Pierwszy AH-1Z Viper gotów na dostawę do Bahrajnu

23 października 2021, 11:05
Bahrain AH-1Z Photo 2
Fot. Bell
Reklama

Bell Bell dostarczył Naval Air Systems Command pierwszy z 12 śmigłowców przeznaczonych dla Bahrajnu na mocy kontraktu FMS zawartego w 2019 roku. Maszyna zostanie przygotowana do wysyłki przez Defense Contract Management Agency (DCMA) i dostarczona na początku 2022 roku klientowi.

To niezwykłe osiągnięcie programu H-1, które przybliża Królewskie Siły Powietrzne Bahrajnu o krok do wykorzystania zaawansowanych możliwości AH-1Z. […] Posiadanie sprawdzonej, najnowocześniejszej platformy przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa Bahrajnu, jednocześnie poprawiając interoperacyjność z siłami zbrojnymi USA.

Mike Deslatte, wiceprezes i dyrektor programu Bell H-1

Budowa tej maszyny została uroczyście zakończona przez zakłady Bell Textron Inc. w Amarillo w Teksasie 30 września bieżącego roku. Koleje śmigłowce AH-1Z Vieper dla tego i innych odbiorców są obecnie w różnych fazach budowy. Co prawda jako pierwszy zamówił w 2015 roku Pakistan, a kolejnych 9 maszyn AH-1Z zamówił w 2016 roku, ale ich dostawa została wstrzymana z przyczyn politycznych. Bahrajn stał się więc pierwszy zagranicznym odbiorcą tych maszyn, zamawiając w lutym 2019 roku 12 śmigłowców AH-1Z. W 2019 roku roku Republika Czeska zdecydowała się na zakup 4 śmigłowców uderzeniowych AH-1Z Viper oraz 8 maszyn wielozadaniowych UH-1Y Venom. Maszyny uderzeniowe AH-1Z są oferowane między innymi siłom zbrojnym Rumunii oraz Polsce w programie śmigłowca uderzeniowego Kruk. 

AH-1Z Viper jest obecnie na wyposażeniu US Marines. Maszyna posiada modułową awionikę, system termowizyjny III generacji firmy Lockheed Martin, hełmy TopOwl z wizyjnym wyświetlaczem nahełmowym (HMSD) firmy Thales, cyfrowy kokpit z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami i układ HOCAS umożliwiający obsługę funkcji bez odrywania rąk od sterów.

Obaj piloci mogą zamiennie pełnić wszystkie funkcje, łącznie z obsługą umieszczonego pod dziobem maszyny trzylufowego działka kalibru 20 mm i uzbrojenia powieszanego na 6 węzłach zewnętrznych, które obejmuje pociski kierowane AGM-114R Hellfire, APKWS i przeciwlotnicze AIM-9 Sidewinder. Wiropłaty charakteryzuje się nowoczesną konkstrukcją, wysokimi osiągami i dostosowaniem do obsługi przy małym wsparciu i w warunkach polowych. 

Reklama
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 36
Reklama
carter
poniedziałek, 25 października 2021, 11:07

W czasie wojny Iracko Irańskiej vipery ajatollahów otwierały ruskie tanki jak puszki z żarciem dl kotów.

Gnom
piątek, 29 października 2021, 21:46

Jest jeden problem, wtedy były Cobry, Viper to AH-1Z lub jedna z nazw F-16, a tych w Iranie nie ma.

Uuuu
czwartek, 28 października 2021, 02:56

I były częstymi ofiarami hindów

Davien
poniedziałek, 1 listopada 2021, 11:54

A w jakim alternatywnym swiecie?:)

carter
poniedziałek, 25 października 2021, 11:02

ile on kosztuje?

Janek
niedziela, 24 października 2021, 15:06

Piekna maszyna , lepsza od rosyjskich "nowoczesnych".

Viktor
niedziela, 24 października 2021, 11:15

Czeski Bell lepszy od Mielca i tańszy a przecież bojowy

Davien
poniedziałek, 25 października 2021, 09:13

Przecież to zupełnei rózne maszyny, ale jak tak porównujesz to wsadż do AH-1Z druzyne piechoty w pełnym wyposazeniu i przewiez ja na wyznaczony teren, powodzenia:)) W druga strone sa zestawy dla BH zmieniajace go w maszyne wsparcia z Hellfire'ami i Hydrami ale nie ma zestawu transportowego dla AH-1.

janusz
niedziela, 24 października 2021, 10:49

Podwozie 1 klasa. Potężny wirnik. I wspaniałe opancerzenie. Nic tylko sprawdzać na środkowo- europejskim teatrze działań czy to wyrób jednorazowy, czy wielokrotnego użytku?

say69mat
niedziela, 24 października 2021, 23:07

Zasadniczo tego typu śmigłowce projektuje się, aby ich wartość bojowa - egzekwowała v/s jako element polityki odstraszania - generowała pokój.

Pilot Wojskowy
niedziela, 24 października 2021, 06:32

Polska powinna kupić 48 Viperów

BUBA
niedziela, 24 października 2021, 19:23

Skad ta liczba 48 dlaczego nie 45 albo 55

poniedziałek, 25 października 2021, 11:39

bo eskadra to 12.

Davien
poniedziałek, 25 października 2021, 09:13

Bo eskadra u nas to 16 maszyn panie BUBA, powinienes to przecież wiedzieć.

Gnom
piątek, 29 października 2021, 08:52

Poważnie, w 1 Bazie dla VIP też, na MiG-29 też, w Darłowie na Mi-14 (a potem na AW-101) też, eskadry LMW też? No to jak z ta standardową 16?

Davien
poniedziałek, 1 listopada 2021, 11:56

Nowy format to masz 16 maszyn jak np F-16 wiec Gnomie daruj sobie ten płacz:) F-35 tez kupujemy w dwóch eskadrach po 16 maszyn kazda:)

Gnom
wtorek, 2 listopada 2021, 10:29

Zwracam tylko twą uwagę, o genitalny, że nie zawsze eskadra ma etatowo 16 maszyn (a nowy format jak piszesz dotyczy głównie eskadr wielozadaniowych). Zatem nie powinieneś zarzucać innym braku wiedzy o etacie eskadry. Tak jest w każdym kraju, że stan etatowy zależy przede wszystkim od przeznaczenia eskadry i wielkości eksploatowanych w niej statków powietrznych. Poszukaj, sprawdź, zrozum (z tym u ciebie najtrudniej).

Pucin :0
niedziela, 24 października 2021, 09:27

Zagadka jest dlaczego nie produkujemy choć to możemy robić, małych śmigłowców uderzeniowych na bazie SW-4 Puszczk, takich jak eksperymentalny PZL SW-4 Solo RUAS/OPH (prezentacja MSPO 2012).

Alaris
poniedziałek, 25 października 2021, 23:26

Bo jest za mały. Jeden silnik to za mało, a stworzenie wersji 2 silnikowej jest nieopłacalne.

miras
niedziela, 24 października 2021, 10:48

Nie produkujemy bo nie potrafimy.

Matt
sobota, 23 października 2021, 15:28

Zanim nasi coś wybiorą, to chyba przestaną produkować Vipery. Apache za drogie i znowu zostaniemy z niczym...

Logistyk
sobota, 23 października 2021, 19:18

Zanim nasi coś wybiorą to w użyciu będą tylko śmigłowce transportowe i drony zwiadowcze, uderzeniowe, zadymiające...

Trzcinq
sobota, 23 października 2021, 15:11

Viper to Kruk wg mnie

Wojciech
sobota, 23 października 2021, 14:16

To jakaś nowa firma ten Bell Bell?

były porucznik zmechu
sobota, 23 października 2021, 14:12

Kwintesencja dobrej broni: skuteczny, prosty, ekonomiczny i sprawdzony.

Wojak
niedziela, 24 października 2021, 06:33

Pewnie że tak,dla Polski takich powinni zamówić z64 szt. 4 eskadry.

Gnom
sobota, 23 października 2021, 18:36

Czyli AK lub RPG-7?

rezerwa 77r.
sobota, 23 października 2021, 19:01

masz rację ,, jednak śmigłowce BELLa są sprawdzone w boju , przystosowane do warunków morskich

Gnom
sobota, 23 października 2021, 22:32

A do czego ci to przystosowanie w polskich realiach, czyżbym przeoczył nasz lotniskowiec?

niedziela, 24 października 2021, 12:37

A choćby do lotów nad morzem?

Gnom
niedziela, 24 października 2021, 16:58

Loty nad morzem nie wymagaj a zabezpieczeń do bazowania na okrętach. Poza tym, odpowiedz, ileż to znajdziesz czołgów pływających po Bałtyku by AH-1Z miał co zwalczać?

Davien
poniedziałek, 25 października 2021, 09:16

A po kiego Gnomie maja bazowac na okretach jak moga działac z lądu. Po drugie może czołgów nei znajde ale rosyjskie kutry desantowo szturmowe aż w nadmiarze.

Gnom
wtorek, 26 października 2021, 20:15

A po co śmigłowcowi bazowania lądowego zabezpieczenie przed długotrwałym przebywaniem w zasolonej i wilgotnej atmosferze. Za to się słono płaci a na lądzie wystarczy prostsze zabezpieczenie. A co do kutrów, to one dopłyna zanim poderwiesz śmigłowce.

Davien
poniedziałek, 1 listopada 2021, 11:59

Może po to Gnomie że mają latac nad morzem . A co do kutrów to najszybsze bedą płynąć z Bałtijska ok godziny więc spokojnie śmigłowce wystartuja.

Gnom
wtorek, 2 listopada 2021, 10:33

Jeszcze raz dla takich jak ty. Śmigłowiec bazowania lądowego nie musi być przystosowany do długotrwałej eksploatacji w warunkach silnego zasolenia atmosfery i mgły solnej. A za to płaci się spore pieniądze. Zresztą te koszty to od początku jeden z problemów w sprzedaży także F-18. A co do czasu, to szczególnie na mierzeję nad zalewem. Masz "pojęcie" o geografii Polski, fakt.

T1000
sobota, 23 października 2021, 18:33

Prawdę pisze nalać mu

Tweets Defence24