Reklama

Wojna na Ukrainie

Bułgarskie BTR-60 dla Ukrainy bez opłaconego transportu. Okazja dla Polski?

BTR-60PB (zdjęcie poglądowe).
BTR-60PB (zdjęcie poglądowe).
Autor. Mike1979 Russia/Wikipedia

Na początku grudnia bułgarski rząd zatwierdził przekazanie Ukrainie stu kołowych transporterów opancerzonych BTR-60. Jednak jak dotąd nie rozpoczęto dostaw tych pojazdów z racji na skalę operacji logistycznej oraz jej koszty. Może to być okazja dla Polski, która brała udział w dostarczaniu do Kijowa pomocy wojskowej z Portugalii.

Reklama

Rząd Bułgarii analizuje możliwość dostarczenia Ukrainie łącznie stu kołowych transporterów opancerzonych BTR-60, które znajdowały się w rezerwie sprzętowej resortu spraw wewnętrznych. Wśród możliwości jest pełne pokrycie przez Sofię kosztów związanych z logistyką tego przedsięwzięcia, chociaż Bułgarzy liczą na wsparcie innych krajów sprzyjających Ukrainie. Warto wspomnieć, że polscy przewoźnicy już brali udział w podobnej operacji (choć na mniejszą skalę). Dotyczyła przewozu portugalskich gąsienicowych transporterów opancerzonych M113. Na podstawie kontraktu z rządem USA za pomocą cywilnych zestawów niskopodwoziowych przewieziono łącznie 15 pojazdów, ponieważ rząd w Lizbonie ówcześnie nie dysponował środkami na opłacenie tej operacji.

Reklama

Prace remontowe na dostarczonych BTR-60 mają zostać przeprowadzone już na terenie Ukrainy z racji na dobrą znajomość tej konstrukcji przez tamtejsze Siły Zbrojne oraz przemysł. Niewykluczone, że część pojazdów zostanie wydzielona do mobilnych patroli przeciwlotniczych, które już wcześniej otrzymały przynajmniej jeden egzemplarz podobnego wozu w postaci rumuńskiego transportera TAB-71. Taki ruch pozwoliłby na zwiększenie skuteczności tych formacji w zwalczaniu środków napadu powietrznego oraz odciążyłby część stosowanych do tych zadań typów uzbrojenia, choćby cennych zestawów artyleryjskich Gepard, które można byłoby oddelegować do innych zadań.

W miejsce oddanych Ukrainie wycofanych BTR-60PB Bułgaria pozyska amerykańskie KTO Stryker w kilku wariantach, co umożliwi przeniesienie do rezerwy obecnie używanych BTR-60PB.

Reklama

BTR-60PB to opracowany w 1966 roku zmodernizowany wariant radzieckiego kołowego transportera opancerzonego BTR-60. W porównaniu do wcześniejszych wersji charakteryzuje się m.in. dopracowanym silnikiem, zmodyfikowanym układem uzbrojenia w obrotowej wieży, zmodernizowanymi przyrządami celowniczymi oraz podwyższoną ochroną załogi. Uzbrojeniem głównym pozostał wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm sprzężony z uniwersalnym karabinem maszynowym PKT kal. 7,62 mm. Zapas amunicji wynosi odpowiednio 500 oraz 3000 nabojów.

Czytaj też

Pojazd napędzają dwa silniki GAZ-40P o łącznej mocy 180 KM. Umożliwia to ważącemu 10 300 kg transporterowi osiągnięcie prędkości maksymalnej 80 km/h oraz zasięgu 500 km. Załoga składa się z dwóch osób, zaś w przedziale desantu mieści się do sześciu żołnierzy. Obecnie z BTR-60PB oraz pochodnych korzystają armie takich krajów jak m.in. Bułgaria, Ukraina, Rosja, Kuba, Algieria czy Egipt.

Czytaj też

Kołowy transporter opancerzony BTR-60PB.
Kołowy transporter opancerzony BTR-60PB.
Autor. Wikipedia
Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. patriota39

    Za rok będziemy wysyłać na Ukrainę BTR-152 i BTR-40? BTR-60 można wykorzystać jako stanowiska łączności, transportery medyczne do ewakuacji rannych ze stref przyfrontowych, ewentualnie jako mobilne punkty żywienia żołnierzy po zamontowaniu kuchni. Przydatność wartość bojowa zerowa. Trzeba zastanowić się jak obezwładnić rosyjską artylerię: łączność, rozpoznanie, składy amunicji, transport. To takie uzbrojenie jak BM-27 Uragan, BM-30 Smiercz, Tornado, TOS wspierane przez pociski balistyczne i improwizowane pociski wykorzystujące elementy starych rakiet przeciwlotniczych dewastują ukraińskie pododdziały. Artyleria i wszechobecne fugasy, IED, miny.

  2. Szwejk85/87

    W czym problem ? Kilkunastu kierowców, parę ton paliwa, piloci na żółtych bombach, parę kursów i nie ma problemu.

  3. Saymon

    To znaczy ze Polska może dostać łaskawie zgodę aby za swoje pieniądze wyslać to na ukrainę? dziękuje postoję, nie za moje pieniądze. Jesli ukraina chce ten sprzet niech sobie sama weżmie..... za swoje.

  4. Jerzy

    Jeżeli przemieszczenie 100 transporterów na odległość kilkuset km stanowi wyzwanie rozwiązywane na poziomie międzynarodowym, to słabo to świadczy o bułgarskiej armii, portugalskiej też.

    1. mick8791

      Nie chodzi chłopcze o wyzwanie ani armię tylko o sfinansowanie logistyki!

    2. Saymon

      Po prostu ani Portugaria ani Bulgaria nie chce za to placić, dali i niech ukraina martwi się jak to zabrać, jesli nie chce to niech nie bierze, łaski bez.

  5. Zygazyg

    Jeśli już takie rzęchy jak BTR60 przydjają się to przecież SKOT jest o wiele lepszym transportererm a tych u nas chyba nie brakuje w składnicach?

  6. Dawid83

    Nie widzę tutaj jakiejś okazji dla Polski. W jaki sposób nasz kraj miałby skorzystać z tej okazji?

    1. 3rzędowiec

      Obawiam się, że chodzi o okazję do niesienia umiarkowanie interesownej pomocy, nie o lukratywne kontrakty.

    2. mick8791

      @Dawid83 nie widzisz, bo nie rozumiesz tego co czytasz! Chodzi o to, że Polacy przewoźnicy już raz zarobili na przewiezieniu M113 z Portugalii na Ukrainę, a zapłacił za to rząd USA. Artykuł odnosi się do tego, że tym razem mogłoby być podobnie.

  7. X

    Wydaje mi się, że kilka podobnych BTRów ma na stanie nasza Policja, jeszcze teraz.

    1. Prawdziwy

      1.uległ uszkodzeniu w walce,31 sierpnia 83,na pl.Czerwonym róg Nabycińskiej.Prawdopodobne ,po naprawie ,rok póżniej ponownie został,już trwale ,uszkodzony na Zomoplatz.Wóz stał,az do sprzedania terenu jednostki ZOMO WUSW,potem odkupił go Kolekcjonej.