Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

PAS23: Embraer pokazuje portugalskiego C-390

Portugalski KC-390
Portugalski KC-390
Autor. Robert Czulda

Podczas Paris Air Show brazylijski koncern Embraer prezentował niedawno certyfikowany samolot transportowy/cysternę KC-390, który oferowany jest kolejnym potencjalnym kupcom – także w Europie.

Reklama

Pomimo swojej względnie silnej pozycji w ostatnich latach Embraer wpłynął na burzliwe wody, co było efektem dwóch kryzysów. Pierwszy to pandemia koronawirusa, która ograniczyła zamówienia i zerwała sieci powiązań, w tym łańcuchy dostaw. Drugi szok to anulowanie umowy z Boeingiem. Obie firmy planowały współpracę w formie joint venture, która miała skoncentrować się na projektowaniu, produkcji i sprzedaży samolotów pasażerskich. Projekt został zainicjowany w 2019 roku, kiedy to Boeing zadeklarował gotowość zakupienia 80% udziałów w odpowiedzialnej za lotnictwo cywilne dywizji Embraera. Firma miała otrzymać 4,2 miliarda dolarów. Embraer zakładał wzrost przychodów z 4,5 miliarda dolarów w 2022 roku do 8 miliardów dolarów w 2027 roku. Gdy jednak wybuchła pandemia, w kwietniu 2020 roku Boeing wycofał się z umowy.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Podczas Paris Air Show najważniejszym elementem promocji Embraera jest samolot C-390 Millennium. Zaprezentowano dwa egzemplarze, w tym jeden w barwach Portugalii. Prace nad nim nie zostały w pełni ukończone – portugalski KC-390/C-390 przechodzi obecnie montaż pokładowych systemów w standardzie NATO.

Brazylijski C-390
Brazylijski C-390
Autor. Robert Czulda

Portugalia to istotny partner Embraera. Brazylijska firma posiada prawo własności portugalskiej firmy Ogma, która od 1918 roku produkuje różnego rodzaju części na potrzeby rynku lotniczego. Zapewnia również usługi serwisowe lotnictwu tak cywilnemu jak i wojskowemu, także jako certyfikowany przedstawiciel firm produkujących silniki (Rolls-Royce i Pratt & Whitney). Embraer pozbył się jednak swojej fabryki w portugalskiej miejscowości Evora, którą w 2022 roku sprzedano Aerrnova Aerospace.

C-390 to dwusilnikowy samolot transportowy z funkcją tankowania w locie (KC-390). Stanowi on najbardziej zaawansowany projekt lotniczy, który kiedykolwiek powstał w tej części świata. Łącznie prototyp wylatał 3,5 tysiąca godzin. Testy laboratoryjne zajęły kolejnych 85 tysięcy godzin.

Projekt został zainicjowany w 2009 roku, kiedy to pierwsze zamówienie złożyła Brazylia. Z czasem spadło ono z 28 do 19 maszyn. Obecnie Brazylia wykorzystuje pięć samolotów, które wykonały 8 tysięcy godzin lotu. Kilka dni przed paryskimi pokazami Embraer dostarczył Brazylii szóstą maszyną i jednocześnie pierwszą w końcowej konfiguracji.

Prócz tego Węgry zdecydowały się na dwa samoloty, podczas gdy Portugalia zamówiła ich pięć. Pierwszy węgierski samolot otrzymał już zasilanie. Maszyna ma zostać dostarczona na początku 2024 roku.

Brazylijski KC-390
Brazylijski KC-390
Autor. Robert Czulda

Kolejnym nabywcą ma być Holandia, która chce pięć samolotów. Trwają obecnie rozmowy na temat montażu wspomnianych systemów NATO. W Holandii mają one zastąpić wysłużone samoloty C-130H. Mowa także o rozmowach z rządami Austrii, Szwecji i Rumunii.  Embraer nawiązał współpracę z L3Harris Technologies, by oferować samolot U.S. Air Force jako przyszłą latającą cysternę. Embraer liczy również na Indie, które niedawno wyraziły zainteresowanie pozyskaniem 40-80 samolotów klasy KC-390.

Czytaj też

Czytaj też

Maszyna uzyskała brazylijski certyfikat pełnej gotowości operacyjnej w marcu 2023 roku. Embraer potwierdził, że wszystkie dotychczas dostarczone Brazylii maszyny zostaną zmodernizowane do wersji końcowej.

Embraer 195-E2
Embraer 195-E2
Autor. Robert Czulda

W Embraer Academy w Sao Jose dos Campos w Brazylii rozpoczęto już szkolenie na pierwszym symulatorze KC-390. Wybudowany przez Rheinmetall symulator będzie przygotowywał załogi nie tylko Brazylii, ale również Portugalii i Węgier.

Jednocześnie Embraer zapowiedział początek prac analitycznych, związanych z modernizacją (MLU) brazylijskich samolotów A-29 Super Tucano. Są one używane w tym państwie do szkolenia, rozpoznania i monitorowania przestrzeni powietrznej. Brazylia ma obecnie 60 takich maszyn w pięciu dywizjonach. Łącznie Embraer dostarczył ponad 260 tych samolotów kilkunastu siłom powietrznym na świecie.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Flaczki

    Nam by sie takie przydaly

    1. Furlong

      To jest raczej maszyna która nie będzie operować w takich warunkach jak Herkules. Raczej będzie robić za tani transport strategiczny, taki mniejszy brat globemastera.