Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraina dostanie więcej artylerii z Niemiec

RCH 155 z multispektralnym pokryciem maskującym Saab Barracuda.
RCH 155 z multispektralnym pokryciem maskującym Saab Barracuda.
Autor. KNDS

Ukraina otrzyma łącznie 54, a nie jak wcześniej zakładano 36 kołowych systemów artyleryjskich RCH 155, co potwierdził europejski koncern KNDS w komunikacie prasowym oraz ambasador Ukrainy w Niemczech Oleksij Makijew.

Dotychczas sądzono, że na Ukrainę powędruje sztuk 36 RCH 155 (18+18), które oficjalnie kupuje Ukraina, jednak opłaty za nie poniosą Niemcy w ramach pomocy wojskowej dla Kijowa. Kilka tygodni temu niemiecki minister obrony Boris Pistorius wspomniał o tej konstrukcji przy okazji kolejnego pakietu wsparcia i jak się okazuje mowa o oddzielnych 18 egzemplarzach od dotychczas zamówionych. Ich dostawa ma mieć miejsce w roku 2025, zaś realizacja wszystkich dotychczas zamówień ma trwać do 2027 roku. Pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do Ukraińców pod koniec obecnego cyklu kalendarzowego. W komunikacie prasowym KNDS czytamy także, że Niemcy oraz Wielka Brytania zgodziły się na wspólne pozyskanie RCH 155, a ich zapotrzebowanie może sięgnąć…. 400 sztuk.

RCH 155 to artyleryjski zdalnie sterowany moduł uzbrojenia osadzony na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Boxer. System wieżowy bazuje na wielu rozwiązaniach wypracowanych na potrzeby Panzerhaubitze 2000, z identycznym uzbrojeniem głównym włącznie. Dzięki temu RCH 155 legitymuje się donośnością zbliżoną do gąsienicowego kuzyna. Strzelając standardową amunicją z gazogeneratorem dennym trafi w cel oddalony o ponad 40 km. Korzystając z amunicji specjalnej, np. pocisków M982 Excalibur lub M2005 V-LAP, wartość ta może wynieść nawet ponad 50 km. Moduł wieżowy jest całkowicie zautomatyzowany, a dwuosobowa załoga przebywa w kadłubie pojazdu. Szybkostrzelność teoretyczna wynosi dziewięć strzałów na minutę. Zapas amunicji to 30 pocisków i 144 modułowe ładunki miotające.

Reklama

Jednostkę napędową stanowi silnik MTU V8 199 TE21 o mocy 815 KM, który umożliwia Boxerowi osiągnięcie 100 km/h. Z pełnym zapasem paliwa wóz przejedzie około 700 km. Moduł wieżowy RCH 155 również zostać osadzony na innym podwoziu. Przykładowo, Szwajcarii oferowany jest wariant na bazie wydłużonego KTO Piranha V.

Czytaj też

Kołowa armatohaubica RCH 155 wykorzystująca podwozie Piranha HMC.
Kołowa armatohaubica RCH 155 wykorzystująca podwozie Piranha HMC.
Autor. KNDS Deutschland
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Tani2

    Broń bez sensu. UK tego nie kupi bo nie ma forsy. Partia Pracy o armię nigdy nie dbała. Czy Niemcy kupią chyba tylko w ramach walki z bezrobociem. Chora koncepcja i nic jej nie pomoże.

  2. eee

    Nawet łap nie rozstawia, jakiś podpór, wieża ok, ale ja bym wolał ciężarówkę. Bo i taniej i trwalej. Poza tym parametry dobre, ale jakby lufa dłuższa i magazyn wiekszy, czy miejsce na opończe, siatkę, stelaż do naciągniecia osłon, skrzynki, kosze, etc.

  3. OptySceptyk

    Ojej, ale jak to tak? Bez gąsienic? To tak się da? Od razu widać, że Niemcy i Ukraińcy się nie znają. nasz MON by im to wszystko ładnie wytłumaczył, jakby poprosili.

    1. szczebelek

      Może dlatego, że sieć dróg w Niemczech i UK spełniają warunki gęstości i nie muszą nawalać na leśnych drogach, które czasami przypominają ukraińskie stepy wiosną..

  4. szczebelek

    Wygląda na to, że UK i Niemcy wolą przerobione podwozie KTO niż typową platformę gąsienicową .

    1. Davien3

      Bo RCH155 to haubica o trakcji kołowej a nie gąsienicowej Także Austria wybrała zdaje sie dla niej podwozie Piranii 5

  5. HataKumba

    Dlaczego na Twitterze nie ma konta Polish aid to Ukraine?

  6. Robs

    2025 - 2027 do tego czasu nie wiadomo co się jeszcze będzie działo na Ukrainie. W obliczu trwającego konfliktu takie dostawy powinny być skrócone maksymalnie czasowo

Reklama