Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rosyjski BTR-82 z nowym systemem wieżowym

BTR-82A z systemem wieżowym Balista
BTR-82A z systemem wieżowym Balista
Autor. Fot. Kirill Borisenko/Wikipedia

Podczas minionych jakiś czas temu rosyjskich targów Armia 2023 oprócz nowego kołowego bojowego wozu piechoty określanego jako BTR-22, rosyjski przemysł zademonstrował także zmodernizowany wóz BTR-82A. Pojazd ten otrzymał nowy system wieżowy oraz dodatkowy pancerz.

Reklama

W miejsce dotychczas zastosowanej wieży BPPU-1 Rosjanie osadzili zdalnie sterowany system wieżowy Balista, który prezentowano m.in. podczas targów Armia 2021. W tym roku jednak otrzymał on dodatkowe płyty pancerza na burtach oraz dwie wyrzutnie (po jednej na stronie) przeciwpancernych pocisków kierowanych Konkurs 9M113M mogących przebijać do 800 mm RHA. Uzbrojenie główne stanowi dobrze znana armata automatyczna 2A42 kal. 30 mm, z którą sprzężony został karabin maszynowy PKTM kal. 7,62 mm. Tym samym Ballista przedstawia większe zdolności rażenia od dotychczas używanej wieży BPPU-1, która nie posiadała, chociażby wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych. Co ciekawe, nowa wieża jest testowana także z nowym kołowym bojowym wozem piechoty określanym jako BTR-22.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Wieża została osadzona na zmodyfikowanym podwoziu BTR-82A, które otrzymało dodatkowy pancerz siatkowy po bokach kadłuba, mający zwiększyć odporność pojazdu na pojedyncze głowice kumulacyjne używane, w granatnikach przeciwpancernych. Oprócz tego na burtach przed ekranami prętowymi umieszczono dodatkowe płyty pancerne, podobnie jak na szybach kierowcy na przodzie kadłuba. Jednostkę napędową pojazdu dalej stanowi silnik wysokoprężny KamAZ-740 o mocy 300 KM pozwalający na rozpędzenie wozu do 80 km/h. Nowy wariant BTR-82A zachował cechy amfibijne i może pokonywać przeszkody wodne metodą pływania z prędkością 9 km/h.

Czytaj też

BTR-82AT z wieżą Balista.
BTR-82AT z wieżą Balista.
Autor. Nickel nitride/Wikipedia
Reklama

Komentarze (3)

  1. DIM1

    A jak tam jego sygnatura cieplna ? Jak jego APS, chroniący pojazd w całej półsferze ? Bo jeśli brak, to przy współcześnie dostępnej już technice, a w niedalekiej przyszłości zupełnie masowej, załoga może już zacząć załatwiać swoje ziemskie sprawy tak, by nie pozostawiać po sobie rodzinie kłopotu. Nie, to nie dotyczy tylo Rosjan, gdyż chińska elektronika także rwie do przodu, co sił w kopytach.

    1. Chyżwar

      Rury wydechowe czymś obłożyli. Czy to jest skuteczne chyba tylko sam Lenin albo inny Stalin, czy Breżniew wie. W tym układzie chłodzenia spalin raczej nie będzie ponieważ wydech przypomina auspuff ze starego motocykla. Tam nie ma i nie będzie żadnego APSa. BTR-82 ma być tani i łatwy w produkcji. Podczas wojny ojczyźnianej tak samo robili na przykład z I-16. W 1940r. zakończyli jego produkcję, ponieważ wiadomo było, że ten samolot ze względu na osiągi nie nadaje się na nowoczesną wojnę. Kiedy wojna wybuchła znów masowo zaczęli go tłuc. Mimo, że "szczur" będąc wyjątkowo wrednym w pilotażu samolotem zupełnie nie nadawał się dla szkolonych w pośpiechu sowieckich lotników.

  2. Monkey

    Na pewno nie jest to najlepsza wieść dla Ukraińców. Z drugiej strony Rosjanom daleko do produkowania oszałamiających ilości jakiegokolwiek bardziej skomplikowanego sprzętu, a Ukraińcy nadal otrzymują wsparcie z Zachodu.

    1. Davien3

      Monkey to dalej stary niedobry BTR-82 łatwy do przebicia nawet z WKM-u A te siatki przed NLAW go nie ochronią, podobnie jak przed dowolnym działkiem.

    2. Chyżwar

      Ten KTO to stare pudło z nową wieżą, w którym niewygodnie jest siedzieć i niebezpiecznie jest z niego wysiadać. Z siatką jest jak pisze Davien. NLAW załatwi go na cacy. Mały kaliber też z nim zrobi porządek. Zwróć też uwagę jak siatka załatwia boczny właz. Po jej montażu desant czy chce tego, czy nie będzie musiał wyskakiwać górą.

  3. Ma_XX

    Widać klecą z tego co mają! Ale na każdego znajdzie się Javelin

Reklama