- Wiadomości
Pierwsze FA-50 już w Polsce
Należący do Korean Air transportowy „jumbojet” Boeing 747-400F, wylądował na warszawskim Okęciu 9 lipca. Maszyna przenosiła pierwsze dwa egzemplarze lekkich samolotów bojowych FA-50, przejściowej wersji GF (Gap Filler).

Autor. DGRSZ
Samolot wystartował z Republiki Korei 8 lipca i ruszył na wschód. Lot objął międzylądowanie w Vancouver w Kanadzie. Zdemontowane maszyny prawdopodobnie zostaną następnie przewiezione do swojego docelowego miejsca służby - 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim i dopiero tam zostaną zmontowane
Zaladunek FA-50 przed lotem do Polski!
— Dowództwo Generalne (@DGeneralneRSZ) July 8, 2023
✔️ #FA50 - to lekki samolot szkolno-bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. pic.twitter.com/L0w8lFUzJp
To kolejny z całego szeregu „kamieni milowych" programu zakupu tych samolotów, jakie miały miejsce w ostatnich tygodniach. W czerwcu odbył się bowiem oficjalny rollout polskiego FA-50, a pod koniec czerwca – oficjalne zakończenie szkolenia polskich pilotów w Korei.
Zobacz też
Kolejne kamienie milowe już wkrótce. Pod koniec sierpnia samoloty mają zostać bowiem zaprezentowane na radomskim air show pod koniec sierpnia. FA-50 ma dać m.in. pokaz w powietrzu, a za jego sterami ma zasiąść polski pilot.
Polska zamówiła w ubiegłym roku 48 samolotów FA-50. Pierwszych 12 określane jako GF (Gap Filler) to maszyny standardu Block 10 bardzo skromnych zdolnościach jak na samolot bojowych, jednak umożliwiające prowadzenie m.in. zadań typu air policing. Wszystkie te maszyny mają znaleźć się w Polsce już do końca tego roku i zastąpić w Mińsku Mazowieckim wycofane stamtąd myśliwce MiG-29. Kolejne 36 FA-50 będą już maszynami w standardzie PL, zintegrowanym z szerokim zakresem uzbrojenia precyzyjnego i wyposażonym m.in. w radiolokator AESA. Po 2028 roku pierwsze 12 samolotów także ma zostać podniesionych do standardu PL.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]