• Komentarz
  • Wiadomości
  • Analiza
  • Defence Premium

Europa postawi na GlobalEye? Decyzja Francji, wnioski dla Polski

Francja wskazała szwedzkie samoloty wczesnego ostrzegania Saab GlobalEye do zastąpienia amerykańskich E-3F Sentry. Wybór Paryża ma więcej wymiarów niż tylko wojskowy.

Samolot wczesnego ostrzegania Saab GlobalEye.
Samolot wczesnego ostrzegania Saab GlobalEye.
Autor. Saab
  • Dlaczego Francja postawiła na szwedzkie samoloty wczesnego ostrzegania?
  • Czy GlobalEye może stać się przebojem europejskiego przemysłu obronnego?
  • Jakie implikacje niesie za sobą coraz bliższa współpraca francusko-szwedzka?
  • Czy amerykańsko-szwedzki projekt „bezzałogowego AWACS" zmieni reguły gry?
  • Czy Polska, strategiczny partner Szwecji, postawi na duet GlobalEye-SkyGuardian?

Do niedawna wydawało się, że faworytem do zastąpienia E-3F Sentry w służbie Sił Powietrzno-Kosmicznych Francji (fr. Armée de l’Air et de l’Espace) może być Boeing E-7A Wedgetail. Pisał o tym Maciej Szopa, który odwiedził Paris Air Show 2025. Jednak podpisanie przez francuską agencję sprzętu wojskowego (Direction Générale de l’Armement, DGA) listu intencyjnego o zamiarze zakupu 2 Saabów GlobalEye (z opcją na kolejne 2) nie jest poważnym zaskoczeniem. Plotki o zainteresowaniu Paryża tymi samolotami sięgają ubiegłego roku, gdy we francuskiej bazie lotniczej Mont-de-Marsan na 5 dni zagościł GlobalEye zarejestrowany w Szwecji, o czym doniósł portal Intelligence Online. Kierunek szwedzki nie jest więc wynikiem bieżących napięć politycznych między Starym Kontynentem a Stanami Zjednoczonymi, lecz stanowi rezultat dogłębnej analizy.

Sprawdzanie dostępu...
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu