Reklama
  • Wiadomości

Pierwszy CAESAR dla Czech na badaniach we Francji

Pierwsza przeznaczona dla Czech armatohaubica CAESAR przechodzi na terenie Francji badania przed wysłaniem jej na testy państwowe. Łącznie Praga pozyska 62 tego typu pojazdy, z których część e powstanie lokalnie.

Czeska armatohaubica CAESAR 8x8 podczas testów we Francji.
Czeska armatohaubica CAESAR 8x8 podczas testów we Francji.
Autor. Armáda ČR/X

Pod koniec listopada zeszłego roku pojawiły się zdjęcia pierwszych dwóch armatohaubic CAESAR 8x8 przeznaczonych dla czeskiej armii, które wiosną miały zostać poddane testom zakładowym oraz próbom państwowym już w Czechach. W pierwszej połowie marca opublikowane zostały pierwsze zdjęcia z procesu badań pojazdów we Francji pod okiem czeskiej delegacji. Widzimy, że Cezar sprawdzany jest pod kątem m.in. pokonywania nierówności terenu oraz w kanale wodnym. Po pozytywnym zakończeniu testów rozpocznie się proces szkolenia załóg, a później (do końca marca) badań już u naszego południowego sąsiada (które mają być pokazane przynajmniej częściowo na żywo).

Czechy we wrześniu 2021 roku podpisały umowę z francuskim koncernem Nexter Group (obecnie KNDS France) o wartości 333 milionów euro na zakup 52 kołowych armatohaubic CAESAR w odmianie 8x8. Podwozie dla nich stanowić ma czeskiej produkcji samochód ciężarowy Tatra T-815-7 z opancerzoną kabiną. Czesi uzgodnili, że ponad 40% kosztów związanych z produkcją będzie ulokowanych w rodzimym przemyśle w efekcie czego tylko 2-4 Cezary będą skompletowane we Francji. Co ciekawe, od czasu ogłoszenia chęci wyrażenia zakupu CAESAR-ów do podpisania umowy jej koszt miał wzrosnąć o 40%, co wywołało swego czasu spore zamieszanie.

Reklama

W grudniu 2022 roku ogłoszono dokupienie jeszcze 10 Cezarów przez Pragę, zwiększając ich ogólną liczbę do 62 dział , które z nawiązką zastąpią dotychczas używane kołowe haubice DANA wz. 1977 w liczbie 48 egzemplarzy (i zapewne pięciu w rezerwie). Wartość aneksu to około 73 mln euro w efekcie czego cały zakup to koszt rzędu ponad 400 milionów euro. Całość dostaw ma być wykonana do końca 2026 roku, co pozwoli na znaczące podniesienie zdolności czeskich artylerzystów pod kątem zasięgu rażenia i celności prowadzonego ognia. Pierwsze Cezary powinny trafić do Czech w tym roku.

Zobacz też

Warto wspomnieć, że w procesie modernizacji czeskiej artylerii udział bierze także polski przemysł. Mowa tutaj o Grupie WB, która już dostarcza dla niej system łączności wewnętrznej Fonet, który trafi m.in. na armatohaubice CAESAR czy wozy dowodzenia i łączności bazujące na kołowym transporterze opancerzonym TITUS. Element ten może jest nie jest, tak rozpoznawalny jak same pojazdy, ale stanowi bardzo ważną część całego systemu naczyń połączonych, jakim będą czeskie jednostki artylerii lufowej.

Wóz dowodzenia i łączności TITUS 6x6 należący do Sił Zbrojnych Czech.
Wóz dowodzenia i łączności TITUS 6x6 należący do Sił Zbrojnych Czech.
Autor. Tatra Defence Vehicles

Caesar 8x8 to wydłużony wariant francuskiego systemu artyleryjskiego kal. 155 mm, który osadzono na podwoziu czeskiego samochodu ciężarowego Tatra T-815-7 z układem napędowym 8x8. Donośność systemu pozostaje taka sama, jak w przypadku wersji osadzonej na francuskim podwoziu 6x6 i wynosi do 40-42 km przy zastosowaniu amunicji odłamkowo-burzącej z gazogeneratorem dennym (HE ER FB-BB). Obecnie trwają prace nad wydłużeniem zasięgu poprzez zastosowanie kierowanych, podkalibrowych pocisków Vulcano GLR produkcji Leonardo, których donośność może wynieść nawet 70 km. W odróżnieniu od wersji 6x6, cięższy wariant 8x8 ma częściowo zautomatyzowany system ładowania amunicji. Załogę stanowi 4-5 żołnierzy, a szybkostrzelność wynosi sześć strzałów na minutę.

Reklama

Przygotowanie systemu do zadania ogniowego lub opuszczenia stanowiska strzeleckiego zajmuje 60 sekund. Zapas amunicji wynosi 30-36 kompletów pocisków oraz ładunków miotających. To dwa razy tyle, ile mieści się w magazynach wariantu na podwoziu 6x6, którego pojemność wynosi 18 pocisków. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 410 KM, pozwalający na rozpędzenie tego wariantu Caesara do ok. 90 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym 600 km. Masa pojazdu wynosi 30-32 tony. Wariant ten obecnie jest używany wyłącznie przez Ukrainę (dawniej Danię) i w przyszłości trafi do Czech.

Czeska armatohaubica CAESAR 8x8 podczas testów we Francji.
Czeska armatohaubica CAESAR 8x8 podczas testów we Francji.
Autor. Armáda ČR/X
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama