- Wiadomości
Zmodernizowana Bryza dla Marynarki Wojennej
Na lotnisko 44. Bazy Lotnictwa Morskiego powróciła patrolowa Bryza z numerem 1017, która w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowymi śmigłami otrzymała silniki PZL-10S ze śmigłami o pięciu łopatach. Samolot zachował swoje dotychczasowe, historyczne barwy samolotu Vickers Wellington z 304. Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej”.
Patrolowy samolot morski Bryza z numerem 1017 przebazowano wczoraj z Mielca na jego macierzyste lotnisko 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Samolot został zmodernizowany, wymieniono w nim silniki TWD-10B z trójłopatowymi śmigłami AW-24AN na jednostki napędowe PZL-10S z pięciołopatowymi śmigłami Hartzell. Maszyna zachowała swoje dotychczasowe malowanie historyczne, nawiązujące do malowania samolotu Vickers Wellington z 304. Dywizjonu Bombowego "Ziemi Śląskiej" z czasów Bitwy o Atlantyk.
Samolot otrzymał też nowy radar obserwacji powierzchni morza ARS-800, odbiornik systemu nawigacyjnego TACAN oraz centralny punkt tankowania. Charakterystyczne malowanie tego egzemplarza Bryzy pochodzi z 2003 r., kiedy naniesiono je przed pokazami lotniczymi Royal International Air Tattoo w Wielkiej Brytanii, których tematem była 60. rocznica Bitwy o Atlantyk. W 2004 r. ówczesna 30. Eskadra Lotnicza Marynarki Wojennej przejęła tradycje 304. Dywizjonu Bombowego już oficjalnie, a obecnie tradycję tę kontynuuje Kaszubska Grupa Lotnicza stacjonująca w Siemirowicach.
Samoloty An-28B1R to maszyny przeznaczone głównie do patrolowania obszarów morskich, rozpoznania obiektów nawodnych oraz udziału w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. W tym celu wyposażono je w radar obserwacji obiektów nawodnych, system transmisji danych oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON i tratwę ratunkową. Bryzy 1R przystosowane są także do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100MN na podwieszeniach zewnętrznych. Bomby te wykorzystywane są jako imitatory celów powietrznych podczas strzelań artyleryjskich okrętów oraz pododdziałów przeciwlotniczych. W kabinie znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Załoga to dwa piloci (dowódca i drugi pilot), technik pokładowy oraz oficer taktyczny i dwóch lub trzech operatorów systemów pokładowych.
Podobną modernizację zespołu napędowego przeszły wcześniej dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E oraz patrolowa Bryza 1R z numerem 1022, również stacjonujące na lotnisku w Siemirowicach. Silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell otrzyma również samolot patrolowy numer 1008, a także dwie transportowe Bryzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS