- Wiadomości
PAS2023: Rumuński przemysł lotniczy
W czasie tegorocznego paryskiego airshow pojawiło się tradycyjnie tysiące firm z Europy i ze świata, a wiele z nich grupowało się wokół pawilonów, bądź przynajmniej stanowisk narodowych poszczególnych państw. Z naszego regionu obok Czech, zwracał uwagę pawilon innych naszych regionalnych partnerów – Rumunów.

Autor. Maciej Szopa/Defence24
Stoisko rumuńskie zostało wystawione przez Stowarzyszenie Rumuńskich Firm Lotniczych OPIAR. Uwagę zwracał na pierwszy rzut oka przede wszystkim duży model rumuńskiego samolotu szkolno-bojowego IAR 99, których wyprodukowano łącznie do 2008 roku 28 egzemplarzy, a 20 nadal jest w służbie. Na tym dzieje tej maszyny prawdopodobnie się jednak nie kończą. Jeszcze w 2015 roku konsorcjum z złożone z rumuńskich firm Avione Craiova, INCAS i CCIZ ogłosiło, że powstanie udoskonalona wersja, wyposażona w radar, nową elektronikę pokładową i nowy silnik. Maszyna ma w ten sposób otrzymać nowe życie, szczególnie, ze całe przedsięwzięcie wiąże się ze współpracą z krajami zachodnimi, a nowy m silnikiem będzie Rolls Royce Viper. Wszystkie te zmiany wymagały rewolucyjnego przeprojektowania konstrukcji. I z tego waśnie powodu model nowej wersji IAR 99 był przedstawiany na stoisku rumuńskim, ale przyznawać się mogło do niego wiele obecnych na miejscu rumuńskich podmiotów gospodarczych.
Zobacz też
Wśród nich znalazły się: wiodąca rumuńska firma przemysłu lotniczego Aerostar zajmująca się m.in. modernizacjami samolotów w tym bojowych (w dorobku udział, modernizacji m.in. MiGa-21 do standardu LanceR) a także integracjami nowego wyposażenia na samolotach; firma Aero Care Romania zajmująca się obsługami i serwisami samolotów; firma Aerofina skupiająca się na programach badawczych, projektowaniu, certyfikacjach i produkcji różnego rodzaju wyposażenia do takich statków powietrznych jak wspomniany IAR 99, ale także śmigłowce IAR 316, IAR 330 Puma/Puma SOCAT.

Z kolei remontami silników lotniczych i produkcją ich komponentów zajmuje się prezentująca się na stoisku firma Turbomacanica; bukaresztańska firma GM&T International 2000 SRL zaś przygotowywaniem farb i malowaniem samolotów; firma Alro produkuje aluminium do produkcji statków powietrznych dla wielu światowych producentów; firma Straero specjalizuje się w usługach związanych z projektowaniem konstrukcji lotniczych, analizowaniem i testami struktur lotniczych, systemów kontroli lotu, projektowaniem i testowaniem instalacji lotniczych, testowaniem dużych struktur mechanicznych, projektowaniem materiałów kompozytowych a także oprogramowaniem; a firma Aero Part Expert projektowaniem 3D i programowaniem cyfrowych maszyn do produkcji części lotniczych.
Zobacz też
Na Paryskim Salonie Lotniczym 2023 polski przemysł lotniczy jest niewidoczny, nie licząc pewnych akcentów na stoiskach firm zagranicznych posiadających polskie fabryki lotnicze.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]