6 chassis of the 3rd generation with a new armoured cab and is equipped with a 35mm double barrel gun system that provides… pic.twitter.com/tzuZA1YfEI
Posadowiony na Tatrze moduł bojowy to wspomniany turecki system przeciwlotniczy Korkut, cechujący się zdwojoną armatą Oerlikon KDC-02 kal. 35 mm o szybkostrzelności 1100 strzałów/min. Można za ich pomocą eliminować cele powietrzne (ale także nawodne oraz lądowe) na dystansie do 4000 metrów. Zasięg rażenia może zostać zwiększony poprzez montaż na module wyrzutni pocisków przeciwlotniczych Igła-S lub FIM-92 Stinger (odpowiednio do 6000 lub około 5000 metrów). Zasięg wykrywania celów przez pojazd dowodzenia i łączności wynosić ma 70 km.
Czytaj też
Co w tym wszystkim ciekawe to fakt, że turecki koncern Aselsan posiada w swojej ofercie rakietowo-artyleryjski system Gürz/Gürz 150. Nośnikiem tam jest samochód ciężarowy Seyit, który to powstał we współpracy z czeską Tatra Group. Większość komponentów tam stanowią te zaczerpnięte z opisywanej tutaj Tatry Force. Tym samym współpraca czeskiego i tureckiego przemysłu w domenie OPL nie jest niczym nowym. Czy prezentowany model Korkuta na czeskim nośniku przerodzi się coś więcej? Czas pokaże.
Warto wspomnieć, że na bazie zebranych doświadczeń koncern Aselsan opracował jednolufową odmianę Korkuta w postaci Korkuta 110/35S. Jest to rozwiązanie bardziej kompaktowe, pozwalające na integrację go z mniejszymi nośnikami.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
radziomb
Troche Drogie (przy masowym kupnie) i juz przestarzałe. Co jeśłi dron poleci 3.. 4 tys m nad ziemią ? Obecnie wchodzą do uzycia ANTYDRONY.
czerw
Jestem ciekaw porównania tych Tatr z nowym projektem Jelcza