Reklama
  • Wiadomości

Unowocześnione rosyjskie czołgi w drodze na Ukrainę

W serwisie X pojawiło się nagranie z transportu kolejowego rosyjskich czołgów T-80BWM wyposażonych w fabryczne ulepszenia powstałe na bazie doświadczeń z wojny na Ukrainie.

T-80BWM model 2023.
T-80BWM model 2023.
Autor. Omsktransmasz

Widoczne na nagraniu dziewięć czołgów T-80BWM to wdrożona kilka miesięcy temu modyfikacja charakteryzująca się m.in. montażem popularnej osłony klatkowej nad wieżą (tzw. daszku), na której zainstalowano także moduły wybuchowego pancerza reaktywnego. Ma to zwiększyć odporność wozu na uderzenia bezzałogowców klasy FPV w strop wieży. Wzmocnione zostały także boki kadłuba, gdzie umieszczono więcej modułów ciężkiego wybuchowego pancerza reaktywnego Relikt. Oprócz tego na czołgach miano zamontować zagłuszarki Wolnorez (chociaż nie widać ich w materiale wideo).

Reklama

Czołg w takiej konfiguracji zademonstrowano po raz pierwszy podczas targów Armija 2023. Według serwisu ArmyRecognition wozy w tej wersji miały już wcześniej pojawić się w rosyjskich jednostkach działających na froncie zaporoskim. Jak dotąd w walkach na Ukrainie Rosjanie mieli bezpowrotnie utracić co najmniej 25 wozów opisywanego wariantu T-80BWM, z czego 20 to strata bezpowrotna. Warte podkreślenia jest to, że to już kolejny w ostatnich kilku tygodniach transport kolejowy czołgów obok T-72B3M, T-90M oraz T-62M.

Zobacz też

T-80BWM to najnowsza wersja czołgów z rodziny T-80. Pojazd wdrożono do Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej zaledwie kilka lat temu. Bazą do modernizacji są starsze wozy w wariancie T-80BW. Podniesienie do nowego standardu ma na celu zwiększenie zdolności bojowych w trzech podstawowych kategoriach: sile ognia, ochronie oraz mobilności. Nacisk położono także na zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi.

Reklama

Przewidziano montaż następujących podzespołów: nowego wybuchowego pancerza reaktywnego Relikt, wielokanałowego celownika działonowego Sosna-U, zmodyfikowanego zapasowego celownika działonowego 1P67, nowego przyrządu obserwacyjnego kierowcy TWN-5/TWN-5M, systemu ochrony załogi PKUZ-1Ak, a także nowego systemu gaśniczego i łączności. Oprócz tego czołg otrzymał wzmocnioną jednostkę napędową o mocy 1250 KM, która zrekompensowała wzrost masy wynikający z dołożenia dodatkowego opancerzenia, a przy tym zwiększyła prędkość maksymalną na biegu wstecznym z 12 do 20 km/h.

T-80BWM (zdjęcie poglądowe).
T-80BWM (zdjęcie poglądowe).
Autor. Mil.ru/CC BY 4.0
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama