Reklama

Siły zbrojne

Wielka Brytania modernizuje flotę śmigłowców

Fot. MoD UK/Crown Copyright.
Fot. MoD UK/Crown Copyright.

Brytyjski resort obrony poinformował, że w ciągu ostatniego roku wprowadzono do służby kilka zmodernizowanych typów śmigłowców, w tym Lynx Wildcat, Chinook, Puma i Merlin.

Przez ostatnie 12 miesięcy gotowość osiągnęły maszyny Lynx Wildcat (zarówno dla wojsk lądowych, jak i marynarki wojennej), Chinook Mk 6, Puma Mk 2 oraz Merlin Mk 2. Obecnie poszczególne śmigłowce są wykorzystywane w misjach zagranicznych.

Brytyjski resort obrony zaznaczył, iż wiropłaty Merlin są używane do wsparcia przeciwdziałania epidemii wirusa Ebola, podczas gdy zmodyfikowane śmigłowce Puma mają trafić do Afganistanu. Z kolei maszyny Lynx Wildcat należące do marynarki wojennej będą prawdopodobnie wykorzystywane do operacji z zakresu ochrony szlaków morskich, czy przeciwdziałania piractwu.

W ciągu ostatnich czterech lat Brytyjczycy przeznaczyli na utrzymanie i rozbudowę floty śmigłowców sił zbrojnych około 6 miliardów funtów. Kolejne 11 miliardów ma zostać alokowane na ten cel w ciągu najbliższej dekady, w ramach planu modernizacji technicznej wartego 163 miliardy funtów. Warto zauważyć, że o ile rząd Davida Camerona odmawia potwierdzenia deklaracji odnośnie przeznaczania 2 % PKB na obronność po roku 2015-16, o tyle pieniądze na zakupy i utrzymanie sprzętu są już obecnie uwzględnione w planowaniu.

Zgodnie z treścią dokumentu, według stanu na styczeń 2015 roku przewiduje się utrzymanie w służbie sił zbrojnych Wielkiej Brytanii śmigłowców typów Apache, Merlin, Chinook oraz Wildcat, uznawanych za podstawę floty co najmniej do roku 2040. Planowane są zarówno zakupy nowych maszyn, jak i modernizacja posiadanych wiropłatów.  

Reklama

Komentarze (1)

  1. Patriota

    A wszystko kupują u siebie czyli w AgustaWestland UK w Yeovile. Bierzmy przykład z mądrzejszych: tylko Świdnik lub Mielec.

    1. Rico

      Oba nie są "nasze" - właścicielami są zachodnie firmy.

    2. Tońcio

      Nie są nasze, ale zatrudniają Polaków płacących podatki w Polsce. Dzięki wejściu Świdnika do Augusty dostali nowe kontrakty na W-3 i SW-4.

Reklama