Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

DEFEXPO 2022: Propozycja czołgu lekkiego dla Indii

W propozycji czołgu lekkiego od DRDO system wieżowy to zmodernizowany wariant dobrze znanego Cockerilla 105, tutaj umieszczonego na podwoziu CV90.
W propozycji czołgu lekkiego od DRDO system wieżowy to zmodernizowany wariant dobrze znanego Cockerilla 105, tutaj umieszczonego na podwoziu CV90.
Autor. John Cockeril

Podczas targów DEFEXPO 2022 indyjska Organizacja Rozwoju Badań Obronnych (DRDO) zaprezentowała model czołgu lekkiego Zorawar, który może się stać docelowym rozwiązaniem dla indyjskiej armii w kwestii pozyskania tego typu konstrukcji.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Indyjskie Siły Zbrojne od kilku lat poszukują czołgu lekkiego, który pozwoli im na operowanie w rejonach wysokogórskich, gdzie typowy czołg podstawowy odznacza się mniejszą manewrowością. Początkowo wiele wskazywało na pozyskanie w tym celu rosyjskich 2S25 Sprut-SDM1, jednak końcowo zrezygnowano z tego pojazdu na rzecz samodzielnego opracowania przez przemysł zbrojeniowy czołgu lekkiego. Powstało w tym celu wiele jego koncepcji, począwszy od wzięcia jako bazy produkowanej lokalnie samobieżnej armatohaubicy K9 Vajra-T, integracji opracowanego lokalnie podwozia z izraelskim systemem wieżowym Sabrah kończąc na omawianej propozycji DRDO.

Czytaj też

Nie pojawiło się za wiele informacji na temat osiągów omawianego pojazdu, jego prototyp ma zostać przedstawiony pod koniec roku 2023. Pojazd ma posiadać silnik o mocy 1000 KM, który przy masie max. 25 ton ma zapewnić stosunek mocy do masy nie mniejszy niż 25 KM/t. Ograniczenie wagi i rozmiarów ma wynikać ze względu na specyfikę terenu, w jakim ma operować czołg oraz możliwość jego transportu drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych jak Ił-76MD. Załoga ma składać się z 2-3 żołnierzy, co zapewne będzie osiągnięte dzięki zastosowaniu wieży bezzałogowej, w tym przypadku proponowany jest zmodyfikowany system Cockerill 3105. Poza uzbrojeniem głównym w postaci armaty kal. 105 mm, na wyposażenie tej wieży wejdzie wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych (Spike/Akreon) oraz zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w wielkokalibrowy karabin maszynowy. Ma on odpowiadać za eliminację wrogich środków napadu powietrznego, w domyśle dronów lub amunicji krążącej.

Reklama

Czytaj też

Dodatkowo pojazd ma posiadać system ochrony aktywnej oraz ma współpracować z bezzałogowymi systemami latającymi, co znacząco zwiększy świadomość sytuacyjną załogi. Jeżeli dojdzie do jego produkcji, będzie to kolejny przykład opracowania i wdrożenia do Sił Zbrojnych Indii systemu uzbrojenia opracowanego siłami własnego przemysłu i zaplecza badawczego (przy wsparciu zagranicznych partnerów).

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Denar

    Podwozie armatohaubicy K9 )zastosowane w "Krabie" ma jak widać ogromny potencja. Nie tylko jak baza do opracowania ciężkiego BWP (AS21 Redback), ale i czołgów lekkich. W Europie dotychczas nie opracowywano takich dojrzałych pojazdów bojowych, w przeciwieństwie do USA. Może to być ciekawy rynek dla HSW.

    1. luka

      AS21 nie powstał z K9 - podwozie K9 się do tego zupełnie nie nadaje - ma za słaby pancerz (max 19-20 mm stali, bez żadnych kompozytów itp.)

  2. Filemon19

    Podsumowując wieża Cockers 105mm to wydatek 3mln EUR Indie zainteresowane się kopią