Przeciwlotniczy Wilk ze Słowacji

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Podczas czeskich targów IDET 2025 słowacka firma DefTech zaprezentowała taktyczny pojazd opancerzony Wolf 4x4 w odmianie przeciwlotniczej Wolf AD.
Miniona edycja targów IDET 2025 odbywających się w Brnie owocowała w zestawy przeciwlotnicze tudzież antydronowe bazujące na uzbrojeniu lufowym. Wśród nich był zestaw Wolf AD powstały poprzez połączenie pojazdu taktycznego Wolf od firmy DefTech oraz dostosowanego systemu wieżowego Mangart 25 od słoweńskiego przedsiębiorstwa Valhalla Turrets. Został on ulokowany pomiędzy armatohaubicą EVA M2 a moździerzem samobieżnym AM120 (który także zostanie opisany).

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Do eliminacji środków napadu powietrznego służy armata napędowa Oerlikon KBA kal. 25 mm umieszczona w bezzałogowym systemie wieżowy Mangart 25. Można za jej pomocą eliminować cele na dystansie do 3000 metrów. Sprzężony z nią został uniwersalny karabin maszynowy FN MAG kal. 7,62 mm. Uzupełnieniem środków bojowych systemu mogą być przeciwpancerne pociski kierowane (zdwojone w wyrzutni), niekierowane/kierowane rakiety kal. 70 mm, amunicja krążąca czy karabin maszynowy).
Za wykrywanie celów odpowiada radar AESA (działający w paśmie S), który został umieszczony na stropie pojazdu, nie stanowiąc jednak elementu samej wieży. Może on śledzić do 150 potencjalnych celów jednocześnie na dystansie do 20 km (myśliwce), 12 km (śmigłowiec w zawisie), 10 km (pociski manewrujące i duże bezzałogowce), 8 km (amunicja krążąca) lub 5 km (drony klasy micro). Co ciekawe, możliwości radaru mają pozwalać na pomoc w koordynacji ognia kontrbateryjnego, obliczając z jakiego kierunku został wystrzelony pocisk artyleryjski, moździerzowy lub rakietowy.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Jego uzupełnieniem w znajdowaniu obiektów mogących być zagrożeniem są dzienno-nocne przyrządy obserwacyjno-celownicze będące w dyspozycji dowódcy i operatora uzbrojenia. Za celowanie odpowiada system EOS Lotus Lite, który wspomagany jest laserowym dalmierzem o zasięgu do 3,85 km. Z racji na swoje uzbrojenie główne pojazd może eliminować także cele naziemne, w tym lekko opancerzone. Ochrona balistyczna wieży zgodna jest z poziomem 1 normy STANAG 4569 (ale może być podniesiona do 2).
Czytaj też
Przechodząc do podwozia systemu, jest nim pojazd opancerzony Wolf w układzie 4x4 napędzany silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem Cummins o pojemności 6,7 litra, który sprzężono z 6-biegową skrzynią Allisona. Masa własna została określona na 9900 kg (może zostać zwiększona do 13,7 tony), zaś limit ładowności to 4200 kg. Ochrona balistyczna i przeciwminowa pojazdu jest skalowalna i może być podniesiona do poziomu 4 (według normy STANAG 4569A) w przypadku tej pierwszej. Zasięg pojazdu określono na 1000 km.

Autor. Antoni Walkowski / Defence24
Seb66
Takie pytanie: Tarnow produkuje ZU23 oraz swoje ZSMU. Dlaczego nie zrobi zsmu z pojedynczym działkiem 23mm osłoniętym jakimś lekkim pancerzem tworząc LEKKĄ bezzałogową wieżyczkę plot? Mając doświadczenie ze swoim "potworem z Tarnowa" czyli całkiem udanym napędowym wlkm 12,7mm wystarczy przewymiarować nieco "potwora" i zrobić kolejny segment obrony plot/antydron!! Wszystkie "klocki" do takiej lekkiej wieży Tarnów już ma!!