- Wiadomości
- Polecane
Południowokoreańskie transportery dla Peru. Porażka Rosomaka
Ministerstwo obrony Peru ogłosiło zakończenie postępowania na pozyskanie nowego kołowego transportera 8x8, w którym wygrała oferta firm STX‒Hyundai Rotem Company z KTO K808.

Autor. Damian Ratka/Defence24
Peru zamierzało w ramach dwóch oddzielnych postępowaniach pozyskać odpowiednio 18 i 12 kołowych transporterów opancerzonych dla 3. i 6. Brygady Pancernej. Podpisanie kontraktu miałoby nastąpić w przeciągu miesiąca, a jego wartość miałaby zamknąć się w 60-61 mln dolarów. Później pozyskane byłby kolejne pojazdy w liczbie do 120 egzemplarzy, chociaż pierwotnie planowano kupno łącznie do 178 kołowych transporterów opancerzonych. Co ciekawe, informacja o zwycięstwie konstrukcji z Korei Południowej pojawiła się już w zeszłym roku w tamtejszych mediach oraz komunikacie Ministerstwa Nauki i Cyfryzacji. Tym samym oznacza to, że K808 wygrał w otwartym przetargu z takimi konstrukcjami jak m.in. turecka ARMA 8x8, amerykański Stryker, serbski Lazar III czy polski KTO Rosomak.
Wspomniany kontrakt stanowi dla firmy Hyundai Rotem duży sukces, ponieważ jest to pierwsza tego typu umowa podpisana przez niego z krajem na kontynencie południowoamerykańskim. W przypadku dokupienia kolejnych K808 zaowocuje on wzmocnieniem jego pozycji w regionie, która może przełożyć się na zainteresowanie nim w innych krajach poszukujących nowych kołowych transporterów opancerzonych. Siły Zbrojne Peru posiadają na stanie swoich jednostek zmechanizowanych jedynie transportery opancerzone M113A1 w liczbie 120 egzemplarzy, zaś wojska zmotoryzowane wyposażone są 32 kołowe transportery opancerzone LAV II oraz 12 postradzieckich BTR-60.
Zobacz też
K808 to południowokoreański kołowy transporter opancerzony w układzie 8x8 opracowany i produkowany przez Hyundai Rotem jako prywatna inicjatywa przedsiębiorstwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi do wyboru: wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 HB), 7.62 mm km K12 lub 40 mm granatnikiem automatycznym K4. Opancerzenie przednie pojazdu ma wytrzymywać ostrzał z wielkokalibrowego karabinu maszynowego kal. 12,7/14,5 mm, zaś burty kadłuba mają zapewniać ochronę przed amunicją kal. 7,62 mm. Jednostkę napędową stanowi silnik diesla produkcji Hyundai Motor Company o mocy 420 KM, co w połączeniu z automatyczną skrzynią (siedem biegów do jazdy w przód i dwa wstecz) pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 100 km/h na drodze. Pojazd ma zdolność do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Dwa pędniki pozwalają na osiągnięcie w wodzie prędkości ponad 8 km/h.
Zobacz też

Autor. Hyundai Rotem
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]