- Wiadomości
Amerykanie pomogą stworzyć indyjski myśliwiec przyszłości?
Amerykański gigant lotniczy i zbrojeniowy Lockheed Martin zaproponował Indiom współprace przy ich programie myśliwca 5. Generacji AMCA Advanced Medium Combat Aircraft – twierdzi indyjski portal Indian Defence Research Wing. Propozycja jest związana z oferowanym na sprzedaż samolotem F-21, czyli najbardziej zaawansowaną wersją F-16V, która miałaby także być produkowana w Indiach.

Autor. HAL
F-21 jest oferowany Indiom w ramach programu określanego jako MMRCA 2.0 (Medium Multi-Role Combat Aircraft 2.0), albo MRFA (Multi-Role Fighter Aircraft). W jego ramach Indie mają zakupić 114 samolotów. Obecnie poza Lockheed Martinem rywalizuje w nim siedem innych konstrukcji w tym raczej pozbawione szans dwie konstrukcje rosyjskie (MiG-35 i Su-35), Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Boeing F-15EX, JAS-39E/F Gripen, i F/A-18E/F Super Hornet. Przebić się ze swoją ofertą przy tak szerokiej gamie ofert nie jest łatwo i bardzo możliwe że stąd pomysł Lockheed Martina na zaproponowanie pomocy przy programie indyjskiego przyszłości AMCA w jako swego rodzaju transakcja wiązana.
Indyjski program jest prowadzony od dawna ale dosłownie kilka tygodni temu uzyskał zielone światło i finansowanie szeroko zakrojonych działań w tym budowę pięciu funkcjonalnych prototypów.
Zobacz też
Stworzenie samodzielnie własnego samolotu 5. Generacji nie będzie jednak łatwe. Hindusi zdawali sobie z tego sprawę, dlaczego wcześniej zakładali wspólne stworzenie takiej maszyny z Rosjanami w ramach programu FGFA. Rosjanie zawiedli jednak pokładane w nich nadzieje. Po pierwsze dlatego, że ich kompetencje jeśli chodzi o stworzenie takiej maszyny nie są zbyt imponujące, o czym świadczą parametry stworzonego przez nich samolotu Su-57, po drugie ponieważ widzieli w Indiach raczej wyłącznie źródło finansowania a nie partnera technologicznego. A to się w Indiach, budujących dziś własne samoloty, śmigłowce i mających znaczący program kosmiczny, nie mogło się udać.
Lockheed Martin tymczasem nie dość że jest jedną z nielicznych firm na świecie które mają kompetencje w myśliwcach 5. Generacji, to jeszcze ma doświadczenie jeśli chodzi o pomoc innym państwu w budowie zaawansowanego samolotu bojowego. Maszyną tą jest koreański KF-21 Boramae, którego program został przeprowadzony bardzo sprawnie i w tym roku ma się rozpocząć jego produkcja seryjna.
Zobacz też
Pomoc amerykańskiej firmy przy programie AMCA może de facto urzeczywistnić ten program i umożliwić jego ukończenie w zadowalającym czasie. Samodzielne prace mogą tymczasem oznaczać przeciąganie się programu nawet na dziesięciolecia. Tak jak miało to miejsce w indyjskim programem LCA prowadzonym od lat 80. Aż do drugiej dekady XXI wieku i zakończonym stworzeniem lekkiego samolotu wielozadaniowego HAL Tejas.
Propozycja Lockheed Martina jest więc nie tylko ciekawa, ale jest to oferta, którą trudno będzie przebić innym konkurentom w konkursie MRFA. Żaden z nich nie ma bowiem takich doswiadczeń w programie myśliwca 5, generacji.
Pomoc przy stworzeniu AMCA jest też ciekawą alternatywą do zaoferowania temu państwu F-35A, którego Waszyngton na razie Indiom sprzedawać nie chce
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS