Reklama

Siły zbrojne

Węgrzy sprzedają swoje transportery do Serbii

Węgierskie BTR-80A.
Węgierskie BTR-80A.
Autor. Staff Sgt. Keith Anderson/Wikipedia

Serwis ArmyRecognition poinformował o zakończeniu procesu pozyskiwania przez Serbię 26 kołowych bojowych wozów piechoty/transporterów opancerzonych BTR-80A. Tym samym jest to kolejny już zakup postradzieckiego uzbrojenia przez Belgrad, po odkupieniu od Cypru śmigłowców Mi-35P.

Decyzja o pozbyciu się przez węgierską armię 26 z łącznie posiadanych około 120 BTR-80A podyktowana jest stopniowym przezbrajaniem się jej na znacznie nowocześniejsze niemieckie bojowe wozy piechoty KF41 Lynx, których zakupiono dotychczas 218 sztuk z czego wozów we wspomnianym wariancie będzie najpewniej ponad 100. Oprócz wymienionego wariantu BTR-80 Węgry posiadają jeszcze na swoim stanie jeszcze około 250 tego typu pojazdów w kilku wersjach w tym bazowej. Tym samym można spodziewać się w przyszłości znacznego zwiększenia pozyskiwanych KF41 oraz jeszcze sprzedaży części posiadanych BTR-80 niejako rekompensującą zakup nowszej konstrukcji. Najpewniej kolejne 150 pojazdów tej rodziny znajduje się w rezerwie sprzętowej.

    Dla samej Serbii zakup ten stanowi zapewne dość korzystne finansowo wzmocnienie, ponieważ nie posiada ona obecnie kołowych bojowych wozów piechoty. Dotychczas w linii znajdowały się rodzimej produkcji kołowe transportery opancerzone Lazar 3 (ponad 40 egzemplarzy) oraz poradzieckie BTR-60 (koło 10 sztuk). Zważywszy, że węgierskie pojazdy były używane ich cena była zapewne bardzo przystępna. Oprócz tego zważywszy na kierunek polityczny zarówno Serbii, jak i Węgier, tego typu transakcje jeszcze bardziej zacieśnią współpracę pomiędzy państwami. Dla Belgradu to drugi w ostatnich miesiącach zakup poradzieckiego, ale jeszcze całkiem wartościowego uzbrojenia jak cypryjskie Mi-35P nabyte w liczbie 11 egzemplarzy pod koniec listopada zeszłego roku.

    Węgierski BTR-80A.
    Węgierski BTR-80A.
    Autor. Ohio National Guard/Flickr

    BTR-80A to radziecki kołowy bojowy wóz piechoty/transporter opancerzony wyróżniający się względem BTR-80 głównie wymianą wieży na moduł BPPU-1 wyposażony w armatę 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM. Armata jest stabilizowana w dwóch płaszczyznach, posiada dzienno-nocny system celowniczy TKN-4GA-01 (z noktowizorem i dalmierzem laserowym), pozwalający na zwalczanie pojazdów i siły żywej przeciwnika, jak też celów powietrznych, na odległościach do 2,5 km, a nie jak armata 2A28, na dystansie kilkuset metrów. Masa tego bezzałogowego systemu wieżowego wynosi około 1700 kg.

    Reklama

    Masa własna pojazdu, który napędza silnik wysokoprężny KamAZ-7403 o mocy 260 KM, wynosi 14,5 tony. Pozwala on na rozpędzenie BTR-80A do 80 km/h oraz 10 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Załoga (3+7) chroniona jest przez pancerz o grubości do 10 mm. Jego wersją rozwojową jest BTR-82A.

      BTR-80A (zdjęcie poglądowe).
      BTR-80A (zdjęcie poglądowe).
      Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (2)

      1. Lycantrophee

        Ciągnie swój do swego.

        1. Stefan1

          "Po czynach ich poznacie"

      2. Kalrin

        BTR-80A ma stabilizowaną armatę? Wydawało mi się że to BTR-82A ma stabilizowane działo a starszy model właśnie nie.

      Reklama