Reklama
  • Wiadomości
  • Analiza

Wielka Brytania: Ajax na zakręcie. Podzieli los Warriora? [KOMENTARZ]

Brytyjski rząd oficjalnie podjął decyzję o wyznaczeniu jednego z wysokich urzędników resortu obrony jako odpowiedzialnego za dokonanie przeglądu obecnego stanu realizacji programu nowej rodziny gąsienicowych wozów bojowych Ajax. Ma on za zadanie doprowadzić feralny program do pomyślnego końca lub podjąć decyzję o jego finalnym zamknięciu - pisze Defense News.

Fot. Andrew Linnett/MOD
Fot. Andrew Linnett/MOD

Wspomnianą osobą jest obecny dyrektor ds. realizacji projektów w Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii David Marsh, który może pochwalić się aż 30-letnim doświadczeniem w zakresie kierowania licznymi przedsięwzięciami zbrojeniowymi. Obecnie jego głównym zadaniem w programie Ajax ma być "opracowanie solidnego planu odzyskania i zresetowania go, a następnie zapewnienie jego rentowności i dostaw". Jednocześnie jednak zaznaczono, że w przypadku zaistnienia takiej konieczności możliwe jest jego anulowanie.

O zaistnieniu poważnych problemów technicznych związanych z prototypami Ajaxa brytyjski resort obrony oficjalnie poinformował czerwcu br.. Już pod koniec 2019 roku nieoficjalnie donoszono jednak o nadmiernym hałasie i wibracjach generowanych przez te pojazdy. Problemy te zgłaszali biorący udział w badaniach i testach żołnierze, a następnie potwierdziły je również służby medyczne. Wykryte wady miały powodować długotrwałe problemy zdrowotne, takie jak obrzęk stawów oraz szumy uszne. W związku z tym wdrożono liczne obostrzenia w zakresie dalszych prób, co dodatkowo przesuwa harmonogram już mocno opóźnionego programu, a także uniemożliwia nawet osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej.

Co warte podkreślenia rozwój Ajaxa pochłonął już 3,2 mld funtów, a przez konieczność wyeliminowania kolejnych problemów i powstania w związku z tym następnych opóźnień koszty mogą dodatkowo wzrosnąć do łącznie nawet 5,5 mld funtów... Program ten o nazwie Future Rapid Effect Systems (FRES) jest prowadzony od 2014 roku. Na mocy zawartego wtedy kontraktu o łącznej wartości ok. 4,5 mld GBP zrealizowane miały zostać kompleksowe prace badawczo-rozwojowe, a następnie produkcja seryjna i dostawy w latach 2017-2024. Jako bazę pod Ajaxa wybrano podwozie bojowego wozu piechoty ASCOD oferowane przez lokalną spółkę General Dynamics Land Systems UK.

Docelowo British Army planowała pozyskać 589 egzemplarzy tych pojazdów, w tym w 6 różnych wersjach specjalistycznych, a wśród nichbojowy wóz rozpoznawczy Ajax (245 egzemplarzy, z czego 198 w wersji rozpoznawczo-bojowej i 47 w wersji naprowadzania i kierowania ogniem), wóz dowodzenia Athena (112 egzemplarzy), wóz nadzoru rozpoznania i transporter opancerzony Ares (93 egzemplarze), wozów rozpoznania technicznego Argus (51 egzemplarzy), wóz pomocy technicznej Apollo (50 egzemplarzy) i wóz zabezpieczenia technicznego Atlas (38 egzemplarzy). Co warte podkreślenia aż trzy z sześciu wersji tych wozów oraz blisko 1/4 liczby całości reprezentują różne warianty specjalistyczne służące do polowych napraw i ewakuacji uszkodzonych pojazdów.

Nierozwiązane dotąd problemy z Ajaxem, który w zamierzeniu miał być jednym z głównych elementów siły uderzeniowej  British Army stanowią kolejny cios dla programu jej modernizacji technicznej. Jeszcze w marcu br. brytyjski resort obrony podjął decyzję o anulowaniu programu Warrior Capability Sustainment Programme (WCSP), którego celem było zmodernizowanie obecnie eksploatowanych bojowych wozów piechoty FV510 Warrior 1 do standardu Warrior 2. Obecnie w służbie liniowej znajduje się 767 egzemplarzy tych wozów, które mają zostać całkowicie wycofane ze służby liniowej w ciągu najbliższych lat. Powstałą w wyniku tego lukę mają uzupełnić dozbrojone kołowe transportery opancerzone Boxer oraz właśnie wspomniane Ajaxy.

Decyzja o anulowaniu modernizacji Warriorów była spowodowana również ciągłymi problemami z realizacją tego programu pomimo wydania już ponad połowy przyznanego budżetu  w wysokości 800 mln funtów i dziesięciu lat jego realizacji. W tym czasie zanotował on siedmioletnie opóźnienie, a jego termin realizacji przesunięto z 2017 na 2024 rok. Wstępne plany brytyjskiego resortu mówiły o modernizacji 380 wozów ale ostatecznie liczba ta z powodu cięć budżetowych, miała zostać zmniejszona do 265 egzemplarzy. 

Pojazdy te miały wykorzystywać ten sam system wieżowy co bojowy wóz rozpoznawczy Ajax. Mowa konkretnie o załogowej wieży opracowanej przez Lockheed Martin UK, której uzbrojenie stanowi armata automatyczna CTAI CT40 kal. 40 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Wspomniana armata wykorzystuje nowoczesną i zaawansowaną amunicję teleskopową, której próby trwały stosunkowo długo i pomimo ich pomyślnego zakończenia jest uznawana za dość kosztowną.

Na końcu warto wspomnieć jednak, że ostatnie lata przyniosły też pewne sukcesy w zakresie modernizacji brytyjskiej armii. W związku z problemami z samodzielną realizacją kluczowych programów przez rodzimą zbrojeniówkę nawiązano w tym celu szeroką kooperację z niemieckim przemysłem zbrojeniowym. Efektem tego jest zakup 500 egzemplarzy niemieckich kołowych transporterów opancerzonych Boxer oraz modernizacji 148 egzemplarzy czołgów podstawowych Challenger 2 do standardu Challenger 3. Za ich realizację w najbliższych latach odpowiadać będzie konsorcjum Artec GmbH (joint venture KMW i Rheinmetall) oraz niemiecki koncern Rheinmetall. 

image
Reklama

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama