Reklama

Siły zbrojne

Caracal wylądował w Kielcach

Fot. Airbus Group
Fot. Airbus Group

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego koncern Airbus Helicopters zaprezentuje na wystawie statycznej śmigłowiec H225 Caracal, który został wytypowany na zwycięzcę przetargu na kupno wielozadaniowych śmigłowców dla polskiej armii. Drugim prezentowanym śmigłowcem jest śmigłowiec bojowy Tiger HAD.

Do Kielc przyleciały przebazowane z Francji śmigłowce produkcji Airbus Helicopters oferowane polskim siłom zbrojnym. Na wystawie o nazwie "Make in Poland" przedstawione zostaną przez koncern śmigłowce H225M Caracal, Tiger HAD oraz H145.

Śmigłowiec H225M Caracal został wskazany przez poprzednie kierownictwo MON w przetargu na wielozadaniowe śmigłowce. Wykorzystywany jest w siłach zbrojnych Francji, Brazylii, Maksyku, Malezji, Tajlandii. Najnowszym odbiorcą śmigłowca będzie Kuwejt, którego rząd zamówił w ubiegłym miesiącu 30 maszyn H225M.

Airbus w tandemie zaprezentuje w Kielcach wielozadaniowy śmigłowiec szturmowy Tiger HAD, oferowany Polsce w ramach nadchodzącego programu zakupowego Kruk. Zaprojektowano go pod kątem rozpoznania bojowego, eskorty powietrznej lub naziemnej, walki powietrznej, wsparcia ogniowego oraz niszczenia pojazdów pancernych zarówno w dzien jak i w nocy.

Ponadto na MSPO będzie można zobaczyć lekki śmigłowiec H145M należący do niemieckich sił zbrojnych. Został on certyfikowany w 2015 roku do rodziny 4-tonowych, dwusilnikowych wiropłatów Airbus Helicopters. W wersji wojskowej wypełnia misje zarówno wsparcia logistycznego jak i bojowego.

Poza śmigłowcami na stoisku koncernu będzie można się zapoznać z innymi produktami dywizji obronnej i kosmicznej, np. samolotem transportowo-tankującym A330 MRRT czy myśliwcem Eurofighter Typhoon.

Na MSPO zaprezentowany zostanie również satelita obserwacyjny Astrobus S Earth, służący do obserwacji Ziemi w bardzo wysokiej rozdzielczości (VHR).

Reklama
Reklama

Komentarze (26)

  1. triceratops

    Rzeczywiście ,ta linia kabiny i tego ogona to jakaś archaiczna. Ach te klimaty tych lat 60-tych.... Nie ma też tej gruszki nad łopatami wirnika co podgląda przeciwnika ,ale w tych latach to chyba jeszcze tego nie znali.Obserwacja pozycji tylko przez lornetkę.

    1. SILS

      Kolego, zerknij na głowice podwieszoną na froncie kabiny pilotów - to jest ta "lornetka", co wiecej w tym miejscu spełnia ona lepiej swoją rolę ze względu na kąty widzenia.... Sugeruje tez pojechac do Kielc i porównac BH do Caracala - Caracal to prawdziwy "potwór" pod względem rozmiaru, BH to zupełnie inna klasa (nie mówie zę gorsza)..... jest mały... i tyle...

  2. AS

    Nie ma się co rozczulac nad osiągami tej maszyny. Jeszcze dużo, dużo kasy potrzeba abyśmy mogli ją zamówić. Zanim grosz uzbieramy to jeszcze ze dwa modele wejdą do użytku.

    1. Arek102

      Niestety nowe wersje Caracala nie wejdą do produkcji może co najwyżej z lekko unowocześnioną/odświeżoną elektroniką ale to nawet polski PZL-130 Orlik ma zrobione w wersji MPT. Airbus opracował w kooperacji z Fokkerem i Agusta (obecnie Agusta Westland) nowoczesny śmigłowiec NH-90.

  3. ekonomista

    Caracal jest drogi (droższy od Mi-17) i nierozwojowy; Black Hawk też. Z Airbusem warto rozmawiać o dołączeniu Polski do programu Tiger Mk3 i kolejnych generacji. Z wielozadaniowych ja bym kupił około 20 sztuk AW101 (dla sił specjalnych i marynarki) i xx CH-47 dla wojsk lądowych. LM należy zaproponować współpracę przy ich nowych śmigłowcach z przeciwbieżnymi wirnikami.

    1. Davien

      A Mi-17 czyli ulepszony Mi-8 jest rozwojowy?? Oczywiście że Caracal jest droższy ale i zarazem o wiele lepszy. Policz sobie ile zapłacisz za Merliny i Chinooki, a nastepnie spróbuj wylądować którymś na naszych projektowanych okrętach o nosności ladowiska 12 ton. Życzę powodzenia

  4. spr

    Największa wada (i nie do przezwyciężenia) Caracala to brak i możliwości i sensu jego dalszej modernizacji. Obecnie jest to już historyczny model. Może i był dobry ale jego czas bezpowrotnie minął.

    1. Jewgienii

      A po co go modernizować? Za 30 lat na szrot i kupić nowe.

  5. Żółta Łdź podwodna

    My chcemy Caracale! Nie wyrzucajcie ich, tam ciągle są używane. Nie wyrzucajcie ich...muzyka do "Zostawcie Tytanica"

  6. w

    Ja lubię klimaty lat 70. w USA. Wietnam, Herculesy, B-52 i UH-60! I pomyśleć że nawet Mig-21 i BWP-1 były wtedy nowoczesne. Teraz dla fanów westernów i fimów wojennych yankee proponują wiropłat retro do inscenizacji i policji. Można powiedzieć że nasza armia wkracza technologicznie w przełom lat 70. i 80.

    1. say69mat

      UH60 zostały opracowane w oparciu o wnioski z wykorzystania śmigłowców w konflikcie w Wietnamie. Tak więc nie miały szans na czynny udział w transporcie jednostek 'first team' lub 'chicken men', w trakcie kampanii indochińskiej. Ps.:'The First Team' to nick 'Black Horse' lub 1st Cavalry Division. Z kolei 'chicken men' to wietnamski nick 101st Airborne.

  7. wz

    Widzę że niektórzy pracownicy ,,polskich" zakładów nie mogą przeboleć że wygrała NAJLEPSZA oferta. A S-70i to świetna propozycja dla policji i SG.

  8. Eryk

    WOW ale lobby Airbusa jest aktywne na tym portalu w komentarzach i wmawiają że konstrukcja z końca lat 50 jest lepsza od tej z lat 2010 ! Ludzie to kilka EPOK w lotnictwie !!! H225M wydał z siebie ostatnie tchnienie i Europa się ich pozbywa z wojska , pozostały kraje 3 św . Gigantyczne koszty utrzymania tej maszyny z innej zamierzchłej epoki zjedzą budżet MON . Ten śmigłowiec to PRZESZŁOŚĆ a nie przyszłość .

    1. Gość

      Jakie lata 50-te?H225m został oblatany w 2005 roku,a to że wywodzi się konstrukcyjnie z lat pięćdziesiątych nie dowodzi,że nie zbudowano go bez nowoczesnej technologi!Pisząc o tym z 2010 roku pewnie masz na myśli AW-149, którego nikt nie chce kupić dla swojego wojska,bo ten śmigłowiec istnieje tylko na papierze a papier wszystko przyjmie,zbudowano tylko DWA egzemplarze pokazowe (wydmuszki) bez większości certyfikatów i szukają frajera który zapłaci za budowę i certyfikację większości wersji oprócz podstawowej (transportowa),jak widać MON wybrał w przetargu śmigłowiec najlepiej spełniający wymagania klienta i pokazał kto ma dyktować warunki,bo jak widać co nie którzy dalej myślą że trzeba brać to co firma znajdująca się na terytorium RP oferuje,a nie to czego żąda klient!

    2. Robert HH

      DOKLADNIE. Ja osobiscie lubie produkt Sikorskiego S(H)-92 - Klasa maszyna - niestety nie bedzie jej u nas.

  9. Krzyś

    Koszmar lat 60-tych w pełnej okazałości. Hehe

  10. Miś

    Zabawne, że nadal jest tylu lobbujących przeciw tej maszynie. Argumenty wzięte z powietrza, ewentualnie bardzo latwe do podważenia. Caracal nie ma rampy? Świetnie, kupmy zatem śmigłowce bez rampy, tylko mniejsze. Porównajmy cholernie drogie 9 tys. Euro za godzinę lotu SAR, do 2,5 tys dolarów za transportowego UH60 i kupmy s70i w wersji SAR gdzie koszt bedzie wynosił 24 tys dolarów. Lubimy ladnie wyglądające uzbrojenie w s70i ? Super, kupmy śmigłowiec o dużo słabszych silnikach i zasięgu niz Caracal. Ladnie wygląda, tylko pytanie czy chodzi nam o to żeby wozić uzbrojenie zamiast żołnierzy. Narzekamy, że za wąski? Genialne, kupmy śmigłowiec nieporównywalnie mniejszy. 12 żołnierzy względem 28, świetna relacja prawda? To pójdźmy dalej. Porównujemy awaryjność Caracala do mitycznego NH90 na podstawie jednego wypadku maszyny wczesnych generacji z ostatnich miesięcy. Cóż to za szrot, a to może NH90 nie były uziemiane z powodu np. Pękających belek ogonowych? Może nie mają problemów z pełnym serwisowaniem? Pewnie chodzi tu o lobbing na rzecz AW149, który jest strasznie polski. Przypomnę, to latadło nie ma nadal certyfikatów do latania nad wodą i wersji specjalistycznych. Co więcej jego wersja cywilna została zakupiona przez Rosnieft wraz z pełną licencją i kodami źródłowymi. W przypadku wojny z Rosją? Samobójstwo. Caracal to swietna maszyna mimo ze nie ma znaczku made in USA. Pozdrawiam

    1. Lord Godar

      Niestety , ale resursy Mi-8/17 będą się wyczerpywać , jedne wkrótce , inne później , ale jeśli nie zaczniemy wprowadzać w najbliższym czasie nowych śmigłowców , które je będą mogły zastąpić to niestety ale wkrótce okaże się , ze nie mamy na czym latać ... Nie ma jednego idealnego śmigłowca , który może wykonywać wszystkie zadania jakie tylko przedstawi mu wojsko. Mit jednej wspólnej "platformy" w tym przypadku trzeba obalić. Nie da się ( lub jest to bezsensowne) zadań wykonywanych przez Mi-2 prowadzić Caracalem , tak samo jak nie da się skutecznie prowadzić skutecznej misji SAR/CSAR czy ZOP śmigłowcem AW-149 . Do zadań transportowych , SAR/CSAR , ZOP czy długotrwałego patrolowania śmigłowiec Caracal nieźle się nadaje i jest dla nas osiągalny cenowo , stąd ten wybór uważam za w miarę rozsądny. To że ma korzenie w maszynie opracowanej lata temu o niczym , nie świadczy . Liczy się co w nim teraz siedzi czyli silniki , elektronika , awionika - jeśli "konstrukcja" jest stara ale sprawdzona przez wiele lat służby to tylko kolejny plus dla tego śmigłowca . Dla tych co twierdzą inaczej : Kiedy powstały CH-47 , CH-53 , Mi -8/17 ??? Nadal dobre maszyny , ale już nie te samo co w chwili powstania ... tak samo jak Caracal ... Nowe maszyny jak NH-90 są ok , ale niestety nie dla nas ta półka cenowa ... A co do tego hejtu i obrzucania błotem Caracala , to większość nie ma pojęcia o czym pisze. Niestety lobbing na AW ze Świdnika jest silny , bo dostali do produkcji 149 i muszą ją opchnąć aby zarobić i przeżyć. Stąd się usilnie próbuje ją wepchnąć naszemu wojsku do zadań , którym ona nie podoła , ale po co o tym mówić. Są państwowe pieniążki z budżetu więc trzeba je wchłonąć ... Czemu AW nie zaproponuje uczciwie 149-tki do zadań , którym podoła ?

  11. qqqq

    Fajny tylko co my sami będziemy do niego produkować?

  12. marek!

    nareszcie widze inne ujecie.....:) Zrobcie o ile to mozliwe troche fotek w stylu "walk arround" nowoczesna sylwetka, potezne uzbrojenie, mozliwosc szybkiego za i wyladunku, silniki nad kabina, glass cocpit (mowie o szybach) - idealny dla WP na najblizsze 30 lat !!!, no i ten pancerz - Apacz przy tym jest z tektury.... Nie porownuje C- cala do BH, bo to rozne bajki !!! Mozna go jedynie porownac do innych transportowcow, przy ktorych - wypada cieniutko.....NH90 - bylby fajny, bo niby jest, niby go nie ma...sprawdza sie "gdzie kucharek 6 tam nie ma co jesc" i te ceny i mozliwosci dostaw - tak patrzac z naszej perspektywy zamiast superheli wyszedl niezly EUROGNIOT. a powazniej - bo nie wiem - czy pilot dobrze widzi z kabiny miejsce ladowania?

    1. Tap

      A jakiś argument, porównanie konstrukcji, ceny, wyposażenia, czy tylko ból dupy. Przypominam S70 jest mniejszy i był oferowany nieuzbrojony, za większą kasę.

    2. Davien

      A BH to niby nie transportowiec?? Obie maszyny należą do kategorii średnich śmigłowców wielozadaniowych, mają zbliżoną masę i wykonują podobne zadania. Jeżeli chcesz porównywać H225M do ciężkich śmigłowców transportowych to pomyśl jak wypadnie w takim porównaniu BH

  13. f

    Mam nadzieje ze uwala tego zloma

    1. Lotomat

      Na jakiej podstawie twierdzisz, że Caral to "złom"

  14. elkio

    mam nadzieje ze ich nie wezmiemy, z nimi jest cos nie tak, o czym informuje armia francuska w ostatnich miesiacach.

    1. franca

      Chyba tylko wybranych informuje, bo poza informacjami o długich lotach z tankowaniem w powietrzu, nic nie słyszałem....

    2. Lotomat

      A co z nimi jest nie tak? Proszę podać te informacje.

  15. Tap

    Wiesz kiedy powstał BH, w tym samym okresie?

  16. Eryk

    Założenia konstrukcyjne tego śmiglaka powstały w latach 50 XX wieku, to my wznowimy produkcję T 55 dodamy pancerz reaktywny ,nową optykę i im zaproponujemy jak super extra sprawdzoną konstrukcje w boju . Nich kupią go od nas z 400 sztuk ! A przetarg tak był napisany ze tylko ten śmiglak mógł go wygrać .

    1. Oskar

      Czemu kłamiesz przetarg był rozpisany jak był wg. Mnie glupio ale na pewno nie był tak rozpisany ze mógł go wygrać tylko caracal to poprostu tylko caracal spełniał wymagania.

    2. Jaksar

      Człowieku, Caracal pierwszych lat to nie ta sama maszyna. Podobnie jest z F16, czołgi itd... itd... Założenia, koncepcje lat 70 tych to baza tamtego okresu przez ten czas tworzy się nowe wersje, udoskonala,zmienia awionike i wprowadza nowe technologie. Jak nie wiesz o czym piszesz to nie pisz wogole

    3. franca

      Jak na podstawie T55 wyjdzie koledze Oplot, to proszę dać znać.

  17. Fala

    Piękna,olbrzymia, taksówka, karetka pogotowia dla naszych sił specjalnych i nie tylko.11 osób na noszach, 28 w pełnym ekwipunku gotowych do desantu.Największy zasięg oraz prędkość lotu.Nic taniej nie kupimy.

    1. Bravo

      Kupmy taniej, będą latać wolniej i nie będą tak bezpieczne ale stworzą miejsca pracy. Nasze VIP też kupią samoloty pod polski przemysła a nie pod zasięg czy bezpieczeństwo.

  18. dora

    No co tam panie ministrze obrony? Będzie w końcu koniec tym negocjacjom offsetowym? Albo kupujemy albo anulujemy ,dość tego bujania w próżni.

    1. rydwan

      jesli by to tylko od ministra zalezało to juz dawno był by koniec negocjacji ale niestety prawo dziala w obie strony o od obu zalezy jak dalej potoczy sie los naszych smigłowców .Poprzednicy niezle spaprali sprawe i teraz trzeba wszystko odkrecac

  19. BlueThunder

    NH90 - tak . H225 - zabawka sprzed pół wieku - nie ...

    1. Tap

      A ktoś nam chciał sprzedać NH90 i wiesz ile kosztuje i jakie ma ograniczenia w eksploatacji, chociażby nośność siedzeń, podłogi, rampy, problemy z wersją morską, problemy z częściami zamiennymi.

    2. obserwator absurdów.

      NH 90 360 mln zł, Caracal 250 mln zł.

    3. Gość

      Widać że nie masz pojęcia o czym piszesz,najbliższy wolny termin na dostawę NH-90 to końcówka 2022 roku!

  20. Anty Rus

    Ja powiem tyle Caracal to dobra maszyna.

  21. Robert HH

    To nic, ze Caracal zostal oblatany niedawno. Koncepcyjnie to lata 60/70. Z tego punktu widzenia jest przesarzaly (brak rampy, weaska kabina)Nie ma znaczenia, ze pewnie osoby na tym portalu pisza, ze jest doskonaly...i na sile probuja za nim lobbowac. W konkursie na nowe smiglowce ZADNA maszyna nie jest w stanie zastapic Mi-8.

    1. Tap

      Każda wygra z Mi8, bo nie kupuje się uzbrojenia od przeciwnika, który znaj jego słabe strony i sam dysponuje lepszym sprzętem

    2. dora

      najlepsza jaka była oferowana w przetargu.Innych, lepszych ofert nie było.

    3. fx

      Mi-8 to MUZEUM a taki BH jeszcze starszy a AW mały plastikowy dla ruskiej mafii :) NH-90 za drogi i nas nie stać.

  22. Wreg

    sami Francuzi go nie chcą, mają go ledwie parenaście sztuk i to u specjalsów ( wąska kabina jak w naszym o klasę mniejszym Sokole, brak bardzo istotnej tylnej rampy , gigantyczne wysokie koszta utrzymania - 4 x tyle co M 60 i slabiutka struktura płatowca , on waży tyle co znacznie mniejszy S 70i !!! )

    1. luzak

      Wreg-Kuwejt miał do wyboru wiele śmigłowców-a stać te państwo na wszystko i wybrał Caracala.Mogli przed zakupem zasięgnąć Twojej mądrej opinii-to wybraliby Sokoły albo s70i

    2. Arti

      Cyt. "on waży tyle co znacznie mniejszy S 70i !!!" Toż to raczej na niekorzyść dla S-70i mały ciasny i o sporej masie. Pisząc o "M 60" masz na myśli "Patona" czy karabin maszynowy?

    3. Davien

      Maszyny dla sił specjalnych maja najwyższe wymagania co do jakości więc jak widac Caracal jest b. dobrą maszyną. Co do reszty twojego postu, to czy ty w ogóle widziałes ten smigłowiec czy tak sobie brednie wypisujesz?

  23. ks

    czy porównywanie EC 725 z Sokołem ma jakiś sens? dla każdego kto miał możliwość być nie jako widź w EC 725 i Sokole , takie porównanie jest pozbawione sensu

  24. Miszcz

    Wygląda jakby zaraz się miał rozlecieć ze starości. lubię te klimaty lat 60-tych, The Beatles, Stonsi i Caracal

    1. rewad

      Przeczyść sobie okulary, może mucha Ci siadła albo oprawki się rozlatują...jakoś nie widzę żeby miał sie rozlecieć ale faktycznie jestem pewnie młodszy i lepiej widzę....obejrzyj sobie jakis film made USA o super żołnierzach i ich super śmigłowcach czy coś w tym stylu....miej frajdę ze wspomnień.

  25. marek!

    H145M - coraz bardziej mnie przekonuje jako 4 bok mojego czworoboku.....chyb, ze AW mnie przekona...wewnetrzny przeTARG trwa.....:)