- WIADOMOŚCI
Odrzutowy Jastrząb opóźniony. Amerykanie się przeliczyli?
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych ogłosiły, że liczą się z dwuletnim opóźnieniem rozpoczęcia produkcji samolotów szkolnych T-7A Red Hawk (ang. Czerwony Jastrząb). Źródło problemu mają stanowić błędy projektowe, które wykryto podczas testów i budowy prototypów.
Autor. Boeing
Wcześniej podkreślano, że jest to pierwsza konstrukcja lotnicza powstała w nowatorskiej technologii projektowania cyfrowego, a jako taka będzie gotowa bardzo szybko. T-7A Red Hawk, wybrany na następcę sędziwych samolotów szkolnych T-38 w 2018 roku w ramach programu T-X, to pierwsza maszyna stworzona w takim tempie, między innymi dzięki zastosowaniu tej technologii. Rozwiązania te są bardzo obiecujące. Zastosowano je także przy tworzeniu bombowca B-21 Raider, którego program idzie bardzo sprawnie, a także owianego tajemnicą samolotu bojowego nowej generacji powstającego w ramach programu NGAD.
Jednak okazuje się, że nowe technologie nie są bez wad, a przynajmniej. że nie da się za ich pomocą przewidzieć wszystkich potencjalnych problemów. Te pojawiły się, gdy budowano prototypy. Wówczas okazało się, że istnieje cały szereg problemów do rozwiązania. Wśród nich siły powietrzne USA w czerwcu 2022 r. wymieniały następujące: wyzwania związane z certyfikacją urządzeń, niezdolność do szybkiego poprawiania pojawiających się w czasie testów problemów, opóźnienia u poddostawców, trzy elementy aerodynamiczne, które powodują niestabilność w locie, a także opóźnienia w certyfikacji systemu ewakuacji z samolotu.
Ten ostatni problem, a dokładnie system wyrzucanych foteli, jest klasyfikowany jako najbardziej palący. Wiąże się z nim wysokie ryzyko uszkodzeń ciała, niebezpieczne przyspieszenie w czasie otwierania się czaszy spadochronu, a także to, że wizjer hełmu pilota może oderwać się po katapultowaniu się przy wysokiej prędkości. Problem stanowić ma przede wszystkim to, że zastosowany system ewakuacji został przystosowany przede wszystkim do relatywnie dużych i ciężkich pilotów - mężczyzn. Tymczasem nowe samoloty szkolne mają być lepiej przystosowane także do wymagań kobiet. Z tego powodu rozpoczęcie produkcji zostało przesunięte z bieżącego roku na 2025, a przewidywana wstępna gotowość operacyjna samolotów ma zostać osiągnięta nie w roku 2025, a 2027.
Oznacza to, że piloci amerykańscy przez dodatkowe dwa lata będą musieli szkolić się na starych T-38 Talon, na których z uwagi na wiek coraz częściej zdarzają się wypadki. Maszyny te nie są też optymalne do szkolenia pilotów samolotów bojowych 5. generacji lub nowszych.
Zobacz też

Łącznie US Air Force zamówiły 351 sztuk T-7 Red Hawk. Problemy z jego wdrażaniem mogą wymusić wprowadzenie samolotu przejściowego, czyli jednego z konkurentów. Tutaj na pierwszym miejscu wymienia się T-50 Golden Eagle, którego producent, Korean Aerospace Industries, otwarcie mówi o chęci uzyskania dużego zamówienia z USA.

WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140