W singapurskiej stoczni Singapore Technologies Marine (ST Marine) odbyła się podwójna uroczystość, w czasie której marynarce wojennej Omanu został przekazany pierwszy patrolowiec typu Al-Ofouq - Al-Seeb (Z 20) oraz nadano nazwę Al-Shinas (Z 21) drugiej jednostce tej serii.
Kontrakt na budowę i wsparcie eksploatacyjne czterech pełnomorskich patrolowców (OPV) o wartości 880 mln dolarów singapurskich (460 mln USD), został podpisany w kwietniu 2012 r. Projekt tych okrętów został oparty na singapurskich jednostkach typu Fearless i stanowi modyfikację największego znajdującego się w ofercie stoczni patrolowca Fearless-75.
Jednostki te mają 1100 t wyporności i wymiary 75 x 10,8 x 3,3 m. Napędzane są przez dwa silniki wysokoprężne MTU pozwalające na osiągniecie prędkości 25 w. i zasięgu 3000 Mm. Uzbrojenie składa się z dziobowej armaty kal. 76 mm Oto Melara oraz dwóch armat kal. 30 mm Marlin-WS tej samej firmy. Okręty te wyposażone są ponadto w lądowisko dla śmigłowca. Wyposażenie elektroniczne dostarczył koncern Thales i składa się ono z bojowego systemu dowodzenia TACTICOS, radaru dozoru ogólnego Variant 2D, optoelektronicznego systemu kierowania ogniem STIR 1.2 EO Mk 2 oraz systemu walki elektronicznej Vigile. Załoga jednostek liczy 66 ludzi.
Ostatni patrolowiec typu Al-Ofouq ma zostać dostarczony w trzecim kwartale 2016 r. Realizacja tego kontraktu stanowi kolejny dowód na to, że azjatyckie stocznie stały się poważnym konkurentem dla stoczni europejskich w budowie większości klas okrętów.
(AN)
Nożem Cię Ochrzczę
Uwzględniając ceny sprzed paru lat to wychodzi, że Oman za 4 patrolowce zapłaci tylko nieco więcej niż Polska ża 1 Gawrona....hehe, mogą się oś naszych "miszczów" uczyć jak lody kręcić.