Reklama

Siły zbrojne

Rosyjski transporter opancerzony z nową wieżą

Rosyjski BTR-80.
Rosyjski BTR-80.
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia

Rosjanie zmodernizowali jeden ze swoich kołowych transporterów opancerzonych BTR-80 wymieniając dotychczas używaną wieżę na bezzałogowy moduł bojowy 32G01. Przypadek epizodyczny, czy zapowiedź szerzej zakrojonej modernizacji?

Rosyjska flota kołowych transporterów opancerzonych BTR-80 w wariancie niezmodernizowany była na przestrzeni lat była znacząco redukowana. Duże straty ponoszone w walkach na Ukrainie (wynoszące ponad 240 egzemplarzy straconych bezpowrotnie) powodują, że stają się one coraz rzadszym rodzajem uzbrojenia, przez niektórych komentatorów skazanych na wymarcie. Konstrukcja ta jest obecnie przestarzała, powodując u Rosjan chęć poddania jej modernizacji. Jedną z nich uchwycono na poniższym zdjęciu, przedstawiającym transporter z wymienioną wieżą na bezzałogowy moduł uzbrojenia 32G01 Boomerang-Burevestnik, gdzieś na zajętych terenach Ukrainy.

Tego typu moduły stosowano m.in. w prezentowanych od wielu lat rosyjskich pojazdach nowej generacji jak wóz zabezpieczenia technicznego T16 (w ramach platformy Armata), gąsienicowy transporter opancerzony B-10 (platforma Kurganiec-25), czy kołowy transporter K-16 (platforma Bumierang). On sam powstał początkowo jako uzbrojenie dedykowane dla ostatniej z wymienionych konstrukcji. Jego montaż teoretycznie zmniejsza siłę ognia pojazdu (w miejsce wielkokalibrowego karabinu KPWT oraz uniwersalnego PKM zastosowano Korda kal. 12,7 mm), ale w praktyce pozwala na znacznie skuteczniejsze prowadzenie ognia (nowoczesna optyka) oraz zapewnia większą świadomość sytuacyjną strzelca i załogi.

Reklama

Co ciekawe, wspomniany moduł uzbrojenia może być wyposażony także w wymieniony karabin KPWT kal. 14,5 mm, jednak zapas amunicji wtedy ulega redukcji. Czy ów egzemplarz BTRa-80 to zapowiedź masowej modernizacji ich floty? Nie wiemy. Obecnie rosyjski przemysł nie produkuje kołowych transporterów opancerzonych (program Bumierang jest ciągle w zawieszeniu), zatem luki powstałe w nich mogą być zastąpione albo remontowanymi wozami ze składnic wojskowych lub też wdrażaniem kołowych bojowych wozów piechoty (BTR-82A). W ramach ciekawostki można tutaj wspomnieć, że po przeciwnej stronie frontu Ukraińcy na swoich BTR-60 i BTR-70 zaczęli montować wieże BM-7 Parus.

Czytaj też

BTR-80 to radziecki kołowy transporter opancerzony opracowany jako następca pojazdów rodziny BTR-60 i BTR-70. Uzbrojenie główne stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm z którym sprzężono uniwersalny PKT kal. 7,62 mm. Załoga chroniona jest przez pancerz o grubości od 7 do 10 mm pod różnymi kątami dając efektywną ochronę na poziomie 7-21 mm RHA. Załogę stanowią 3 osoby, zaś desant wynosi do 7 żołnierzy. Napęd pojazdu stanowi silnik wysokoprężny KamAZ-7403 o mocy 260 KM, pozwalający na rozpędzenie go do 90 km/h przy masie własnej 13,6 tony. BTR-80 może pokonywać samodzielnie przeszkody wodne metodą pływania z prędkością do 10 km/h. Pojazdy w odmianie bazowej są obecnie wykorzystywane przez takie kraje jak m.in. Rosja, Ukraina, Węgry, Mołdawia, Syria, Sudan czy Algieria.

Rosyjski transporter opancerzony BTR-80 piechoty morskiej.
Rosyjski transporter opancerzony BTR-80 piechoty morskiej.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

WIDEO: Czekając na Trumpa - Wielkie odliczanie

Reklama

Komentarze

    Reklama