- Wiadomości
Rosjanie przywracają do służby kolejne poradzieckie transportery
Rosjanie wyciągają ze składnic wojskowych kolejne pojazdy w celu uzupełnienia strat na froncie oraz braków w jednostkach niebiorących udziału w walkach.

Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
W serwisie X na początku października pojawiło się nagranie przedstawiające transport kolejowy kołowych transporterów opancerzonych BTR-60 (dokładniej powstałej na jego bazie odmiany specjalistycznej, wozu dowodzenia i obserwacji artylerii BTR-60 1V18). Pojazdy te zostały zapewne wyciągnięte ze składnicy wojskowej i są transportowane do zakładów remontowych.
ru worms railroad moves too https://t.co/OGw79UhF3n pic.twitter.com/Nd3fRTNqRO
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) October 9, 2025
Poza naprawą przejdą one prawdopodobnie proces przebudowy na klasyczny transporter opancerzony, podobnie jak wiele innych przestarzałych wozów specjalistycznych obecnie nieprzystających do wymogów pola walki. Taka zmiana będzie wymagać m.in. wymiany wieży, choćby na tę pierwotną wyposażoną w wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT i uzupełniający go mniejszy PKT.
Pod filmem widzimy zamieszczony jest też inny materiał przedstawiający także transport kolejowy, ale tym razem już kołowych bojowych wozów piechoty BTR-80/82A. Jakość nagrania nie pozwala ocenić, czy są to wozy ściągane z magazynów lub składnic (wątpliwe, ponieważ większość już zapewne została zabrana ze względu na największą wartość bojową), czy też pochodzą ze świeżej produkcji lub zostały zabrane z jakiejś jednostki.
Ostatnie nagranie zostało udostępnione pod koniec sierpnia i przedstawia transport kolejowy samochodów opancerzonych/ pojazdów rozpoznawczych BRDM-2. Widzimy, że są one w różnym stanie technicznym oraz nie mają jednorodnego wzoru malowania. Od pewnego czasu mają one pełnić funkcję uzupełnienia w jednostkach wyposażonych w transportery opancerzone rodziny BTR. Ich wyciąganie ze składnic wojskowych trwa od wielu miesięcy, a sami Rosjanie modernizują przynajmniej część z nich do standardu BRDM-2MS.
ru worms railroad moves (upload today) pic.twitter.com/TUJf1GXrS3
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) August 30, 2025
BTR-60 to radziecki kołowy transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX wieku jako następca BTR-152. Początkowo uzbrojenie główne stanowił jeden z trzech rodzajów karabinów maszynowych SGMB/PKT/PKB kal. 7,62 mm lub nawet DSzK 1938/46 kal. 12,7 mm. Jednak z czasem w kolejnych wersjach postawiono na duet karabinu maszynowego PKT 7,62 mm i wielkokalibrowego KPWT kal. 14,5 mm.
Zobacz też
Zapas amunicji w tej konfiguracji wynosi odpowiednio 500 oraz 3000 nabojów. Pojazd napędzają dwa silniki GAZ-40P o łącznej mocy 180 KM. Umożliwia to ważącemu 10 300 kg pojazdowi osiągnięcie prędkości maksymalnej 80 km/h oraz uzyskanie zasięgu około 500 km. Załoga BTR-60 w zależności od wersji składa się z dwóch lub trzech osób, zaś w przedziale desantu mieści się od 8 do 14 żołnierzy. Są oni chronieni przez pancerz o grubości 5-10 mm. Obecnie pojazdy tej rodziny (w różnych wersjach) są używane przez kraje takie jak m.in. Bułgaria, Ukraina, Rosja, Syria, Kuba, Algieria czy Egipt.

Autor. Mike1979 Russia/Wikipedia
BRDM-2 to opancerzony samochód rozpoznawczo-patrolowy opracowany w 1962 roku jako następca BRDM-1. W odróżnieniu od poprzednika ten pojazd posiadał wieżę z uzbrojeniem - karabinem maszynowym KPWT kal. 14,5 mm oraz km PKT kal. 7,62 mm. Opancerzenie pojazdu ma grubość w zależności od miejsca na poziomie 2-14 mm zatem chroni jedynie przed częścią amunicji strzeleckiej oraz odłamkami z dalszej odległości.
Jednostkę napędową stanowi 8-cylindrowy silnik GAZ-41 o mocy 140 KM, który przy masie bojowej BRDM-2 wynoszącej 7 ton pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 100 km/h. W przypadku pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania wóz mógł osiągać 10 km/h. Zasięg operacyjny pojazdu został określony na 750 km. Obecnie wciąż znajduje się on na uzbrojeniu armii takich państw jak m.in. Rosja, Polska, Ukraina, Egipt, Angola, Irak, Mongolia czy Serbia.

Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
BTR-82A to rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty powstały w oparciu o transporter opancerzony BTR-80. Najbardziej widoczną zmianą w BTR-82A jest moduł wieżowy BPPU-1 wyposażony w armatę 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM. Armata jest stabilizowana w dwóch płaszczyznach, posiada dzienno-nocny system celowniczy TKN-4GA-01 (z noktowizorem i dalmierzem laserowym), pozwalający na zwalczanie pojazdów i siły żywej przeciwnika, jak też celów powietrznych, na odległościach do 2,5 km, a nie jak armata 2A28, na dystansie kilkuset metrów. Masa tego bezzałogowego systemu wieżowego wynosi około 1700 kg.
Zobacz też
Transporter wyposażono w zmodernizowany system ochrony, zwiększający jego zdolność przetrwania. Zwiększono odporność na miny i ładunki improwizowane. Zastosowano absorbujące energię siedzenia, wykładziny przeciwodłamkowe oraz nowy system gaśniczy. W celu zwiększenia komfortu załogi BTR-82A został wyposażony w system klimatyzacji, który służy także do optymalizacji warunków pracy urządzeń elektronicznych pojazdu. Pojazd posiada także grubsze opancerzenie. Wszystkie te zmiany spowodowały wzrost masy całkowitej pojazdu do 15,4 tony (BTR-80A ma masę 14,5 tony). Za napęd pojazdu odpowiada silnik o mocy 300 KM.

Autor. Dmitriy Fomin/Wikipedia
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]